Strategia to najważniejszy dokument samorządu województwa, określający obszary, cele i kierunki interwencji regionalnej polityki rozwoju i trzecia strategia w historii województwa. Wizją władz regionu jest, aby: „Małopolska była atrakcyjnym miejscem życia, pracy i spędzania czasu wolnego, europejskim regionem wiedzy i aktywności, silnym wartościami uniwersalnymi, tożsamością i aspiracjami swoich mieszkańców, świadomie czerpiącym z dziedzictwa i przestrzeni regionalnej, tworzącym szanse na rozwój ludzi i nowoczesnej gospodarki”. Przyjęty przez Sejmik dokument to owoc 2,5 roku pracy reprezentantów różnych środowisk, ekspertów, naukowców oraz przedstawicieli samorządu województwa dwóch kadencji. W debacie regionalnej na temat strategii udział wzięło ponad 1,5 tys. mieszkańców województwa. W grupie tej znaleźli się m.in. naukowcy, przedstawiciele administracji rządowej, przedsiębiorcy, samorządowcy, osoby związane z kulturą, reprezentanci organizacji pozarządowych, studenci, uczniowie szkół średnich i gimnazjalnych. Władze regionu zorganizowały m.in.: konsultacje terytorialne w pięciu subregionach, konsultacje z udziałem samorządów wszystkich szczebli, konsultacje branżowe, konsultacje z udziałem organizacji pozarządowych, seminaria, debaty, konferencje, spotkania z przedstawicielami mediów i konkurs „Mój pomysł na Małopolskę” promujący strategię.
Zgodni z zapisami strategii Małopolska chce być regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym dla inwestycji, dzięki rozwojowi przemysłów wiedzy i nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu kluczowych atutów rozwojowych, jakimi są: kapitał intelektualny, aktywność i przedsiębiorczość mieszkańców.
O przyszłości regionu zdecyduje też rozwój przemysłu czasu wolnego. Priorytetem na najbliższe lata będzie infrastruktura dla dostępności komunikacyjnej. Ambicją władz regionu jest to, by po Małopolsce podróżowało się łatwiej i szybciej.
Kluczowym będzie rozwój Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego z uwzględnieniem innych subregionów. Dla każdego z pięciu subregionów zapisano indywidualne programy rozwoju, aby najlepiej wykorzystać potencjał tych obszarów. KOM umocni markę węzła wiedzy i innowacji oraz silnego ośrodka gospodarczego i kulturowego, konkurującego z europejskimi regionami. Tarnów stanie się subregionalnym ośrodkiem usług publicznych, a potencjał gospodarczy subregionu tarnowskiego będzie rozwijany m.in. przez: rozwój stref aktywności gospodarczej; wykorzystanie potencjału przemysłu chemicznego, współpracę z przygranicznymi ośrodkami województwa podkarpackiego. Nowy Sącz wzmocni funkcję subregionalnego ośrodka usług publicznych, a subregion sądecki rozwinie potencjał uzdrowisk, rozbuduje infrastrukturę turystyczną i sportową, wykorzysta potencjał Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, skorzysta na współpracy ze Słowacją. Nowy Targ i Zakopane będą odgrywać rolę ponadlokalnych ośrodków usług publicznych, a subregion podhalański rozbuduje infrastrukturę: turystyczną, sportów zimowych, uzdrowiskową; rozwinie współpracę ze Słowacją. W Małopolsce Zachodniej najważniejsze inwestycje drogowe planowane do realizacji to droga S1 z obwodnicą Oświęcimia, dwupasmówka z Krakowa do Olkusza i Beskidzka Droga Integracyjna. Większy nacisk kładziony będzie na lepsze powiązanie Małopolski Zachodniej z Katowicami i Bielskiem - Białą. Samorządowcy mają też pomysł na zagospodarowanie obszarów Pustyni Błędowskiej i zbiornika Świnna Poręba.
By przyciągnąć większą liczbę turystów do Malopolski władze regionu postawią na turystykę pielgrzymkową poprzez wykorzystanie potencjału miejsc związanych z Janem Pawłem II i ośrodków kultu takich jak Wadowice czy Łagiewniki.
- Nowa strategia to wynik bardzo merytorycznej debaty - przekonywał marszałek Marek Sowa. - To ambitniejsza wizja rozwoju niż ta sprzed lat. Dziś chcemy więcej - bo mamy już znaczny dorobek. Jestem jednak zdania, że lepiej wykonać 80% ambitnego niż 130% marnego planu - argumentował Sowa.
Wątpliwości, że tak zapisana wizja rozwoju Małopolski przyczyni się do zrównoważonego rozwoju nie miał były wicemarszałek , a obecnie przewodniczący klubu radnych PO Leszek Zegzda. – Pracowaliśmu nad nią ponad 2 lata. Praca była rzetelna, a debata żmudna i detaliczna – przekonywał Zegzda. – To wizja, która odpowiada naszym aspiracjom i oczekiwaniom – dodał.
Podobnego zdania był radny Krzysztof Tenerowicz, który za duży sukces uznał fakt, że strategię udało się uzgodnić ponad podziałami politycznymi. – Staraliśmy się być w koalicji rozsądku – podkreślał. – Choć niektóre zapisy strategii budziły wątpliwości, to przy wszystkich niedociągnięciach uważam uzgodniony dokument za niezły. Najlepsza strategia to taka, którą się realizuje – oceniał Tenerowicz
Jan Hamerski z klubu radnych PiS określił nową wizję dla Małopolski jako strategię czterech prędkości. Zgłosił też propozycję, by w strategii jeszcze bardziej wyeksponować priorytety rozwoju układu komunikacyjnego dla poszczególnych subregionów.
Radny Grzegorz Biedroń wyraził nadzieję, że strategia przyniesie zmianę jakościową w zarządzaniu regionem i pozwoli rozwiązać kluczowe problemy, z którymi borykają się mieszkańcy regionu od lat.
Wicemarszałek Roman Ciepiela zwrócił uwagę na kluczowe kwestie, bez których nie uda się zrealizować zapisów strategii. – Musimy stworzyć skuteczny system monitorowania strategii i lobbować za wpisanymi zadaniami– wyliczał wicemarszałek. - Ważne będzie też wzmocnienie zaufania publicznego do samorządu regionalnego – dodał.