Czy rower może stać się motorem napędowym sportu, turystyki i biznesu? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy prelekcji podczas III Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem. W panelu, moderowanym przez Jakuba Olecha, udział wzięli: Jarosław Tarański, Cezary Szafraniec, Agnieszka Majnusz, Radosław Włoszek oraz Olivier Schneider.
Jeśli mówimy o turystyce rowerowej, musimy pamiętać, że zwolenników tej formy aktywności sportowej trzeba najpierw dowieźć na miejsce. Koleje Małopolskie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rowerzystów. Naszym priorytetem pozostaje przewóz pasażerów, ale w składach wydzielono i oznakowano piktogramami specjalne miejsca dla osób z rowerami. W przypadku ich braku zasada jest taka, że osoby z jednośladami wsiadają do części początkowej i końcowej pociągu. Zapotrzebowanie na przewóz rowerzystów najlepiej obrazują liczby – w szczycie sezonu, w zależności od wielkości składu, pociągami podróżuje od 250 do 400 pasażerów, a dodatkowo przewozimy nawet 100 rowerów. Warto podkreślić, że pojawiają się nowe wyzwania – na trasach coraz częściej widujemy rowery elektryczne, które zajmują więcej miejsca niż tradycyjne jednoślady. Jak już wspomniałem, naszym priorytetem jest przewóz pasażerów, ale staramy się również tworzyć jak najlepsze warunki dla osób podróżujących z rowerami. W tym kontekście rozwijamy infrastrukturę okołokolejową – np. projektując i realizując płaskie powierzchnie na dworcach, aby rodziny z rowerami mogły wygodnie przemieszczać się w tych strefach.
- podkreślał Radosław Włoszek - prezes Kolei Małopolskich.
Kolejnym tematem dyskusji były trendy kształtujące branżę rowerową i jej potencjał wzrostu. Eksperci zastanawiali się, jak sukcesy i rosnąca popularność sportu rowerowego mogą przełożyć się na popularyzację jazdy na rowerze w różnych formach aktywności. Czy imprezy sportowe, takie jak Tour de Pologne, maratony MTB czy zawody gravelowe, mogą przyciągnąć nowych użytkowników i generować realne zyski dla sektora turystycznego? Rower przestał być jedynie środkiem rekreacji – dziś to istotny element gospodarki, sportu, mobilności i szeroko pojętej dostępności. W wielu przypadkach przeciwdziała nawet wykluczeniu komunikacyjnemu. Profesjonalizacja kolarstwa oraz rosnąca liczba wydarzeń rowerowych przyciągają nie tylko zawodników, ale również turystów, sponsorów i inwestorów. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na inwestycje w infrastrukturę i organizację wydarzeń, które mogą podnieść atrakcyjność sportu i turystyki rowerowej.
Koleje Małopolskie zakupią 25 nowych składów, a obecne pociągi mają wydzielone miejsca na rowery. To zasługa całego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który udzielił wsparcia w tej kwestii. Ogromną promocję zarówno regionu, jak i turystyki rowerowej prowadzi Małopolska Organizacja Turystyczna – i to nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej. Rozwój szeroko pojętej infrastruktury rowerowej jest możliwy również dzięki bardzo dobrej współpracy z lokalnymi samorządami, które dostrzegają potencjał tej formy aktywności fizycznej. Wracając do Kolei Małopolskich – staramy się sprostać potrzebom przewozu pasażerów z rowerami, jednak naszym priorytetem pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim podróżnym. Kładziemy na to szczególny nacisk. Warto również wspomnieć, że edukowanie i uświadamianie rowerzystów, jak bezpiecznie uprawiać tę formę aktywności fizycznej, jest ogólnym priorytetem – od stosowania kasków po zasady poruszania się po ścieżkach rowerowych i zachowanie ostrożności
- mówił Radosław Włoszek - prezes Kolei Małopolskich.
W dyskusji podkreślono również, że rynek rowerowy otwiera się na nowe grupy użytkowników – kobiety, seniorów i osoby z niepełnosprawnościami. Jak sprawić, by więcej kobiet angażowało się w kolarstwo? Jakie bariery – od infrastrukturalnych po społeczne – należy przełamać, aby sport i turystyka rowerowa stały się bardziej dostępne? Szacuje się, że 1 km trasy rowerowej to koszt około 1 mln złotych i patrząc na efekty gospodarcze jest to relatywnie tanio. Jednak jej budowa to nie tylko sama infrastruktura, ale i np. rozwój small biznesu w – rozbudowuje się szeroka oferta dla rowerzystów poprzez rozwój punktów gastronomicznych, miejsc przeznaczonych na odpoczynek i relaks.
Podczas zakończonego panelu dyskusyjnego poruszono także kwestie:
- Rower jako sport i biznes – jakie dyscypliny rozwijają się dynamicznie i jak wpływają na turystykę
- Ekonomia rowerów – na czym zarabiać
- Wypożyczalnie, hotele, serwisy, bike parki
- Nowe grupy użytkowników – kobiety, seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami – jak dostosować ofertę do ich potrzeb
- Infrastruktura – trasy długodystansowe czy bike parki? Gdzie inwestować i skąd pozyskiwać fundusze?
Dzisiaj drugi i ostatni dzień obrad III Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem. Współorganizatorem wydarzenia jest Województwo Małopolskie, a Honorowy Patronat nad imprezą objął Prezydent RP Andrzej Duda, który wczoraj uczestniczył w inauguracji Kongresu.