Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowy dyrektor Opery Krakowskiej

Kultura
23 sierpnia 2022
Opera Krakowska, największa instytucja artystyczna w Małopolsce, ma nowego dyrektora. Zarząd Województwa Małopolskiego powołał na to stanowisko prof. dr. hab. Piotra Sułkowskiego.

Prof. dr hab. Piotr Sułkowski został powołany na stanowisko dyrektora Opery Krakowskiej w Krakowie na okres pięciu lat, od 1 września br. Jego kandydatura została wyłoniona w postępowaniu konkursowym. Uzasadniając rekomendację, komisja konkursowa podkreśliła, że prof. Sułkowski posiada wielkie doświadczenie w zarządzaniu kulturą, tworzeniu i realizowaniu wydarzeń artystycznych oraz współpracy ze środowiskami muzycznymi w Polsce i zagranicą. Na stanowisku dyrektora prof. Sułkowski zastąpi Bogusława Nowaka, którego kadencja upływa z końcem sierpnia br.

W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli: marszałek Witold Kozłowski, Iwona Gibas z zarządu województwa, prof. dr hab. Piotr Sułkowski oraz Monika Gubała – dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Małopolska jest bardzo bogata w tradycje życia muzycznego – a w ślad za tym, również operowego i operetkowego. Już w 1628 roku pojawiła się pierwsza wzmianka, dotycząca właśnie tego obszaru muzycznego, mianowicie: jedno z wydawnictw wydało pierwsze libretto w języku polskim. W sposób zorganizowany, w Małopolsce pierwsze spektakle operowe były wystawiane od 1915 roku gościnnie, tutaj nieopodal, w Teatrze Słowackiego. Oczywiście, te spektakle były wystawiane do rozpoczęcia II Wojny Światowej, może z niewielkimi przerwami. Wojna przerwała - również w tym zakresie - życie artystyczne, ale już w 1946 roku powrócono do realizowania różnego rodzaju przedsięwzięć, przy współpracy z Filharmonią Krakowską. Znów gościnnie, w 1954 roku powołano pierwszą instytucjonalną operę w mieście Krakowie. O tych zmianach nazw, bo one ewoluowały, można mówić długo, ale dla nas ważny jest 1999 rok, kiedy Opera Krakowska stała się jednostką kultury Województwa Małopolskiego. Kolejna taka istotna data to 2002 rok, kiedy ta instytucja rozpoczęła działalność pod tą nazwą, którą nosi dzisiaj, czyli Opera Krakowska w Krakowie – czyli można powiedzieć, w pewnym sensie, że w tym roku mamy jubileusz 20-lecia działania pod obecną nazwą

– powiedział marszałek Witold Kozłowski.

Ważny jest też, naturalnie, okres 2004-2008, ponieważ wtedy, jak państwo wiecie, został wybudowany dodatkowy gmach Opery Krakowskiej. Zresztą bardzo nowoczesny: duża sala na ok. 750 miejsc, mniejsza sala widowiskowa – nowoczesny budynek. Bardzo znacząco zostały więc poprawione warunki do realizacji różnych zamierzeń artystycznych

– dodał marszałek.

Dzisiejszy dzień jest szczególny, bo po zakończeniu kadencji przez pana dyrektora Bogusława Nowaka, mamy ogromną przyjemność, ale też ogromny zaszczyt, podpisać umowę z panem profesorem dr. hab. Piotrem Sułkowskim – człowiekiem z ogromnym doświadczeniem, nie tylko tym naukowym, współpracy z różnymi uczelniami, bogatym w wątki naukowe i edukacyjne, ale też wybitnym menedżerem, organizującym funkcjonowanie dużej opery w innym województwie. Oprócz tego, doświadczonym we współpracy z wieloma środowiskami muzycznymi i w Polsce i zagranicą. Gdy czytałem notę biograficzną pana profesora, serce mi rosło, że tak wybitny artysta, ale też organizator, menedżer, naukowiec będzie prowadził naszą jednostkę – mam nadzieję, w kierunku dalszego rozwoju

– podkreślił Witold Kozłowski.

Opera Krakowska to miejsce wyjątkowe, o bogatej historii i tradycji. Na jej scenie można zobaczyć światowej klasy muzyków, najpiękniejsze spektakle i zapadające w pamięć koncerty i recitale. Nowemu dyrektorowi tego szczególnego miejsca na kulturalnej mapie Małopolski serdecznie życzę powodzenia w realizacji nowych przedsięwzięć

– powiedziała Iwona Gibas z zarządu województwa.

Opera Krakowska jako instytucja została powołana do życia w 1954 roku i rozpoczęła swoją działalność premierą „Rigoletta” Giuseppe Verdiego. Po reformie samorządowej w 1999 r. Opera i Operetka w Krakowie stały się instytucją kultury województwa małopolskiego, a od 2002 r. rozpoczęła działalność pod nazwą Opera Krakowska w Krakowie.

Podstawową formą działalności Opery Krakowskiej jest produkcja i  prezentacja spektakli operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych oraz spektakli muzycznych dla dzieci. Obok przedstawień Opera organizuje różnego rodzaju koncerty – „Arie oper świata”, koncerty muzyki chóralnej, koncerty kolęd, koncerty sylwestrowe i noworoczne, koncerty karnawałowe, koncerty – recitale wielkich śpiewaków. Przy Operze Krakowskiej działa Chór Dziecięcy i Studio Baletowe.

***

Prof. Piotr Sułkowski pochodzi z Krakowa, gdzie ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną na Wydziale Dyrygentury oraz Wychowania Muzycznego; dyrygent; od 11 lat dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie; z-ca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009); kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009–2011); gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008–2014) Tulsa, USA. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.

Posiada wieloletnie doświadczenie operowe, zdobyte w czasie pracy dyrygenta, a następnie dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym wiele prawykonań; m.in. w 2007 r. w ramach obchodów Roku Szymanowskiego dokonał prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G. Bizeta oraz zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio - ofiarom holokaustu - L. v. Beethovena, uzyskując świetne recenzje m.in. w prestiżowym czasopiśmie Opera. Współpracował z Krakowską Operą Kameralną. W 2019 roku z Warszawską Operą Kameralną przygotował „Wesele Figara” W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii.

Współpracuje z orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2010 r. koncertem w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego m.in. realizując nagrania oratorium Quo Vadis z A. Kurzak, A. Rucińskim i R. Siwkiem oraz Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym. Członek komitetu redakcyjnego PWM wybranych dzieł F. Nowowiejskiego.

Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Muzycznego Barbakan, dyrektor artystyczny „Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki” we Fromborku, pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej „Arena Festival film&music” w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur „Pora Jeziora”, który w rankingu Wirtualnej Polski najlepszych spektakli musicalowych 2021 roku znalazł się na 6 miejscu „złotej dziesiątki”.

Od 14 lat zajmuje się pracą dydaktyczną, początkowo na Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 roku kierownik Katedry Dyrygentury. W 2021 roku otrzymał tytuł profesora. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Jest członkiem polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych. Uczestnik i panelista polskich oraz zagranicznych konferencji z dziedziny kultury oraz nowoczesnego modelu orkiestry. W latach 2012-2016 członek Rady Programowej Polskiego Radia Olsztyn. Od 2011 roku członek Kapituły Nagrody im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Statuetka św. Jakuba, Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Statuetka Pegaza, Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / JS