Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Wizerunek organizacji pozarządowych

08 kwietnia 2010
fot. Agata Złonkiewicz fot. Agata Złonkiewicz
W czwartek, 8 kwietnia, w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się kolejne posiedzenie Małopolskiej Rady Pożytku Publicznego (MRPP). Tym razem członkowie tego zespołu opiniodawczo-doradczego i pomocniczego samorządu województwa dyskutowali o tym, jak promowane są organizacje pozarządowe i jaki jest ich wizerunek w mediach. Obradom przewodniczył współprzewodniczący rady - ks. Jacek Stryczek. 

Podczas spotkania omówiono wyniki badania Małopolskiego Obserwatorium Polityki Społecznej dotyczącego potencjału wizerunku małopolskich organizacji pozarządowych. Deklarują one, że najczęstszą formą komunikowania się z otoczeniem jest udział w publicznych wydarzeniach, organizacja konferencji i spotkań, sprawozdania i biuletyny, ulotki i foldery, strona internetowa oraz współpraca z mediami. Ponad połowa małopolskiego trzeciego sektora bierze udział w kampanii 1% i tylko 46 proc. posiada własną stronę internetową.

Porównano również, jak województwo Małopolskie promuje organizacje pozarządowe (m.in. nagrody „Kryształy Soli” i „Amicus Hominum”, konkurs „Mieć wyobraźnię miłosierdzia”, kampania „1% Zostaw uśmiech w Małopolsce”), a jak to robią inne regiony.

O wizerunku trzeciego sektora w mediach mówili zaproszeni goście: Piotr Legutko, redaktor naczelny „Dziennika Polskiego”, Mariusz Süss z TVP Kraków oraz Tomasz Michalik, dyrektor kreatywny INSIGNIA. Podczas dyskusji zastanawiano się, jak wzmacniać wizerunek organizacji pozarządowych i usprawnić ich współpracę z mediami. Konieczne jest zmiana standardów myślenia, zwiększenie dynamiki komunikacji oraz przemyślenie strategii promocji. Media chcą pokazywać nie tylko same organizacje, ale pojedyncze wydarzenia, ludzi, osobowości, a samym NGO powinno zależeć na promocji nie tylko podczas kampanii 1%, lecz przez cały rok. Nie należy też zapominać o możliwościach mediów lokalnych, których rola może być równie istotna jak tych regionalnych i ogólnopolskich. Konieczne jest rozpoczęcie debaty, co to jest pożytek publiczny i że nie oznacza on tylko działalności na rzecz ochrony zdrowia i życia, lecz również w innych dziedzinach, np. w kulturze. Uczestnicy zgodzili się, że w komunikacji między NGO a mediami nie ma blokad, lecz niewykorzystane szanse.

Misją MRPP jest m.in. realizacja zasady dialogu obywatelskiego i wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego oraz doskonalenie relacji partnerskich samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Rada posiada charakter regionalny - w jej skład wchodzą przedstawiciele administracji publicznej i organizacji samorządowywch z różnych małopolskich miejscowości. Pracami rady, której kadencja trwa cztery lata, kieruje dwóch równorzędnych współprzewodniczących (w II kadencji MRPP są to Wicemarszałek Leszek Zegzda i ks. Jacek Stryczek).

Więcej o Małopolskiej Radzie Pożytku Publicznego

(azlo)

Galeria zdjęć

Tagi: NGO, WYDARZENIA