Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Pomoc finansowa dla gmin na OSP

NABÓR FORMULARZY ZAKOŃCZONY

Samorząd Województwa Małopolskiego informuje, że od 3 marca 2025 r. do 13 marca 2025 r. gminy mogą starać się o udzielenie pomocy finansowej na doposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w ramach działania „MAŁOPOLSKIE OSP 2025”.

Dofinansowanie może być przeznaczone na:
Prace budowlano-remontowe remiz strażackich – część A

Zakres prac obejmuje:

  1. zakup materiałów budowlanych niezbędnych do wykonywania prac budowlano-remontowych, o których mowa w pkt. 2, które zostaną wykorzystane w bieżącym roku kalendarzowym (co zostanie poświadczone w opisie na fakturze),
  2. wykonanie prac budowlano-remontowych (w tym robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane), w szczególności dotyczących części operacyjno-technicznej remizy, zagospodarowania terenu wokół tej remizy, budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oraz budowy systemu zbierania i zagospodarowania wód opadowych,
  3. wykonanie i umieszczenie tabliczki informacyjnej o udzieleniu dotacji z budżetu Województwa Małopolskiego.

Pomoc finansowa (dotacja) nie może być przeznaczona na:

  1. finansowanie kosztów stałych działalności podmiotu ubiegającego się o dotację,
  2. finansowanie kosztów dokumentacji budowlanej,
  3. zakupy i zadania inwestycyjne oraz prace budowlano - remontowe nie objęte zgłoszeniem i zawartą umową o udzieleniu dotacji.

Maksymalna wysokość dotacji może wynieść do 60 000 zł, ale nie więcej niż 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych w zakresie prac budowlano-remontowych remiz strażackich.
Obiekt, w którym wykonywane będą prace musi być własnością gminy albo OSP.
Gmina może przekazać dotację jednostce OSP korzystającej z remizy, na którą zostanie przyznana pomoc finansowa, na realizację wnioskowanych zadań na mocy art. 32 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 233 z późn. zm.). Przekazanie dotacji jednostce OSP przez Gminę jest obligatoryjne w przypadku, gdy jednostka OSP posiada tytuł prawny do władania obiektem.

Zakup samochodu strażackiego lub pojazdu typu quad lub łodzi strażackiej z ewentualnym wyposażeniem (silnik, przyczepka) – część B

Zakres obejmuje zakup:

  1. samochodu pożarniczego lekkiego do 3 t albo
  2. samochodu rozpoznawczo – ratowniczego albo
  3. samochodu ratowniczo – gaśniczego:
    • lekkiego od 3 t do 7,5 t albo
    • średniego albo
    • ciężkiego albo
  4. pojazdu typu quad (nowe) albo
  5. łódź strażacka z ewentualnym wyposażeniem (silnik, przyczepka).

Maksymalna wysokość dotacji dla:

  1. samochodu pożarniczego lekkiego do 3 t może wynieść do 20 000 zł,
  2. samochodu rozpoznawczo – ratowniczego może wynieść do 20 000 zł,
  3. samochodu ratowniczo – gaśniczego:
    • lekkiego od 3 t do 7,5 t może wynieść do 30 000 zł,
    • średniego albo
    • ciężkiego
      może wynieść do 50 000 zł,
  4. pojazdu typu quad (nowe) może wynieść do 20 000 zł,
  5. łódź strażacka z ewentualnym wyposażeniem (silnik, przyczepka) może wynieść do 40 000 zł.

Kwota przyznanej dotacji na zakup ww. samochodów, pojazdu typu quad i łodzi strażackiej może wynieść maksymalnie 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.
(Zakupione samochody mogą być nowe lub używane, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r. Należy obowiązkowo posiadać świadectwo CNBOP, jeśli samochód zgodnie obowiązującymi przepisami tego wymaga).

Zapotrzebowania można składać w terminie od 3 marca 2025 r. do 13 marca 2025 r., zgodnie z odpowiednim wzorem formularza, stanowiącym załącznik nr 1 – część A, załącznik nr 2 – część B, do Warunków pozyskania pomocy finansowej pn. „Małopolskie OSP 2025" na zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
Kwalifikowane będą jedynie wydatki poniesione najwcześniej po podpisaniu umowy dotacji, a najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.

Kogo dotyczy?
Podmiotami uprawnionymi do składania formularzy są Gminy.
Gmina może złożyć jeden formularz na każdą z części:

  1. część A - na jedną jednostkę OSP z jej terenu,
  2. część B - na jedną jednostkę OSP z jej terenu.

