- Oprócz kultury i dziedzictwa narodowego, zabytków, które są związane z naszą historią chcemy włączyć do procesu integracji regionu to, co jest wytworem ludzkich rąk – smakołyki różnego rodzaju – zaznaczył Marek Nawara. – Wybieramy specjały w różnych kategoriach: ekologiczne, tradycyjne, nawet takie jak u mamy. Szukamy takich przysmaków, które są naprawdę wyjątkowe.
Podczas konferencji prasowej marszałek stwierdził, że to przedsięwzięcie daje poczucie, że tworzymy wspólnotę regionalną. Marek Nawara dodał, że marka produktów regionalnych może przyczyniać się do promocji regionu na forum międzynarodowym. Przykładem tego jest przyznawany przez Komisje Europejską certyfikat Chronionej Nazwy Pochodzenia. Marszałek Nawara przypomniał, że uzyskały go już bryndza podhalańska, oscypek, redykołka. Na jego przyznanie czekają kolejne, zgłoszone małopolskie produkty m.in.:. obwarzanek krakowski, chleb prądnicki, kiełbasa lisiecka, fasola „Piękny Jaś” z Doliny Dunajca, karp zatorski. Marszałek zaznaczył, że na Liście Produktów Tradycyjnych resortu rolnictwa jest już 39 produktów z Małopolski i trzeba zabiegać, że było ich tam więcej, bo to świetna promocja regionu.
Elżbieta Kantor, dyrektor Departamentu Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego dodała, że władze regionu chcą stworzenia sieci dystrybucji regionalnych produktów, starając się dotrzeć nie tylko do polskich, ale także zagranicznych odbiorców.
28 i 29 sierpnia na krakowskim placu Wolnica odbywa się Wielki Finał 6. edycji Małopolskiego Festiwalu Smaku. Na smakoszy czeka 50 stoisk z wyśmienitymi małopolskimi produktami. Tradycyjne wędliny, sery, miody, wyroby piekarnicze, pierogi, przetwory owocowe, warzywne.
Publiczność drogą głosowania wybiera najsmaczniejsze potrawy, a eksperci kulinarni przyznają Grand Prix oraz drugie i trzecie miejsce szóstej edycji imprezy. W sobotnie popołudnie szefowie kuchni małopolskich restauracji konkurowali w pokazie gotowania na żywo, a w niedzielę goście Festiwalu będą mogli posmakować żurku po krakowsku serwowanego w specjalnie przygotowanych na ten cel czarkach chlebowych. Przez dwa dni nie zabraknie konkursów i zabaw dla najmłodszych oraz występów zespołów muzycznych.
Tegoroczny finał Małopolskiego Festiwalu Smaku jest także zwieńczeniem kampanii wizerunkowej Województwa Małopolskiego pod hasłem „Małopolska – Smak Najlepszego”. Kampania miała na celu promocję regionu, jako miejsca o wyjątkowym bogactwie walorów: turystycznych, kulturalnych, a także kulinarnych… W przekazie po raz kolejny wykorzystano motyw czerwonego korala, który bezpośrednio nawiązuje do tradycji i sfery kulturalnej Małopolski.
Główną atrakcją jest akcja pod nazwą „Małopolskie lody o smaku koralowym”. Firma MELBA z Krzeszowic podjęła się skomponowania na tę okazję dwóch rodzajów lodów o smaku koralowym. Uczestnicy imprezy mogą wziąć udział w plebiscycie i zdecydować, które lody są najbardziej koralowe. Ogłoszenie wyników plebiscytu oraz wyjawienie receptury lodów koralowych odbędzie się w niedzielę 29 sierpnia o godzinie 16.30 podczas wręczenia nagród dla wystawców nagrodzonych w Festiwalu.
Akcje koralowe odbywają się również na stoisku promocyjnym Małopolski. Pasjonaci mody i nowych trendów mogą się wykazać podczas projektowania naszyjników z małopolskich czerwonych korali, a fani Indiany Jonesa podejmą wyzwanie odszukania czerwonego małopolskiego koralika w worku piasku. Na najzręczniejszych uczestników zabawy czekają cenne koralowe nagrody