Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Strategia marketingowa Małopolski

Marka Małopolska jest jednym z kluczowych narzędzi wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego regionu i podwyższa jakość życia jego mieszkańców.

Samorząd województwa małopolskiego uznał, że budowa i promocja marki Małopolska na arenie krajowej i międzynarodowej to ważny sposób na zarządzanie rozwojem regionu. To stanowisko znalazło odzwierciedlenie w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20202021-2030. Dokumenty te zakładają, że dynamiczny rozwój Małopolski będzie możliwy dzięki sprawnemu i skutecznemu marketingowi regionalnemu, który ma się opierać na jednolicie zidentyfikowanej marce Małopolska.

Z tego powodu jednym z priorytetów województwa było stworzenie strategii promocyjnej marki Małopolska bazującej na dotychczasowych sukcesach oraz wprowadzanie nowych rozwiązań zgodnie z Programem strategicznym Marketing Terytorialny (2015 r.). Program potwierdzał, że wysoka atrakcyjność turystyczna i gospodarcza naszego regionu jest wzmacniana przez szereg udanych kampanii promocyjnych. 

W 2025 roku przygotowana została nowa strategia dla marki Małopolska pn. Marketing Terytorialny - Małopolska 2030. Celem prac nad nowym dokumentem było wyznaczenie kierunków komunikacji marketingowej województwa na lata 2025-2030 mających wzmocnić jego wizerunek jako atrakcyjnego miejsca do życia, pracy, inwestycji i turystyki. Obszernym elementem programu był analiza sytuacji marki. Do jej przeprowadzenia niezbędne było wykonanie wielu badań na różnych grupach interesariuszy marki. Ich wynik okazał się więcej niż zadowalający - zdecydowana większość wyznaczników silnej marki Małopolska określonych w Programie strategicznym „Marketing Terytorialny” z roku 2015 została osiągnięta.

grafika poglądowaarchiwum UMWM

Jak wynika z badań Małopolska posiada dobrą sytuację wizerunkową, co stawia nasz region na wysokiej pozycji wśród marek terytorialnych. Wiele miejsc i wydarzeń z Małopolski cechuje duża atrakcyjność i rozpoznawalność, region prowadzi intensywną promocję w oparciu o swój potencjał.

Teraz główne zadanie to zwiększenie koordynacji i uspójnienie marki, które wymaga dwutorowej intensyfikacji wysiłków:

  • dalszego, konsekwentnego wdrażania procesu budowy marki Małopolska i potrzeby stymulowania partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów na rzecz marki regionu;
  • wzmożenia skoordynowanych przedsięwzięć marketingowych ściśle ukierunkowanych na osiągnięcie wizerunku Małopolski, zgodnego z zamierzoną tożsamością marki regionu.

Niezwykle ważne jest także wzmacnianie tożsamości lokalnej i integracji społeczności, która pomoże w budowania zaangażowania mieszkańców w kreowanie pozytywnego wizerunku Małopolski poprzez działania, które promują identyfikację z regionem.

Uwzględniając te założenia program strategiczny "Marketing Terytorialny - Małopolska 2030" koncentruje się na budowie marki regionu jako zrównoważonego i innowacyjnego centrum kulturalno-turystycznego oraz gospodarczego, które wspiera tożsamość i wysoką jakość życia mieszkańców oraz przyciąga inwestorów i turystów.

Program strategiczny

Proces budowy marki Małopolska

Marka regionu, przy wykorzystaniu naturalnych, kulturowych i turystycznych atutów, buduje jego potencjał gospodarczy, innowacyjny i przedsiębiorczy. Wspiera rozwój społeczny i zmienia jakość życia jego mieszkańców na lepsze. Właśnie z tego powodu budowa silnej marki Małopolska jest kluczowym wyzwaniem dla naszego regionu. Budowa silnej marki Małopolska nie jest jednak możliwa bez ustalenia jej tożsamości

O potencjale marki regionu decyduje również znak graficzny. Znak marki Małopolska (przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego w 2015 r.) powstał w odpowiedzi na potrzebę wykreowania mocnej i nowoczesnej marki Małopolska, opartej o potencjał innowacyjności, a jednocześnie mocno związanej z korzeniami i tradycjami regionu. W oparciu o znak graficzny województwo opracowało System Identyfikacji Wizualnej jako główne narzędzie do budowy marki Małopolska.

Logo Małopolski w kole.
Nie bez znaczenia przy osiągnięciu sukcesu jest również zbudowanie sieci relacji partnerskich wokół marki Małopolska i wzmocnienia poczucia współuczestniczenia w jej rozwoju i współdecydowania o jej przyszłym kształcie. Właśnie z tego powodu województwo opracowało System Koordynacji Marki Małopolska, który stanowi kodeks współpracy samorządu z podmiotami w procesie budowy marki.

Nie ma promocji bez strategii

Udana promocja regionu to promocja rzeczywistych, wyróżniających atutów, wiarygodna, oparta na wyrazistej i przekonującej symbolice, mocno zakorzeniona w celach rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. A przy tym:

  • konsekwentna,
  • spójna,
  • dobrze adresowana,
  • konkurencyjna względem działań promocyjnych innych regionów

Czyli wykorzystująca świadomie wartości regionalne, kreująca atrakcyjną „osobowość” miejsca i jego mieszkańców, zmieniająca oblicze regionu – od zastanych wyobrażeń o nim, do aspiracyjnej, „markowej” tożsamości.