Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Badania w Turystyce

Piktogramy turystyczne

Ruch turystyczny w Województwie Małopolskim w 2024 r.

  • Turystyka w Małopolsce to niezwykle ważna gałąź gospodarki o znaczącym wpływie na rozwój regionalny i wzrost gospodarczy. Marka turystyczna Małopolski jest uznawana za markę autentyczną, wyjątkową oraz przyjazną. Ponadto Małopolska odbierana jest jako gościnna, pomocna i inteligentna. Naturalnie więc turystyka stała się bardzo ważnym źródłem dochodów mieszkańców regionu, czynnikiem rozwoju kultury i bodźcem do rozwoju gospodarczego, a kompleksowy i zrównoważony rozwój turystyki w regionie stał się czynnikiem determinującym działania w sektorze gospodarki i dobrze kojarzonej marki regionu.
  • 2024 rok był drugim rokiem od czasów pandemii, kiedy zaobserwowano znaczący rozwój przemysłu turystycznego w Małopolsce, po kryzysie związanym z pandemią COVID-19  i działaniami wojennymi na Ukrainie. Rozmiary ruchu turystycznego w Małopolsce w 2024 r. zwiększyły się  do wielkości 26,3 mln osób  o ponad 26,4% więcej w stosunku do 2023 r. Przyrost dotyczył odwiedzających z Polski (o 31,6% więcej niż rok wcześniej, tj. do wielkości 23,10 mln osób). Ruch odwiedzających zagranicznych wyniósł 3,2 mln osób, czyli był bardzo zbliżony do ruchu z 2023 r. (wtedy wyniósł 3,25 mln odwiedzających).
  • Szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2024 r. wyniosły 19,35 mld zł. tj. o blisko ½ więcej niż w roku 2023 (tj. 48,5 %) i o 25% więcej niż w rekordowym w tym względzie jak dotychczas przedpandemicznym roku 2019.

I miejsce w Polsce - 587 obiektów hotelarskich (Ewidencja Obiektów Hotelarskich Marszałka Województwa Małopolskiego) i 50 423 miejsc noclegowych.

II miejsce w Polsce  - 703 przedsiębiorców turystycznych (Rejestr Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych Marszałka Województwa Małopolskiego),

  • Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Wielkiej Brytanii (11,3%). Prawie ex aequo kolejne miejsca zajęli turyści z Niemiec (9,6 %) i USA (8.1 %). Charakterystyki turystów z tych trzech krajów są inne, ale te segmenty stanowią suma summarum w 2024 roku blisko 30 % . Na czwartym miejscu plasują się w 2024 roku odwiedzający z Zjednoczonych Emiratów Arabskich z wynikiem 7,5%.

Jednak należy zauważyć, że w 2023 roku jak również w kolejnym 2024 wyraźnie wzrósł ruch turystyczny z krajów strefy Środkowego Wschodu.

  • W 2024 roku mieszkańcy Małopolski ponownie decydowali się częściej: „By być turystą u siebie – w swoim województwie” – jak było to w latach 2020 - 23, osiągając w rankingu pierwsze miejsce. Prawie 43 % (42,6%) odwiedzających krajowych, którzy frekwentowali atrakcje turystyczne Małopolski, stanowili Małopolanie, następne miejsce drugie i trzecie zajęli : Śląsk 20,1 %, Mazowsze 7%. Na czwartym miejscu w 2024 roku znaleźli się turyści z Podkarpacia, uzyskując wynik 6,2 %.
  • Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, zwiedzić zabytki oraz uprawiać aktywną turystykę i spędzać wolny czas w basenach termalnych.
  • Na liście najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Małopolsce znalazły się: Kraków, Zakopane, Tatrzański Park Narodowy, Ojcowski Park Narodowy, Termy Podhalańskie (Bania, Bukovina, Zakopane, Chochołów), Kopalnia Soli w Wieliczce, Energylandia
  • Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści docenili atmosferę miejsca i bogatą ofertę turystyczną regionu oraz bezpieczeństwo, gościnność i życzliwość.

Lata poprzednie