Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska ma wizję rozwoju na najbliższe 10 lat

Samorząd
26 września 2011
Inwestycje w infrastrukturę drogową i przemysł czasu wolnego, rozwój Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego z uwzględnieniem czterech najważniejszych subregionów i turystyka pielgrzymkowa  jako magnes przyciągający gości z zagranicy- to tylko niektóre zapisy Strategii Rozwoju Małopolski na najbliższe 10 lat, którą wczoraj przegłosował małopolski sejmik.

Strategia to najważniejszy dokument samorządu województwa, określający obszary, cele i kierunki interwencji regionalnej polityki rozwoju i trzecia strategia w historii województwa. Wizją władz regionu jest, aby: „Małopolska była atrakcyjnym miejscem życia, pracy i spędzania czasu wolnego, europejskim regionem wiedzy i aktywności, silnym wartościami uniwersalnymi, tożsamością i aspiracjami swoich mieszkańców, świadomie czerpiącym z dziedzictwa i przestrzeni regionalnej, tworzącym szanse na rozwój ludzi i nowoczesnej gospodarki”. Przyjęty przez Sejmik dokument to owoc 2,5 roku pracy reprezentantów różnych środowisk, ekspertów, naukowców oraz przedstawicieli samorządu województwa dwóch kadencji. W debacie regionalnej na temat strategii udział wzięło  ponad 1,5 tys. mieszkańców województwa. W grupie tej znaleźli się m.in. naukowcy, przedstawiciele administracji rządowej, przedsiębiorcy, samorządowcy, osoby związane z kulturą, reprezentanci organizacji pozarządowych, studenci, uczniowie szkół średnich i gimnazjalnych. Władze regionu zorganizowały m.in.: konsultacje terytorialne w pięciu subregionach, konsultacje z udziałem samorządów wszystkich szczebli, konsultacje branżowe, konsultacje z udziałem organizacji pozarządowych, seminaria, debaty, konferencje, spotkania z przedstawicielami mediów i konkurs „Mój pomysł na Małopolskę” promujący strategię.

Zgodni z zapisami strategii Małopolska chce być regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym dla inwestycji, dzięki rozwojowi przemysłów wiedzy i nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu kluczowych atutów rozwojowych, jakimi są: kapitał intelektualny, aktywność i przedsiębiorczość mieszkańców.

O przyszłości regionu zdecyduje też rozwój przemysłu czasu wolnego. Priorytetem na najbliższe lata będzie infrastruktura dla dostępności komunikacyjnej. Ambicją  władz regionu jest to, by po Małopolsce podróżowało się łatwiej i szybciej.

Kluczowym będzie rozwój Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego z uwzględnieniem innych subregionów. Dla każdego z pięciu subregionów zapisano indywidualne programy rozwoju, aby najlepiej wykorzystać potencjał tych obszarów. KOM umocni markę węzła wiedzy i innowacji oraz silnego ośrodka gospodarczego i kulturowego, konkurującego z europejskimi regionami. Tarnów stanie się subregionalnym ośrodkiem usług publicznych, a potencjał gospodarczy subregionu tarnowskiego będzie rozwijany m.in. przez: rozwój stref aktywności gospodarczej; wykorzystanie potencjału przemysłu chemicznego, współpracę z przygranicznymi ośrodkami województwa podkarpackiego. Nowy Sącz wzmocni funkcję subregionalnego ośrodka usług publicznych, a subregion sądecki rozwinie potencjał uzdrowisk, rozbuduje infrastrukturę turystyczną i sportową, wykorzysta potencjał Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, skorzysta na współpracy ze Słowacją. Nowy Targ i Zakopane będą odgrywać rolę ponadlokalnych ośrodków usług publicznych, a subregion podhalański rozbuduje infrastrukturę: turystyczną, sportów zimowych, uzdrowiskową; rozwinie współpracę ze Słowacją.  W Małopolsce Zachodniej najważniejsze inwestycje drogowe planowane do realizacji to droga S1 z obwodnicą Oświęcimia, dwupasmówka z Krakowa do Olkusza i Beskidzka Droga Integracyjna. Większy nacisk kładziony będzie na lepsze powiązanie Małopolski Zachodniej z Katowicami i Bielskiem - Białą. Samorządowcy mają też pomysł na zagospodarowanie obszarów Pustyni Błędowskiej i zbiornika Świnna Poręba.

By przyciągnąć większą liczbę turystów do Malopolski władze regionu postawią na turystykę pielgrzymkową poprzez wykorzystanie potencjału miejsc związanych z Janem Pawłem II i ośrodków kultu takich jak Wadowice czy Łagiewniki.   

- Nowa strategia to wynik bardzo merytorycznej debaty - przekonywał marszałek Marek Sowa. - To ambitniejsza wizja rozwoju niż ta sprzed lat. Dziś chcemy więcej - bo mamy już znaczny dorobek. Jestem jednak zdania, że lepiej wykonać 80% ambitnego niż 130% marnego planu - argumentował Sowa.


Wątpliwości, że tak zapisana wizja rozwoju Małopolski przyczyni się do zrównoważonego rozwoju nie miał były wicemarszałek , a obecnie przewodniczący klubu radnych PO Leszek Zegzda. – Pracowaliśmu nad nią ponad 2 lata. Praca była rzetelna, a debata żmudna i detaliczna – przekonywał Zegzda. – To wizja, która odpowiada naszym aspiracjom i oczekiwaniom – dodał.

Podobnego zdania był radny Krzysztof Tenerowicz, który za duży sukces uznał fakt, że strategię udało się uzgodnić ponad podziałami politycznymi. – Staraliśmy się być w koalicji rozsądku – podkreślał. – Choć niektóre zapisy strategii budziły wątpliwości, to przy wszystkich niedociągnięciach uważam uzgodniony dokument za niezły. Najlepsza strategia to taka,  którą się realizuje – oceniał Tenerowicz 

Jan Hamerski  z klubu radnych PiS określił nową wizję dla Małopolski jako strategię czterech prędkości. Zgłosił też propozycję, by w strategii jeszcze bardziej wyeksponować priorytety rozwoju układu komunikacyjnego dla poszczególnych subregionów.


Radny Grzegorz Biedroń wyraził nadzieję, że strategia przyniesie zmianę jakościową w zarządzaniu regionem i pozwoli rozwiązać kluczowe problemy, z którymi borykają się mieszkańcy regionu od lat.

Wicemarszałek Roman Ciepiela zwrócił uwagę na kluczowe kwestie, bez których nie uda się zrealizować zapisów strategii. – Musimy stworzyć skuteczny system monitorowania strategii i  lobbować za wpisanymi zadaniami–  wyliczał wicemarszałek. -  Ważne będzie też wzmocnienie zaufania publicznego do samorządu regionalnego – dodał.

Strategia Rozwoju Województwa

 

Galeria zdjęć