W 2011 roku Województwo Małopolskie przystąpiło do opracowywania: koncepcji przestrzennych dróg ujętych w ramach prac nad projektem zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego. Wykonywane koncepcje przestrzenne dróg (poszerzone o zagadnienia ekonomiczne) dotyczą Małopolski Zachodniej oraz Małopolski Wschodniej i stanowią próbę stworzenia docelowego układu komunikacyjnego w regionie.
- Samorząd Małopolski rozpoczął proces konsultacji społecznych z jednostkami samorządu terytorialnego – oznajmił wicemarszałek Roman Ciepiela. – Tego typu spotkania mają na celu włączenie samorządów lokalnych w proces decyzyjny, rozpoznanie możliwych konfliktów, udział grup lokalnych w procesie sporządzania koncepcji docelowego układu drogowego Małopolski, wybór optymalnego z punktu widzenia merytorycznego wariantu oraz najmniej konfliktowego jego przebiegu – dodał przedstawiciel władz regionalnych.
Finansowane z budżetu województwa koncepcje przebiegu dróg dla Małopolski Wschodniej przygotowuje, wyłoniona w przetargu, krakowska Pracownia Planowania i Projektowania Systemów Transportu „ALTRANS”. Samorządowcy gorliccy szczególnie zainteresowani są trasami: Kielce - Nowy Korczyn - Tarnów - Gorlice - Barwinek oraz S7 - Nowy Targ - Nowy Sącz - Gorlice - do drogi ekspresowej S19. Wstępne koncepcje budowy tych dróg są wielowariantowe, a ich docelowy przebieg jest warunkowany wieloma czynnikami: głównie społecznymi (zabudowa na planowanych ciągach komunikacyjnych) i związanymi z ochroną środowiska (tereny parków narodowych i krajobrazowych, obszary Natura 2000).