Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Unijne fundusze zmieniają Małopolskę

Rozwój regionalny
21 grudnia 2011
Małopolskie uczelnie dobrze skorzystały z unijnych funduszy inwestując w budowę i modernizację obiektów dydaktycznych, bibliotek, pracowni i laboratoriów. Efektem, wspartych z funduszy UE, projektów mających na celu tworzenie i rozwój stref aktywności gospodarczej może być powstanie od 10 do ponad 20 tys. nowych miejsc pracy w regionie. To tylko niektóre wnioski zawarte w najnowszym numerze Małopolskich Studiów Regionalnych, który jest poświęcony ocenie wdrażania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

Niezależne zespoły badawcze oceniły wpływ projektów realizowanych w ramach czterech osi priorytetowych MRPO od roku 2007 do połowy 2011::

- 1. osi „Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy”

- 4. osi „Infrastruktura dla rozwoju gospodarczego”

- 7. osi „Infrastruktura ochrony środowiska”

- 8, osi „Współpraca międzyregionalna”

Eksperci zbadali m.in. czy realizowane projekty spełniają cele zapisane w programie operacyjnym, w jaki sposób przyczyniają się do rozwoju regionu, co można zrobić w przyszłości, żeby przedsięwzięcia realizowane dzięki wsparciu funduszy unijnych były jeszcze bardziej efektywne.

Wsparcie udzielone uczelniom (31 projektów 18 szkół wyższych) na rozwój infrastruktury dydaktycznej szkolnictwa wyższego było trafne i użyteczne. Na realizację tego działania przeznaczono prawie 87 mln euro z unijnych funduszy. Zdaniem ekspertów „podstawowe potrzeby regionu w zakresie infrastruktury szkolnictwa wyższego zostały, na obecnym etapie, zaspokojone”. Ich zdaniem w nowej perspektywie finansowej (2014-2020) należy „silniej niż obecnie preferować projekty obejmujące kształcenie i badania na kierunkach kluczowych dla innowacyjności regionu”. Należy też kontynuować wsparcie uczelni zawodowych ze względu na ich znaczenie społeczne i wpływ na zrównoważony rozwój regionu.

Do poprawy jakości usług edukacyjnych przyczyniły się także środki przekazane na dofinasowanie projektów na rozwój infrastruktury kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia zawodowego (na ten cel zarezerwowano ponad 9 mln euro). Dzięki przyznanym środkom podjęto realizację 20 projektów, obejmujących 34 placówki w 23 miastach. Wśród nich znalazło się 25 szkół zawodowych oraz 9 centrów kształcenia ustawicznego. Dzięki dofinansowaniu zmodernizowano i doposażono ponad 170 pracowni obejmujących 12 kierunków kształcenia. Zdaniem ekspertów w przyszłości należy mocniej powiązać realizację projektów służących modernizacji i doposażeniu bazy z programami stypendialnymi i praktykami zawodowymi.

W ramach działania „rozwój społeczeństwa informacyjnego” (zarezerwowane prawie 69 mln euro z środków unijnych) do dofinansowania wybrano 62 inwestycje, przy czym większość funduszy zagospodarowana została przez samorządy oraz uczelnie. Inwestycje obejmowały przede wszystkim informatyzację jednostek samorządu terytorialnego, zakładów opieki zdrowotnej (wprowadzenie e-usług), wdrożenie systemów informacji geograficznej, zarządzanie uczelniami oraz digitalizację zbiorów kultury. W przyszłości, zdaniem ekspertów, wsparcie powinno zostać przeznaczone przede wszystkim na zapewnienie powszechnego dostępu do Internetu szerokopasmowego.

Ponad 390 mln euro przeznaczono z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na inwestycje w infrastrukturę transportową oraz tworzenie i rozwój stref aktywności gospodarczej przyczyniło się do rozwoju społecznego i gospodarczego. Największe środki z funduszy unijnych przeznaczono na inwestycje drogowe - 286 mln euro. Na rozwój transportu zbiorowego przeznaczono z funduszy UE – 40 mln euro, a na tworzenie i rozwój stref aktywności gospodarczej – 64 mln euro.

Zdaniem ekspertów, ekonomiczny i społeczny rozwój województwa nie jest możliwy bez sprawnej i wydajnej infrastruktury drogowej. Działania realizowane w tym zakresie w MRPO są największe i najbardziej kompleksowe w całej dotychczasowej historii regionu. W przypadku inwestycji drogowych największe, pozytywne efekty obserwowane są w obszarach, gdzie powstawały zupełnie nowe drogi – na przykład obwodnice miejscowości lub inne inwestycje usprawniające płynność ruchu, jak przykładowo wiadukty (np. wiadukty nad liniami kolejowymi w Chrzanowie). Warto zwrócić uwagę, że pomimo braku istotnych działań w obrębie niektórych powiatów (na przykład w powiecie dąbrowskim), dostępność i tak uległa tam poprawie dzięki działaniom drogowym w innych powiatach (w Tarnowie). Istotną rekomendacją płynącą z wniosków ewaluacji jest „konieczność planowej i skoordynowanej, na poziomie regionalnym, budowy i modernizacji układu dróg regionalnych i powiatowych, tworzących jednolity, spójny system”. Zdaniem ekspertów zasadne jest także ustalenie priorytetu wspierania budowy nowych dróg i obiektów, a także modernizacji o znacznym zakresie i skali, a odejście od wspierania małych remontów.

W ramach działania „zwiększenie roli transportu zbiorowego w obsłudze regionu” zakupione zostały ekologiczne autobusy miejskie, Województwo Małopolskie kupiło pięć nowoczesnych, klimatyzowanych, elektrycznych pociągów na potrzeby przewozów regionalnych, zmodernizowane zostały dwa odcinki linii kolejowych: Tarnów-Stróże oraz Kraków Bonarka-Kraków Swoszowice. 

Środki przeznaczone na rozwój i tworzenie stref aktywności gospodarczej mają także duże znacznie dla rozwoju regionu. Eksperci szacują, że dzięki realizacji dofinasowanych projektów może powstać od 10,2 tys. miejsc pracy stworzonych bezpośrednio przez inwestorów w wariancie ostrożnym, do około 14,4 tys. miejsc pracy w wariancie najbardziej realnym, a nawet 21,3 tys. w wariancie optymistycznym. Tworzone i rozw?ane strefy aktywności gospodarczej mogą być zatem ważnym instrumentem zmniejszania poziomu bezrobocia. Istotnym efektem oddziaływania stref aktywności gospodarczej na otoczenie jest przyspieszenie rozwoju małych i średnich firm lokalnych.

MRPO - kapitał zmian. Badania ewaluacyjne

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA