Małopolski program wspierania uczniów to projekt Województwa Małopolskiego – Departamentu Edukacji UMWM realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027.
Projekt złożony w odpowiedzi na nabór numer FEMP.06.12-IP.01-027/23.
Całkowita wartość projektu wynosi 42 988 660 zł, w tym planowane dofinansowanie UE 36 540 361 zł. Okres realizacji projektu od 01.02.2024 r. do 30.11.2026 r. Małopolski program wspierania uczniów współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Społecznego +, Priorytetu FEMP.06 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego w ramach programu Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021-2027.
Celem projektu jest podwyższenie potencjału edukacyjnego uczniów zdolnych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej lub wykazujących syndrom nieadekwatnych osiągnięć, a także podniesienie kompetencji nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców, opiekunów oraz zapewnienie optymalnych rozwiązań dla szkół, kadry pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie diagnozowania i wspierania uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć.
Realizatorem projektu jest Departament Edukacji przy wsparciu Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz organów prowadzących szkoły podstawowe publiczne oraz niepubliczne.
Zadania realizowane w projekcie wchodzą w skład dwóch wzajemnie uzupełniających się komponentów:
1) Komponent 1 – Realizacja programu wsparcia stypendialnego adresowanego do:
- uczniów zdolnych i potrzebujących wsparcia ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną,
- zdolnych uczniów szkół podstawowych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć, zdiagnozowanych z wykorzystaniem narzędzi wypracowanych w ramach projektu.
Szczegółowe zasady rekrutacji określa regulamin udzielania stypendiów i ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie stypendium na dany rok szkolny.
2) Komponent 2 – Opracowanie pełnego modelu diagnozy uczniów, przegląd i modyfikacja oraz rozbudowanie zestawu narzędzi diagnostycznych, modyfikacja i opracowanie programów szkoleń dla nauczycieli oraz programów zajęć dla uczniów, doskonalenie i wsparcie kadry pedagogicznej w zakresie rozpoznawania i wsparcia uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć.
Projekt adresowany jest do:
1) W przypadku Komponentu 1 – uczniów szkół podstawowych (począwszy od klas 2) oraz ponadpodstawowych (wszystkich typów) pobierających naukę na terenie województwa małopolskiego.
2) W przypadku Komponentu 2 – uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkół podstawowych (począwszy od klas 2), rodziców i opiekunów, nauczycieli, psychologów, pedagogów.
Efektem działań prowadzonych w projekcie będzie wyrównanie szans edukacyjnych uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, stymulowanie rozwoju uzdolnień u uczniów oraz nabycie wiedzy i umiejętności do prowadzenia działań wychowawczych i edukacyjnych uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie