Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

93,5 mln zł na budowę przystanku kolejowego Kraków Prądnik Czerwony

Fundusze europejskie
12 maja 2025
Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich, na północy Krakowa już niedługo powstanie wyczekiwana inwestycja: nowy przystanek kolejowy SKA Prądnik Czerwony. W ramach projektu, o łącznej wartości ponad 135 mln zł, przy zbiegu ulic: Powstańców, Meiera i Reduta zostanie wybudowany przystanek z dwoma peronami oraz trzy parkingi, mogące pomieścić łącznie ponad 200 samochodów. Szczegóły przedsięwzięcia przedstawił na konferencji prasowej w poniedziałek 12 maja marszałek Łukasz Smółka. W wydarzeniu uczestniczyli także m.in. poseł na Sejm RP Andrzej Adamczyk, radny województwa Dariusz Badurski oraz radni miasta Krakowa: Renata Kucharska, Agnieszka Paderewska i Maciej Michałowski.

Nowy przystanek kolejowy i punkt przesiadkowy na mapie Krakowa, a wraz z nimi większy dostęp do szybkiego, komfortowego transportu i oszczędność czasu podróży dla mieszkańców północnej części miasta – to cel projektu, który decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego uzyskał dofinansowanie w wysokości 93,5 mln zł ze środków europejskich. Całość prac, czyli budowa przystanku, układu drogowego i parkingów będzie kosztowała ponad 135 mln zł.

Jako Zarząd Województwa Małopolskiego pod koniec kwietnia podjęliśmy decyzję o skierowaniu środków europejskich dla Gminy Miejskiej Kraków, z przeznaczeniem na zintegrowane inwestycje terytorialne. W ramach tej inwestycji powstanie nowy przystanek kolejowy, wiadukty oraz parkingi Park&Ride, które pomieszczą ponad 200 samochodów. To cieszy, szczególnie biorąc pod uwagę rosnącą popularność transportu kolejowego w Małopolsce, bo – przypomnijmy - przewoźnicy regionalni operujący w Małopolsce w ubiegłym roku przewieźli 26 mln pasażerów. Dlatego właśnie stawiamy na kolej. Budujemy nowe przystanki, wzmacniamy tabor. Planujemy zakupić jeszcze 25 sztuk nowoczesnego taboru – tak, by nasi mieszkańcy mogli korzystać z przewidywalnej, bezpiecznej, punktualnej formy transportu

- powiedział marszałek Łukasz Smółka.

Dziś po raz kolejny możemy powiedzieć: obiecane jest realizowane. Rozmawiamy dziś o szczegółach kolejnego wielkiego przedsięwzięcia kolejowego, kolejnej wielkiej inwestycji rozwijającej transport publiczny w Krakowie, w Małopolsce. Przystanek SKA Prądnik Czerwony to inwestycja wyczekiwana od dawna przez mieszkańców północnego Krakowa. Nowy przystanek oznacza większy dostęp do szybkiej i komfortowej podróży oraz możliwość przesiadki z samochodu na kolej, z korzyścią dla środowiska. Dążymy do tego, aby Małopolska była najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce, a Kraków – najlepiej skomunikowaną stolicą województwa. Idziemy w dobrą stronę. Planujemy rozpoczęcie budowy w przyszłym roku, a zakończenie jej w 2028 roku

- zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.

- Najważniejsze jest to, abyśmy działali wspólnie i realizowali inwestycje, które są ważne dla naszych mieszkańców, dla Krakowa i dla Małopolski – podkreślił radny województwa Dariusz Badurski.

- Samorząd Województwa Małopolskiego konsekwentnie rozwija czysty transport – transport kolejowy. To szczególnie cieszy, kiedy odbiera się sygnały - a takie stwierdzenia padały na posiedzeniach sejmowej komisji infrastruktury w tej kadencji – że Małopolska jest przykładem dobrej organizacji regionalnego transportu kolejowego. Dlatego na pana ręce, panie marszałku, przekazuję gratulacje. Dzieje się to, co było i pozostaje naszym celem strategicznym, czyli dynamiczny rozwój transportu kolejowego, likwidacja białych plam komunikacyjnych. O tym mówią przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych, kiedy omawiane jest zwiększenie liczby pasażerów przewozów kolejowych. Województwo Małopolskie daje znakomity przykład, jak trzeba to robić - powiedział poseł na Sejm RP Andrzej Adamczyk.

Przystanek powstanie u zbiegu ulic Powstańców, Meiera i Reduta oraz na przecięciu linii kolejowych nr 8 i 95. W projekcie założono budowę dwóch peronów zewnętrznych. Będą one wyposażone m.in. w zadaszenia, ławki i poręcze. Znajdą się na nich również tablice informacyjne, automat biletowy i gabloty, a także niezbędne elementy jak oświetlenie i nagłośnienie oraz monitoring. Do peronów będzie można dostać się dzięki zaplanowanym w zadaniu windom.

Projekt przewiduje również budowę dwóch parkingów typu Park & Ride: północnego oraz południowego, o łącznej liczbie ponad 200 stanowisk postojowych, w tym 14 miejsc zarezerwowanych dla niepełnosprawnych i 6 miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych. Powstanie też trzeci parking – środkowy, z miejscami dla taksówek (4 miejsca) i stanowiskami Kiss & Ride (4 stanowiska). Przy przystanku przewidziano także budowę parkingów z miejscami postojowymi dla ok. 80 rowerów (40 stojaków).

Zadanie obejmuje także przebudowę układu drogowego. Nad liniami kolejowymi powstaną wiadukty oraz kładka dla pieszych i rowerów. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Zaplanowano także nasadzenia zieleni.

Postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy i Inżyniera Kontraktu na rzecz Gminy Miejskiej Kraków będzie prowadzić PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Partner projektu.

Projekt Gminy Miejskiej Kraków „Budowa przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony wraz z budową parkingu typu Park&Ride” został wybrany do dofinansowania w Działaniu 3.1 Transport miejski - ZIT, typ projektu A Transport miejski, typ projektu B Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM 2021-2027).

Galeria zdjęć