Udzielenie dotacji z budżetu Województwa Małopolskiego nastąpi na podstawie pisemnej umowy z Gminą.
Szczegółowe informacje znajdują się w załączniku do pobrania pn. "Warunki pozyskania pomocy finansowej pn. „Małopolskie OSP 2025” na zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych".
Przeznaczone przez Województwo Małopolskie środki finansowe na realizację ww. działań wpływają na polepszenie warunków pracy strażaków działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska pełniących istotną rolę w zakresie ratowania życia i zdrowia oraz środowiska i mienia społeczności lokalnej.

Sposób i miejsce składania dokumentów:

  • Poczta:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Departament Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
    30-017 Kraków, ul. Racławicka 56
    z dopiskiem na kopercie: "Małopolskie OSP 2025"
  • Osobiście:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Racławicka 56, 30-017 Kraków
    Dziennik Podawczy, budynek B, parter
    Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00
    Opis lokalizacji
    z dopiskiem na kopercie: "Małopolskie OSP 2025"
  • Elektroniczną skrzynką podawczą:
    /947ts6aydy/SkrytkaESP
    Informacje o sposobie wysyłania wniosków i dokumentów przez Internet
    Oferty wraz załącznikami, złożone przez Internet, muszą zostać podpisane elektronicznie (tj. za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego lub e-dowodu) przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu Oferenta.
    UWAGA! Skan podpisu nie jest podpisem elektronicznym.
  • Elektroniczną skrzynką e-Doręczenia:
    adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: AE:PL-57745-81816-GUCTD-28
  • Dodatkowe miejsce składania dokumentów:
    Dodatkowo dokumenty można złożyć osobiście na Dzienniku Podawczym jednej z Agend Zamiejscowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, w godzinach ich otwarcia w:
  • Miechowie, ul. Sobieskiego 4, 32-200 Miechów,
  • Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 52, 33-300 Nowy Sącz,
  • Nowym Targu, al. Tysiąclecia 37, 34-400 Nowy Targ,
  • Oświęcimiu, ul. Zamkowa 4, 32-600 Oświęcim,
  • Suchej Beskidzkiej, ul. J. Piłsudskiego 23, 34-200 Sucha Beskidzka,
  • Tarnowie, al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów,
  • Zakopanem, ul. Kościeliska 7, 34-500 Zakopane,

Kontakt w sprawie:

Adamczyk Beata - Zespół ds. Wsparcia Bezpieczeństwa Publicznego UMWM, tel. 012 63 03 159 - w zakresie części A - prac budowlano-remontowych remiz strażackich.
Staszewski Kamil - Zespół ds. Wsparcia Bezpieczeństwa Publicznego UMWM, tel. 012 63 03 586 - w zakresie części B - zakupu samochodów, pojazdów typu quad, łodzi strażackich.

NABÓR FORMULARZY ZAKOŃCZONY

Samorząd Województwa Małopolskiego informuje, że od 17 marca 2025 r. do 27 marca 2025 r. gminy mogą starać się o udzielenie pomocy finansowej na doposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w ramach działania „Sprzęt pralniczo-suszący dla OSP 2025”.

Dofinansowanie może być przeznaczone na zakup i montaż jednego zestawu sprzętu pralniczo-suszącego wraz z dodatkowym osprzętem i środkami chemicznymi.

Zakupiony sprzęt pralniczo - suszący musi być przeznaczony do prania odzieży specjalistycznej umożliwiający jej skuteczne czyszczenie, dezynfekcję oraz ochronę zapewniającą wydłużenie żywotności.

Zapotrzebowania składane są w terminie od 17 marca 2025 r. do 27 marca 2025 r., zgodnie ze wzorem formularza, stanowiącym załącznik nr 1 do Warunków pozyskania pomocy finansowej pn. „Sprzęt pralniczo-suszący dla OSP 2025”.

Kwalifikowane będą jedynie wydatki poniesione najwcześniej po podpisaniu umowy dotacji, a najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.

Kogo dotyczy?
Podmiotami uprawnionymi do składania formularzy są gminy z terenu województwa małopolskiego.
Gmina może złożyć jeden formularz na:

  • dofinansowanie do zakupu i montażu jednego zestawu sprzętu pralniczo-suszącego z przeznaczeniem dla jednej jednostki OSP z jej terenu albo na
  • dofinansowanie do zakupu i montażu jednego zestawu sprzętu pralniczo-suszącego do dyspozycji gminy, który zostanie podłączony w obiekcie do niej należącym, z przeznaczeniem dla jednostek OSP z terenu gminy.

Maksymalna wysokość dotacji może wynieść do 30 000 zł.

