Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Strategia dla Małopolski na dekadę

Rozwój regionalny
26 września 2011
Małopolanie będą dłużej żyli, będą lepiej wykształceni i bardziej majętni. Małopolska stanie się regionem bardziej atrakcyjnym dla inwestycji m.in. dzięki rozwojowi przemysłów wiedzy i nowoczesnych technologii. Kraków umocni markę węzła wiedzy i innowacji oraz silnego ośrodka gospodarczego i kulturowego. Zmniejszą się dysproporcje w rozwoju poszczególnych części województwa, dzięki wspieraniu zróżnicowanych potencjałów subregionów. To tylko niektóre cele, jakie chciałby osiągnąć samorząd regionalny dzięki realizacji Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020. "Małopolska 2020. Nieograniczone możliwości", którą 26 września 2011 r. przyjął Sejmik.

To najważniejszy dokument samorządu województwa, określający obszary, cele i kierunki interwencji regionalnej polityki rozwoju i trzecia strategia w historii województwa. Wizją władz regionu jest, aby: „Małopolska była atrakcyjnym miejscem życia, pracy i spędzania czasu wolnego, europejskim regionem wiedzy i aktywności, silnym wartościami uniwersalnymi, tożsamością i aspiracjami swoich mieszkańców, świadomie czerpiącym z dziedzictwa i przestrzeni regionalnej, tworzącym szanse na rozwój ludzi i nowoczesnej gospodarki”.

Jak będzie się żyć w Małopolsce za 10 lat? Produkt Krajowy Brutto w przeliczeniu na mieszkańca (w odniesieniu do średniej dla 27 państw UE) ma wzrosnąć z 48,6 do 63,0%, bezrobocie powinno się zmniejszyć z 8,0 do 5,9%. Małopolanie będą lepiej wykształceni (odsetek ludności w wieku 24-65 lat z wykształceniem wyższym ma zwiększyć się z 21,7 do 23,5%) i będą dłużej żyli. Szacuje się, że przeciętna długość życia kobiet wzrośnie z 80,9 roku do 84,7, a mężczyzn z 72,9 do 76,7.

Głównym celem strategii jest „efektywne wykorzystanie potencjałów regionalnej szansy dla rozwoju gospodarczego oraz wzrost spójności społecznej i przestrzennej Małopolski w wymiarze regionalnym, krajowym i europejskim”. Aby to osiągnąć władze regionu wytyczyły siedem celów szczegółowych

Gospodarka wiedzy i aktywności - Małopolska stanie się regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym dla inwestycji, dzięki rozwojowi przemysłów wiedzy i nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu kluczowych atutów rozwojowych, jakimi są: kapitał intelektualny, aktywność i przedsiębiorczość mieszkańców.

Dziedzictwo i przemysły czasu wolnego - region chce odgrywać rolę lidera w kraju i Europie Środkowej w dziedzinie przemysłów czasu wolnego – wykorzystując zasoby dziedzictwa regionalnego oraz kultury, a także chroniąc naturalne i symboliczne bogactwa. 

Infrastruktura dla dostępności komunikacyjnej – po Małopolsce będzie się łatwiej podróżować, szybciej będzie można dotrzeć do innych części kraju - dzięki skoordynowanej polityce komunikacyjnej, w tym transportowej. Poprawi to konkurencyjność gospodarczą i spójność przestrzenną regionu.

Krakowski Obszar Metropolitalny i inne subregiony – dla każdego z pięciu subregionów zapisano indywidualne programy rozwoju, aby najlepiej wykorzystać potencjał tych obszarów. KOM umocni markę węzła wiedzy i innowacji oraz silnego ośrodka gospodarczego i kulturowego, konkurującego z europejskimi regionami. Planowane jest uzupełnienie funkcji metropolitalnych Krakowa przez rozbudowę infrastruktury kongresowej, widowiskowo-sportowej, infrastruktury kultury oraz stworzenie odpowiedniej infrastruktury ochrony zdrowia   Strategia stawia także na rozwój współpracy Krakowsko-Górnośląskiej. Tarnów stanie się subregionalnym ośrodkiem usług publicznych, a potencjał gospodarczy subregionu tarnowskiego będzie wzmacniany m.in. przez: rozwój stref aktywności gospodarczej; wykorzystanie potencjału przemysłu chemicznego, współpracę z przygranicznymi ośrodkami województwa podkarpackiego. Nowy Sącz wzmocni funkcję subregionalnego ośrodka usług publicznych, a subregion sądecki rozwinie potencjał uzdrowisk, rozbuduje infrastrukturę turystyczną i sportową, skorzysta na współpracy ze Słowacją. Nowy Targ i Zakopane będą odgrywać rolę ponadlokalnych ośrodków usług publicznych, a subregion podhalański rozbuduje infrastrukturę: turystyczną, sportów zimowych, uzdrowiskową; rozwinie współpracę ze Słowacją. Oświęcim, Chrzanów i Olkusz będą pełnić rolę ponadlokalnych ośrodków usług publicznych, przy jednoczesnym wzmacnianiu powiązań  głównych miast Małopolski Zachodniej z Krakowem, Katowicami i Bielskiem-Białą. Rozwój potencjału gospodarczego Małopolski Zachodniej nastąpi m.in. poprzez: tworzenie stref aktywności gospodarczej, rewitalizację obszarów zdegradowanych, rozwój oferty przemysłów czasu wolnego opartej na: turystyce kulturowej i pielgrzymkowej.

Rozwój miast i terenów wiejskich – Małopolska stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem zamieszkania i pracy, dzięki: poprawie dostępu do podstawowych usług publicznych w miastach i na wsiach, rewitalizacji miast, lepszej ofercie dla inwestorów w miastach, wspieraniu ekologicznego rolnictwa na obszarach wiejskich.

Bezpieczeństwo ekologiczne, zdrowotne i społeczne – region będzie komfortowym miejsce do życia, dzięki poprawie bezpieczeństwa mieszkańców w wymiarze środowiskowym, zdrowotnym i społecznym. Małopolska będzie przygotowana do ochrony przed katastrofami i klęskami żywiołowymi.

Zarządzanie rozwojem województwa – województwo będzie sprawnie zarządzane przez władze regionalne, wykorzystujące zasadę partnerstwa, co zwiększy kapitały społeczny i aktywność obywatelską.

 Przyjęty przez Sejmik dokument, to owoc 2,5 roku pracy reprezentantów różnych środowisk, ekspertów, naukowców oraz przedstawicieli samorządu województwa dwóch kadencji. W debacie regionalnej na temat strategii udział wzięło udział ponad 1,5 tys. mieszkańców województwa. W grupie tej znaleźli się m.in. naukowcy, przedstawiciele administracji rządowej, przedsiębiorcy, samorządowcy, osoby związane z kulturą, reprezentanci organizacji pozarządowych, studenci, uczniowie szkół średnich i gimnazjalnych. Władze regionu zorganizowały m.in.: konsultacje terytorialne w pięciu subregionach, konsultacje z udziałem samorządów wszystkich szczebli, konsultacje branżowe, konsultacje z udziałem organizacji pozarządowych, seminaria, debaty, konferencje, spotkania z przedstawicielami mediów, konkurs „Mój pomysł na Małopolskę”, promujący strategię.

Strategia Rozwoju Województwa

Galeria zdjęć