Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Muzeum Lotnictwa Polskiego pracuje nad budową nowego eksponatu

Kultura
16 maja 2025
Muzeum Lotnictwa Polskiego buduje replikę jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8. Kompletny model będzie można podziwiać od 24 sierpnia 2025 r.

Tworzony przez muzealny zespół konserwatorski egzemplarz będzie można podziwiać na powstającej właśnie nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

Replika RWD-8 to efektowne i wierne odwzorowanie legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i umiejętnościom muzealnych specjalistów, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:

  • opłótnić skrzydła
  • zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości
  • odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika

Do końca budowy zostało:

  • wykonanie repliki śmigła
  • ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł
  • pomalowanie kadłuba
  • montaż na ekspozycji

Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa

RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym, służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.

Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.

RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:

  • RWD-8 DWL– wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez Muzeum replika)
  • RWD-8 PWS– wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.

Niestety, żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego budowana replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.

Otwarcie wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.

Galeria zdjęć

Autor: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/ Zuzanna Kaczorowska/ Redakcja