Kwota przyznanej dotacji może wynieść maksymalnie 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Udzielenie dotacji z budżetu Województwa Małopolskiego nastąpi na podstawie pisemnej umowy z Gminą.

Szczegółowe informacje znajdują się w załączniku do pobrania pn. "Warunki pozyskania pomocy finansowej pn. „Sprzęt pralniczo-suszący dla OSP 2025” na zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych".

Przeznaczone przez Województwo Małopolskie środki finansowe na realizację ww. działań wpływają na polepszenie warunków pracy strażaków działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska pełniących istotną rolę w zakresie ratowania życia i zdrowia oraz środowiska i mienia społeczności lokalnej.

Sposób i miejsce składania dokumentów:

  • Poczta:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Departament Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
    30-017 Kraków, ul. Racławicka 56
    z dopiskiem na kopercie: "Sprzęt pralniczo-suszący dla OSP 2025"
  • Osobiście:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Racławicka 56, 30-017 Kraków
    Dziennik Podawczy, budynek B, parter
    Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00
    Opis lokalizacji
    z dopiskiem na kopercie: "Sprzęt pralniczo-suszący dla OSP 2025"
  • Elektroniczną skrzynką podawczą:
    /947ts6aydy/SkrytkaESP
    Informacje o sposobie wysyłania wniosków i dokumentów przez Internet
    Oferty wraz załącznikami, złożone przez Internet, muszą zostać podpisane elektronicznie (tj. za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego lub e-dowodu) przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu Oferenta.
    UWAGA! Skan podpisu nie jest podpisem elektronicznym.
  • Elektroniczną skrzynką e-Doręczenia:
    adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: AE:PL-57745-81816-GUCTD-28
  • Dodatkowe miejsce składania dokumentów:
    Dodatkowo dokumenty można złożyć osobiście na Dzienniku Podawczym jednej z Agend Zamiejscowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, w godzinach ich otwarcia w:
  • Miechowie, ul. Sobieskiego 4, 32-200 Miechów,
  • Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 52, 33-300 Nowy Sącz,
  • Nowym Targu, al. Tysiąclecia 37, 34-400 Nowy Targ,
  • Oświęcimiu, ul. Zamkowa 4, 32-600 Oświęcim,
  • Suchej Beskidzkiej, ul. J. Piłsudskiego 23, 34-200 Sucha Beskidzka,
  • Tarnowie, al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów,
  • Zakopanem, ul. Kościeliska 7, 34-500 Zakopane,

Kontakt w sprawie:

Magdalena Poniatowska - Zespół ds. Wsparcia Bezpieczeństwa Publicznego UMWM, tel. 012 63 03 512; e-mail:

NABÓR FORMULARZY ZAKOŃCZONY

Samorząd Województwa Małopolskiego informuje, że od 17 marca 2025 r. do 27 marca 2025 r. gminy mogą starać się o udzielenie pomocy finansowej na doposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w ramach działania „Szkolenie KPP dla każdej Jednostki OSP 2025”.

Dofinansowanie może być przeznaczone na zakup:

  • kursu Kwalifikowanego Pierwszej Pomocy,
  • recertyfikacji kursu Kwalifikowanego Pierwszej Pomocy,
  • zestawu/-ów PSP R1,
  • zestawu/-ów AED.

Zapotrzebowania składane są w terminie od 17 marca 2025 r. do 27 marca 2025 r., zgodnie ze wzorem formularza, stanowiącym załącznik nr 1 do Warunków pozyskania pomocy finansowej pn. „Szkolenie KPP dla każdej Jednostki OSP 2025”.

Kwalifikowane będą jedynie wydatki poniesione najwcześniej po podpisaniu umowy dotacji, a najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.

Kogo dotyczy?
Podmiotami uprawnionymi do składania formularzy są gminy z terenu województwa małopolskiego.
Gmina może złożyć jeden formularz na dowolną liczbę jednostek OSP z jej terenu.

Maksymalna wysokość dotacji do:

  1. zakupu kursu Kwalifikowanego Pierwszej Pomocy bądź jego recertyfikacji może wynieść do 25 000 zł, ale nie więcej niż:
    • 500 zł/osobę za kurs Kwalifikowanego Pierwszej Pomocy,
    • 250 zł/osobę za recertyfikację kursu Kwalifikowanego Pierwszej Pomocy,
  2. zakupu zestawu/-ów PSP R1 może wynieść do 10 000 zł,
  3. zakupu zestawu/-ów AED może wynieść do 10 000 zł.

Kwota przyznanej dotacji może wynieść maksymalnie 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Udzielenie dotacji z budżetu Województwa Małopolskiego nastąpi na podstawie pisemnej umowy z Gminą.

