• Ogólna liczba odwiedzających Małopolskę sukcesywnie wzrasta, stała tendencja od 2003 r.
Odwiedzający ogółem 10,9 mln, wzrost o 13,54 %
Odwiedzający krajowi 7,9 mln, wzrost o 9, 73 %
Odwiedzający zagraniczni 3 mln, wzrost o 25%
• W 2006 r. wpływ na ogólną liczbę odwiedzających miała pielgrzymka Benedykta XVI do Polski – szacowana liczba osób, które przybyły w maju do Małopolski wyniosła 600 tys. , w tym 500 tys. odwiedzający krajowi.
• Sukcesywnie rośnie liczba gości nocujących w regionie, czyli turystów. W 2006 r. szacunkowo - 8,9 mln turystów, w tym turystów krajowych 6,1 mln, (wzrost o 15%) i zagranicznych 2,8 mln (wzrost o 21,74%).
• Każdego roku zwiększa się w Małopolsce udział przyjeżdżających z zagranicy. Systematycznie rośnie ich udział w strukturze przyjeżdżających do Małopolski. W 2006 zagraniczni turyści stanowili 31,5 % ogółu, 15,5% więcej niż w 2003 r.
Wydatki
• Wydatki gości zagranicznych są nadal wyższe niż krajowych, prawie dwa razy. Goście krajowi wydali średnio na osobę ok. 387 zł, a zagraniczni ok. 666 zł (nie licząc kosztów dojazdu). Szacowany wpływ z obsługi ruchu turystycznego w 2006 r.
– 4,2 mld – blisko 1 mld więcej niż w 2005r.
• Najwięcej wydają turyści z USA, Wlk. Brytanii, Włoch; zdecydowanie mniej Rosjanie.
Charakterystyka turysty zagranicznego
• Główne rynki zagraniczne: Niemcy (16,6%), Wlk. Brytania (16,1%), USA (9,1%), Francja (8,1%), Włochy (7,2%). Największy wzrost z rynku brytyjskiego, znaczny z Irlandii, Norwegii, Izraela, Ukrainy, Czech i Słowacji, nieznaczny spadek z Włoch.
• Wiodącym środkiem transportu dla turystów zagranicznych jest samolot (ponad 50% wskazań) – ponad 2 mln pasażerów na lotnisku MPL Kraków Balice.
• Średnia długość pobytu turysty zagranicznego w Małopolsce to prawie pięć dni (dokładnie 4,6).
• Główny cel pobytu – wypoczynek (Wlk. Brytania, Holandia, Irlandia) oraz zwiedzanie (Niemcy, Francja), goście z USA (w tym polonia) łączy wypoczynek ze zwiedzaniem i odwiedzinami u rodziny.
• Cudzoziemcy przyjeżdżający do Małopolski wykorzystują na nocleg przede wszystkim obiekty o wyższym standardzie świadczonych usług, tj. hotele, których udział utrzymuje się od lat na zbliżonym wysokim poziomie.
• Małą popularnością wśród gości z zagranicy cieszą się małopolskie ośrodki wczasowe i zakłady uzdrowiskowe. Coraz częściej goście z zachodu nocują w hotelach lub na campingach (ale tylko 2-3%).
• Ponad połowa gości zagranicznych samodzielnie organizuje sobie pobyt w Małopolsce, ale prawie 30% korzysta z usług biur podróży (dla porównania tylko 3% gości krajowych korzysta z biur podróży organizując pobyt w Małopolsce).
• Źródło informacji o Małopolsce dla gości zagranicznych: 1) rekomendacja znajomych/rodziny 2) Internet – znaczący wzrost, 3) media – telewizja, prasa; 4) targi turystyczne – czterokrotny wzrost.
• Kraków jest najważniejszym centrum obsługi ruchu turystycznego przyjazdowego spoza granic kraju. (Ok. 70% odwiedzających przyjeżdża głównie do Krakowa, ale coraz częściej goście pytają o atrakcje w okolicach Krakowa lub mają zamiar odwiedzić inne najbardziej znane atrakcje turystyczne regionu).
• Z punktu widzenia odbiorcy zagranicznego największą atrakcją Małopolski są: Kraków, Wieliczka, Oświęcim (muzeum) i Zakopane (Tatry), jak również miejsca związane z Janem Pawłem II (Wadowice).
• Wśród walorów wskazywanych przez respondentów należy zdecydowanie wymienić kulturę, a w tym zabytki, tradycję, religię, muzea oraz kuchnię regionalną.
Charakterystyka turysty krajowego
• Ponad 20% korzystających z oferty turystycznej regionu to mieszkańcy Małopolski.
Pozostałe główne rynki krajowe: śląskie (15,3% - wzrost w 2006) oraz mazowieckie (Warszawa) 13%.
• Wiodącym środkiem transportu dla turysty krajowego jest samochód osobowy – ponad 60% wskazań.
• Średnia długość pobytu turysty krajowego w Małopolsce to pięć dni. Głównym celem przyjazdu jest wypoczynek (ok. 37%), zwiedzanie – krajoznawstwo, interesy (biznes) cele religijne, zdrowotne.
• Turyści krajowi najczęściej nocują w hotelu (ok. 24%). Małopolskie zakłady uzdrowiskowe zyskują coraz większe znaczenie wśród gości krajowych. Zauważalne jest tendencja do posiadania przez Polaków tzw. „drugich domów” (domów letniskowych).
• Większość turystów krajowych samodzielnie organizuje pobyt w Małopolsce ok. 60-70% (zagranicznie ponad 50%), tylko 2-3% skorzystało z pobytu zorganizowanego przez biuro podróży.
• Źródło informacji o regionie: rekomendacje znajomych/rodziny (ok. 50%); przewodniki (20%); media gł TV (25% w TV 11%), Znaczący wzrost - Internet (12%) oraz ulotki/foldery (z 8% do 14%); istotną rolę odgrywa nadal szkoła (ok. 23%).
• Odwiedzający krajowi znają stosunkowo dobrze ofertę turystyczną Małopolski (popularne szlaki, główne atrakcje). Bardzo często łączą pobyt w południowej Małopolsce z wizytą na Słowacji. Wzrasta zainteresowanie Beskidem Sądeckim i miejscowościami położonymi na jego terenie.
• W ocenie turysty krajowego największymi atrakcjami regionu jest: przyroda Małopolski (góry, klimat, krajobraz, lasy, woda) oraz Kraków. Najczęściej odwiedzanymi (poza Krakowem) były – Zakopane z Tatrami, Pieniny, Wieliczka i Krynica (wysoka pozycja w porównaniu do lat poprzednich). Znaczny ruch generowała również turystyka pielgrzymkowa i turystyka uzdrowiskowa (odnowa biologiczna, sanatorium).