Podczas spotkania omówiono wyniki badania Małopolskiego Obserwatorium Polityki Społecznej dotyczącego potencjału wizerunku małopolskich organizacji pozarządowych. Deklarują one, że najczęstszą formą komunikowania się z otoczeniem jest udział w publicznych wydarzeniach, organizacja konferencji i spotkań, sprawozdania i biuletyny, ulotki i foldery, strona internetowa oraz współpraca z mediami. Ponad połowa małopolskiego trzeciego sektora bierze udział w kampanii 1% i tylko 46 proc. posiada własną stronę internetową.
Porównano również, jak województwo Małopolskie promuje organizacje pozarządowe (m.in. nagrody „Kryształy Soli” i „Amicus Hominum”, konkurs „Mieć wyobraźnię miłosierdzia”, kampania „1% Zostaw uśmiech w Małopolsce”), a jak to robią inne regiony.
O wizerunku trzeciego sektora w mediach mówili zaproszeni goście: Piotr Legutko, redaktor naczelny „Dziennika Polskiego”, Mariusz Süss z TVP Kraków oraz Tomasz Michalik, dyrektor kreatywny INSIGNIA. Podczas dyskusji zastanawiano się, jak wzmacniać wizerunek organizacji pozarządowych i usprawnić ich współpracę z mediami. Konieczne jest zmiana standardów myślenia, zwiększenie dynamiki komunikacji oraz przemyślenie strategii promocji. Media chcą pokazywać nie tylko same organizacje, ale pojedyncze wydarzenia, ludzi, osobowości, a samym NGO powinno zależeć na promocji nie tylko podczas kampanii 1%, lecz przez cały rok. Nie należy też zapominać o możliwościach mediów lokalnych, których rola może być równie istotna jak tych regionalnych i ogólnopolskich. Konieczne jest rozpoczęcie debaty, co to jest pożytek publiczny i że nie oznacza on tylko działalności na rzecz ochrony zdrowia i życia, lecz również w innych dziedzinach, np. w kulturze. Uczestnicy zgodzili się, że w komunikacji między NGO a mediami nie ma blokad, lecz niewykorzystane szanse.
Misją MRPP jest m.in. realizacja zasady dialogu obywatelskiego i wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego oraz doskonalenie relacji partnerskich samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Rada posiada charakter regionalny - w jej skład wchodzą przedstawiciele administracji publicznej i organizacji samorządowywch z różnych małopolskich miejscowości. Pracami rady, której kadencja trwa cztery lata, kieruje dwóch równorzędnych współprzewodniczących (w II kadencji MRPP są to Wicemarszałek Leszek Zegzda i ks. Jacek Stryczek).
Więcej o Małopolskiej Radzie Pożytku Publicznego
(azlo)