Szczegółowe informacje znajdują się w załączniku do pobrania pn. "Warunki pozyskania pomocy finansowej pn. „Szkolenie KPP dla każdej Jednostki OSP 2025” na zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych".

Przeznaczone przez Województwo Małopolskie środki finansowe na realizację ww. działań wpływają na polepszenie warunków pracy strażaków działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska pełniących istotną rolę w zakresie ratowania życia i zdrowia oraz środowiska i mienia społeczności lokalnej.

Sposób i miejsce składania dokumentów:

  • Poczta:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Departament Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
    30-017 Kraków, ul. Racławicka 56
    z dopiskiem na kopercie: "Szkolenie KPP dla każdej Jednostki OSP 2025"
  • Osobiście:
    Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
    Racławicka 56, 30-017 Kraków
    Dziennik Podawczy, budynek B, parter
    Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00
    Opis lokalizacji
    z dopiskiem na kopercie: "Szkolenie KPP dla każdej Jednostki OSP 2025"
  • Elektroniczną skrzynką podawczą:
    /947ts6aydy/SkrytkaESP
    Informacje o sposobie wysyłania wniosków i dokumentów przez Internet
    Oferty wraz załącznikami, złożone przez Internet, muszą zostać podpisane elektronicznie (tj. za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego lub e-dowodu) przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu Oferenta.
    UWAGA! Skan podpisu nie jest podpisem elektronicznym.
  • Elektroniczną skrzynką e-Doręczenia:
    adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: AE:PL-57745-81816-GUCTD-28

  • Dodatkowe miejsce składania dokumentów:
    Dodatkowo dokumenty można złożyć osobiście na Dzienniku Podawczym jednej z Agend Zamiejscowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, w godzinach ich otwarcia w:
  • Miechowie, ul. Sobieskiego 4, 32-200 Miechów,
  • Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 52, 33-300 Nowy Sącz,
  • Nowym Targu, al. Tysiąclecia 37, 34-400 Nowy Targ,
  • Oświęcimiu, ul. Zamkowa 4, 32-600 Oświęcim,
  • Suchej Beskidzkiej, ul. J. Piłsudskiego 23, 34-200 Sucha Beskidzka,
  • Tarnowie, al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów,
  • Zakopanem, ul. Kościeliska 7, 34-500 Zakopane,

Kontakt w sprawie:

Justyna Bąk - Zespół ds. Wsparcia Bezpieczeństwa Publicznego UMWM, tel. 012 63 03 263; e-mail:

Wsparcie finansowe Jednostek OSP w roku 2024

W roku 2024 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał ponad 15,23 mln zł dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie województwa małopolskiego w ramach:

  • konkursu „Małopolskie OSP 2024” udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 124 dotacji w łącznej wysokości 4 933 349,10 zł,
    • na zakup samochodów strażackich i pojazdów typu quad 42 dotacji w łącznej wysokości 930 000 zł.
    • na zakup odzieży specjalistycznej i sprzętu 150 dotacji w łącznej wysokości 2 569 059,10 zł,
  • indywidualne pomocy finansowej gminom udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 7 dotacji w łącznej wysokości 214  000 zł,
    • na zakup, remont samochodów strażackich i zakup pojazdu typu quad 27 dotacji w łącznej wysokości 913 750 zł.
    • na zakup odzieży i sprzętu specjalistycznego 194 dotacje w łącznej wysokości 5 402 567,37 zł,
  • pomocy finansowej dla Jednostek OSP, w których funkcjonują zespoły ratownicze z psami udzielił 9 dotacji w łącznej wysokości 269 996 zł.

Wsparcie finansowe Jednostek OSP w roku 2023

W roku 2023 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał ponad 8,45 mln zł dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie województwa małopolskiego w ramach:

  • konkursu „Małopolskie OSP 2023” udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 115 dotacji w łącznej wysokości 2 988 751,57 zł,
    • na zakup samochodów strażackich i pojazdów typu quad 68 dotacji w łącznej wysokości 2 721 520 zł.
    • na zakup odzieży specjalistycznej i sprzętu 79 dotacji w łącznej wysokości 903 756,42 zł,
  • indywidualne pomocy finansowej gminom udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 9 dotacji w łącznej wysokości 180 000 zł,
    • na zakup, remont samochodów strażackich, pojazdu typu quad 7 dotacji w łącznej wysokości 670 000 zł.
    • na zakup odzieży i sprzętu specjalistycznego 30 dotacje w łącznej wysokości 790 033,11 zł,
  • pomocy finansowej dla Jednostek OSP, w których funkcjonują zespoły ratownicze z psami udzielił 8 dotacji w łącznej wysokości 199 192,51 zł.

