Z przedstawionego dziś raportu PwC wynika, że firmy z Małopolski najczęściej inwestują w produkcję oraz dystrybucję swoich produktów finalnych na rynku docelowym, a zdecydowanie rzadziej w zakład produkujący dobra pośrednie. Za swój największy sukces firmy uznają m.in. zasięg ekspansji, współpracę z globalnymi markami jako dostawcy, przejmowanie lokalnych, często większych firm o silnej pozycji rynkowej, przełamywanie słabego wizerunku polskich produktów oraz umiejętność technologicznego dostosowania się do wymogów rynku lokalnego. 6 na 8 badanych firm ma w planach dalszą ekspansję.
Ideą programu „Polski Czempion” jest wypromowanie w przeciągu 10 lat kilku polskich firm, które dzięki ekspansji międzynarodowej osiągną zasięg globalny, ale jednocześnie pozostają związane z miastem i regionem, w którym powstały . Program koordynuje firma PwC, a jego partnerem strategicznym jest Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Województwo Małopolskie jest partnerem programu od maja 2012 roku.
Do programu „Polski Czempion” rekomendowano 10 małopolskich firm i wszystkim ten zaszczytny tytuł został przyznany. Są to:
1. Grupa Can–Pack S.A.
2. Ferro S.A.
3. Grupa Integer.pl
4. Maspex Wadowice Sp. z o.o.
5. Grupa Synthos S.A.
6. Oknoplast Sp. z o.o.
7. Fakro Sp. z o.o.
8. Wiśniowski Sp. z o.o. Sp.k.
9. Wojas S.A.
10. Grupa Konspol
W 2012r. PwC po raz pierwszy zorganizowało konkurs „Polska firma-Międzynarodowy Czempion” pod patronatem dziennika Rzeczpospolita. Nagrody w obu kategoriach: inwestycji zagranicznych i eksportu otrzymały dwie firmy z Małopolski: Synthos S.A. oraz Oknoplast sp. z o.o., a nagrody wręczono podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.