W ramach projektu:
- zostało utworzone Centrum Teleopieki zapewniające wszystkich uczestnikom/uczestniczkom możliwość całodobowego przekazania informacji o potrzebie wezwania w pomocy przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa,
- 8 000 uczestników/uczestniczek otrzyma bezpłatnie opaskę bezpieczeństwa z przyciskiem SOS,
- dodatkowe wsparcie w postaci usług opiekuńczych oraz sąsiedzkich usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania otrzyma 2 500 uczestników/uczestniczek projektu,
- 300 uczestników/uczestniczek projektu korzystających z usług teleopiekuńczych zostanie objętych pilotażem usług telemedycznych,
- 150 opiekunów faktycznych osób z niepełnosprawnością otrzyma wsparcie w postaci usług opieki wytchnieniowej oraz poradnictwa specjalistycznego (rekrutacja prowadzona będzie od 1 września 2024 r.),
- w projekcie zaplanowano również szkolenia dla opiekunów oraz sąsiadów w zakresie świadczenie usług opiekuńczych dla podopiecznych projektu.
Projekt adresowany jest do:
- osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu mieszkających na terenie województwa małopolskiego,
- opiekunów faktycznych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu mieszkających na terenie województwa małopolskiego.
Szczegółowe informacje dotyczące zasad rekrutacji i udziału w projekcie zostały opisane w Regulaminie rekrutacji i udziału w projekcie Małopolski Tele-Anioł 2.0.
Kluczowym elementem projektu jest CENTRUM TELEOPIEKI, które powstało na terenie województwa małopolskiego. Wsparcie w postaci usług teleopiekuńczych otrzyma 8 000 uczestników, którzy zostną wyposażeni bezpłatnie w opaski bezpieczeństwa z przyciskiem SOS i kartą SIM z możliwością całodobowego połączenia głosowego z Centrum, w którym pracują ratownicy medyczni, wykwalifikowani asystenci teleopieki oraz psycholog.
W ramach projektu podopieczny dostanie opaskę na nadgarstek, a wciśnięcie przycisku SOS umożliwi natychmiastowe połączenie z Centrum Teleopieki. Ratownicy medyczni po odebraniu zgłoszenia ocenią stopień zagrożenia i udzielą odpowiedniej pomocy lub wsparcia adekwatnego do wezwania. Do Centrum Teleopieki uczestnicy projektu będą mogli także zadzwonić. Uzyskają pomoc wykwalifikowanej kadry specjalistów w sprawach życia codziennego oraz informację np. o przysługujących świadczeniach socjalnych, możliwych formach pomocy społecznej czy dostępnych formach aktywizacji społeczno-ruchowej i kulturalnej w najbliższej okolicy. Uczestnicy będą mogli skorzystać także ze wsparcia asystentów teleopieki i psychologa - będą mogli zadzwonić do telecentrum, żeby się poradzić, zwierzyć z problemów lub po prostu porozmawiać.
Opaska bezpieczeństwa jest prosta w obsłudze.
Jest wyposażona w 3 przyciski:
- przycisk rozmowy, dzięki któremu można połączyć się z pomocą techniczną w Centrum Teleopieki oraz odebrać połączenie,
- przycisk funkcyjny, dzięki któremu można dowiedzieć się o aktualnym stanie baterii, liczbie kroków lub godzine,
- przysiek SOS, dzięki któremu można połączyć się z ratownikami medycznym z Centrum Teleopeki.
System automatycznie identyfikuje dzwoniąca osobę i wyświetla ratownikowi cyfrową kartę podopiecznego z najważniejszymi informacjami o osobie łączącej się z Centrum Teleopieki.
Instrukcją obsługi można zapoznać się tutaj.
2 500 uczestników korzystających z opaski bezpieczeństwa (w zależności od potrzeb i stopnia niesamodzielności) skorzysta z usług opiekuńczych lub sąsiedzkich usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.
Usługi opiekuńcze/sąsiedzkie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania mogą być przyznane:
- osobie samotnej w rozumieniu art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która jest pozbawiona takiej pomocy mimo wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości,
- osobie samotnie gospodarującej w rozumieniu art. 6 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, gdy wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości,
- osobie w rodzinie, gdy rodzina nie może, z uzasadnionej przyczyny, zapewnić odpowiedniej pomocy, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości.
USŁUGI OPIEKUŃCZE
- dostępne w ramach projektu usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania świadczone będą przez cały okres 36 miesięcy,
- zasadność przyznania usług opiekuńczych określona zostanie podczas oceny sytuacji materialno-życiowej osoby niesamodzielnej, a z zakres wsparcia i wymiar godzinowy usług opiekuńczych określany będzie indywidualnie w Indywidualnym Planie Wsparcia i Opieki, a następnie w kontrakcie trójstronnym,
- zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania obejmuje m.in.: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, a także zapewnienie kontaktów z otoczeniem,
- wsparcie w zakresie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania:
- bezpłatnie przysługuje osobie potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, której dochód nie przekracza 200% właściwego kryterium
- w przypadku osób posiadających dochody powyżej 200% kryterium dochodowego określonego w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, może być częściowo odpłatne w zależności od wielkości dochodu na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie.
SĄSIEDZKIE USŁUGI OPIEKUŃCZE
- dostępne w ramach projektu sąsiedzki usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania świadczone będą przez cały okres 36 miesięcy,
- zasadność przyznania sąsiedzki usługi opiekuńczych określona zostanie podczas oceny sytuacji materialno-życiowej osoby niesamodzielnej, a z zakres wsparcia i wymiar godzinowy usług opiekuńczych określany będzie indywidualnie w Indywidualnym Planie Wsparcia i Opieki, a następnie w kontrakcie trójstronnym,
- zakres sąsiedzki usługi opiekuńczych obejmuje m.in.: pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków, pomoc w praniu odzieży i bielizny, a także pomoc w dokonywaniu zakupów produktów żywnościowych
- wsparcie jest bezpłatne.
- usługi telemedyczne polegają na świadczeniu usług medycznych na odległość z wykorzystaniem telekomunikacji i technologii informatycznych,
- w ramach projektu, 12-miesięcznym pilotażem usług telemedycznych zostanie objętych 300 Uczestników korzystających ze wsparcia teleopiekuńczego, u których zdiagnozowano chorobę układu krążenia (100 osób), cukrzycę (100 osób) lub chorobę układu oddechowego (100 osób) – kryterium formalne.
- osoby objęte usługami telemedycznymi otrzymają:
- zestawy do telemedycyny, tj. proste urządzenia do samodzielnego wykonywania badań w warunkach domowych,
- telefon/tablet/aplikację zintegrowaną z ww. urządzeniami pomiarowymi,które umożliwią zdalną opiekę w miejscu zamieszkania oraz bieżącą wymianę informacji między Uczestnikiem a kadrą medyczną.
- usługami opieki wytchnieniowej zostanie objętych 150 opiekunów faktycznych,
- opieka wytchnieniowa realizowana jest
- w ramach pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością,
- w postaci poradnictwa specjalistycznego i edukacji.