Wsparcie finansowe Jednostek OSP w roku 2022

W roku 2022 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał ponad 7,04 mln zł dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie województwa małopolskiego w ramach:

  • konkursu „Małopolskie OSP 2022” udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 75 dotacje w łącznej wysokości 2 842 109,62 zł,
    • na zakup, remont bądź adaptację samochodów strażackich 46 dotacje w łącznej wysokości 1 545 000 zł.
    • na zakup sprzętu, umundurowania i kursu 66 dotacji w łącznej wysokości 559 148 zł,
  • indywidualne pomocy finansowej gminom udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 6 dotacji w łącznej wysokości 237 734,01 zł,
    • na zakup bądź remont samochodów strażackich 11 dotacji w łącznej wysokości 281 661,99 zł.
    • na zakup odzieży specjalistycznej 42 dotacje w łącznej wysokości 1 409 486,62 zł,
  • pomocy finansowej dla Jednostek OSP, w których funkcjonują zespoły ratownicze z psami udzielił 5 dotacji w łącznej wysokości 173 070 zł.

Wsparcie finansowe Jednostek OSP w roku 2021

W roku 2021 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał ponad 4,32 mln zł dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie województwa małopolskiego w ramach:

  • konkursu „Małopolskie OSP 2021” udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 46 dotacji w łącznej wysokości 1 865 782,93 zł,
    • na zakup bądź remont samochodów strażackich 29 dotacji w łącznej wysokości 1 010 000 zł.
    • na zakup sprzętu, umundurowania i kursu 10 dotacji w łącznej wysokości 91 590 zł,
  • indywidualne pomocy finansowej gminom udzielił:
    • na realizację prac budowlano-remontowych 24 dotacje w łącznej wysokości 830 000 zł,
    • na zakup bądź remont samochodów strażackich 6 dotacji w łącznej wysokości 191 750 zł.
    • na zakup sprzętu, umundurowania i kursu 10 dotacji w łącznej wysokości 177 000 zł,
  • pomocy finansowej dla Jednostek OSP, w których funkcjonują zespoły ratownicze z psami udzielił 4 dotacje w łącznej wysokości 159 397,70 zł.

Wsparcie finansowe Jednostek OSP w roku 2020

W roku 2020 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał ponad 5,49 mln zł dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie województwa małopolskiego w ramach:

  1. pomocy finansowej na realizację prac budowlano-remontowych udzielił 108 dotacji w łącznej wysokości 2 338 591,45 zł,
  2. pomocy finansowej na zakup bądź remont samochodu strażackiego udzielił 48 dotacji w łącznej wysokości 1 800 000 zł,
  3. pomocy finansowej na zakup sprzętu udzielił 16 dotacji w łącznej wysokości 319 009,82 zł,
  4. pomocy finansowej gminom dotkniętym skutkami powodzi w maju 2019 r. udzielił 57 dotacji w łącznej wysokości 889 937 zł.

Konkurs Bezpieczna Małopolska 2015-2019

W latach 2015-2019 Samorząd Województwa Małopolskiego przekazał 148 gminom ponad 6,72 mln zł przeznaczonych na zapewnienie gotowości bojowej w 566 jednostkach OSP. Dotacja mogła być przeznaczona na zakup m.in. systemów selektywnego alarmowania, sprzętów ratowniczo-gaśniczych, odzieży ochronnej do działań bojowych, szkoleń oraz samochodów.
W roku 2018 w ramach ww. konkursu, po raz pierwszy, udzielono pomocy finansowej na zakup samochodów pożarniczych i samochodów ratowniczo-gaśniczych. Dotychczas w latach 2018 – 2019 dofinansowano zakup 19 lekkich samochodów pożarniczych oraz 6 lekkich i 31 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych na łączną kwotę 2 967 450 zł.

Konkurs Małopolskie Remizy 2009-2019

Samorząd Województwa Małopolskiego od 2009 r. udzielił pomocy finansowej na realizację prac budowlano-remontowych w wybranych remizach strażackich. Dotychczas w ramach zadania w latach 2009-2019 przekazano ponad 36 mln zł przeznaczonych na remonty w 824 małopolskich remizach OSP. Dotacja mogła być przeznaczona na zakup materiałów budowlanych, prace budowlano-remontowe, w tym zagospodarowanie terenu wokół remizy, wykonanie tabliczki informacyjnej o udzieleniu dotacji z budżetu Województwa Małopolskiego.

(stan na 26 lutego 2025 r.)