Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska atrakcyjna dla turystów

Turystyka
08 lutego 2007
4,2 mld zł zarobili w ubiegłym roku Małopolanie  w tzw. branży turystycznej. To o miliard więcej niż w 2005 r. Nasz region odwiedziła rekordowa liczba gości -  prawie 11 mln osób!

• Ogólna liczba odwiedzających Małopolskę sukcesywnie wzrasta, stała tendencja od 2003 r.
Odwiedzający  ogółem 10,9 mln, wzrost o 13,54 %
Odwiedzający krajowi 7,9 mln, wzrost o 9, 73 %
Odwiedzający zagraniczni 3 mln, wzrost o 25%

• W 2006 r. wpływ na ogólną liczbę odwiedzających miała pielgrzymka Benedykta XVI do Polski – szacowana liczba osób, które przybyły w maju do Małopolski wyniosła 600 tys. , w tym 500 tys. odwiedzający krajowi.

• Sukcesywnie rośnie liczba gości nocujących w regionie, czyli turystów. W 2006 r. szacunkowo - 8,9 mln turystów, w tym turystów krajowych 6,1 mln, (wzrost o 15%) i zagranicznych 2,8 mln (wzrost o 21,74%).

• Każdego roku zwiększa się w Małopolsce udział przyjeżdżających z zagranicy. Systematycznie rośnie ich udział w strukturze przyjeżdżających do Małopolski. W 2006  zagraniczni turyści stanowili 31,5 %  ogółu, 15,5% więcej niż w 2003 r.

Wydatki

• Wydatki gości zagranicznych są nadal wyższe niż krajowych, prawie dwa razy. Goście krajowi wydali średnio na osobę ok. 387 zł, a zagraniczni ok. 666 zł (nie licząc kosztów dojazdu).  Szacowany wpływ z obsługi ruchu turystycznego w 2006 r.
– 4,2 mld – blisko 1 mld więcej niż w 2005r.

• Najwięcej wydają turyści z USA, Wlk. Brytanii, Włoch; zdecydowanie mniej Rosjanie.

Charakterystyka turysty zagranicznego

• Główne rynki zagraniczne: Niemcy (16,6%), Wlk. Brytania (16,1%), USA (9,1%), Francja (8,1%), Włochy (7,2%).  Największy wzrost z rynku brytyjskiego, znaczny z Irlandii, Norwegii, Izraela, Ukrainy, Czech i Słowacji, nieznaczny spadek z Włoch.

• Wiodącym środkiem transportu dla turystów zagranicznych jest samolot (ponad 50% wskazań) – ponad 2 mln pasażerów na lotnisku MPL Kraków Balice.

• Średnia długość pobytu turysty zagranicznego w Małopolsce to prawie pięć dni (dokładnie 4,6).

• Główny cel pobytu – wypoczynek (Wlk. Brytania, Holandia, Irlandia) oraz zwiedzanie (Niemcy, Francja), goście z USA (w tym polonia) łączy wypoczynek ze zwiedzaniem i odwiedzinami u rodziny.

• Cudzoziemcy przyjeżdżający do Małopolski wykorzystują na nocleg przede wszystkim obiekty o wyższym standardzie świadczonych usług, tj. hotele, których udział utrzymuje się od lat na zbliżonym wysokim poziomie.

• Małą popularnością wśród gości z zagranicy cieszą się małopolskie ośrodki wczasowe i zakłady uzdrowiskowe. Coraz częściej goście z zachodu nocują w hotelach lub na campingach (ale tylko 2-3%).

• Ponad połowa gości zagranicznych samodzielnie organizuje sobie pobyt w Małopolsce, ale prawie 30% korzysta z usług biur podróży (dla porównania tylko 3% gości krajowych korzysta z biur podróży organizując pobyt w Małopolsce).

• Źródło informacji o Małopolsce dla gości zagranicznych: 1) rekomendacja znajomych/rodziny 2) Internet – znaczący wzrost, 3) media – telewizja, prasa; 4) targi turystyczne – czterokrotny wzrost.
  
• Kraków jest najważniejszym centrum obsługi ruchu turystycznego przyjazdowego spoza granic kraju. (Ok. 70% odwiedzających przyjeżdża głównie do Krakowa, ale coraz częściej goście pytają o atrakcje w okolicach Krakowa lub mają zamiar odwiedzić inne najbardziej znane atrakcje turystyczne regionu).

• Z punktu widzenia odbiorcy zagranicznego największą atrakcją Małopolski są: Kraków, Wieliczka, Oświęcim (muzeum) i Zakopane (Tatry), jak również miejsca związane z Janem Pawłem II (Wadowice).

• Wśród walorów wskazywanych przez respondentów należy zdecydowanie wymienić kulturę, a w tym zabytki, tradycję, religię, muzea oraz kuchnię regionalną.

Charakterystyka turysty krajowego

• Ponad 20% korzystających z oferty turystycznej regionu to mieszkańcy Małopolski.
Pozostałe główne rynki krajowe: śląskie (15,3% - wzrost w 2006) oraz mazowieckie (Warszawa) 13%.

• Wiodącym środkiem transportu dla turysty krajowego jest samochód osobowy – ponad 60% wskazań.

• Średnia długość pobytu turysty krajowego w Małopolsce to pięć dni. Głównym celem przyjazdu jest wypoczynek (ok. 37%),  zwiedzanie – krajoznawstwo, interesy (biznes) cele religijne, zdrowotne.

• Turyści krajowi najczęściej nocują w hotelu (ok. 24%). Małopolskie zakłady uzdrowiskowe zyskują coraz większe znaczenie wśród gości krajowych. Zauważalne jest tendencja do posiadania przez Polaków tzw. „drugich domów” (domów letniskowych).

• Większość turystów krajowych samodzielnie organizuje pobyt w Małopolsce ok. 60-70% (zagranicznie ponad 50%),  tylko 2-3% skorzystało z pobytu zorganizowanego przez biuro podróży.

• Źródło informacji o regionie: rekomendacje znajomych/rodziny (ok. 50%); przewodniki (20%); media gł TV (25% w TV 11%), Znaczący wzrost - Internet (12%) oraz ulotki/foldery (z 8% do 14%); istotną rolę odgrywa nadal szkoła (ok. 23%).

• Odwiedzający krajowi znają stosunkowo dobrze ofertę turystyczną Małopolski (popularne szlaki, główne atrakcje). Bardzo często łączą pobyt w południowej Małopolsce z wizytą na Słowacji. Wzrasta zainteresowanie Beskidem Sądeckim i miejscowościami położonymi na jego terenie.

• W ocenie turysty krajowego największymi atrakcjami regionu jest: przyroda Małopolski (góry, klimat, krajobraz, lasy, woda) oraz Kraków. Najczęściej odwiedzanymi (poza Krakowem) były – Zakopane z Tatrami, Pieniny, Wieliczka i Krynica (wysoka pozycja w porównaniu do lat poprzednich). Znaczny ruch generowała również turystyka pielgrzymkowa i turystyka uzdrowiskowa (odnowa biologiczna, sanatorium).

Badania ruchu turystycznego w Małopolsce w 2006 r. Pobierz plik Adobe Acrobat

Tagi: WYDARZENIA