Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Publiczny transport zbiorowy

Województwo Małopolskie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich.

Do zadań organizatora należy:

  • planowanie rozwoju transportu;
  • organizowanie publicznego transportu zbiorowego;
  • zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Podstawowym dokumentem prawa miejscowego określającym zasady organizacji, funkcjonowania i finansowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym na obszarze województwa w ramach wojewódzkich przewozów pasażerskich jest plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim, który w dniu 30 grudnia 2024r. został zaktualizowany Uchwałą Nr XIII/134/24 Sejmiku Województwa Małopolskiego. Plan został ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego w dniu 13 stycznia 2025 r.

Plan transportowy województwa małopolskiego zakłada, że fundamentem systemu transportowego w Małopolsce będzie transport kolejowy. W oparciu o założenia przedstawione na Sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego, strategia rozwoju transportu przewiduje kilka kluczowych kierunków działań:

  1. Koncentracja usług transportowych na głównych kierunkach ciążenia Plan zakłada priorytetowe rozwinięcie transportu na osiągających największy ruch kierunkach ciążenia. Jednocześnie zapewnione zostaną minimalne standardy dostępności komunikacyjnej dla każdego powiatu w województwie oraz dla obszarów funkcjonalnych miast (MOF).
  2. Poprawa standardu podsystemu kolejowego Modernizacja i rozwój transportu kolejowego obejmą poprawę stanu taboru, rozbudowę oraz unowocześnienie węzłów integracyjnych oraz usprawnienie szlaków kolejowych. Działania te mają na celu zwiększenie efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego jako podstawy systemu transportowego województwa.
  3. Wsparcie usług kolejowych liniami autobusowymi Dopełnieniem usług kolejowych ma być sieć małopolskich linii dowozowych o charakterze użyteczności publicznej, prowadzonych do wybranych zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Dodatkowo, przewidziano uruchomienie regularnych linii autobusowych o znaczeniu regionalnym. Linia autobusowa będzie funkcjonować w ramach Planu oraz we współpracy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego (JST).
  4. Koordynacja rozkładów jazdy Ważnym elementem planu jest dobrowolna koordynacja rozkładów jazdy z przewoźnikami komercyjnymi. Celem tego działania jest wsparcie funkcjonowania transportu kolejowego oraz zapewnienie sprawnej komunikacji na kierunkach pozbawionych obsługi kolejowej.
  5. Rozwój zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego Plan zakłada dalszą rozbudowę zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego, który umożliwia pasażerom korzystanie z różnych środków transportu w ramach jednej taryfy. Rozwiązanie to ma przyczynić się do uproszczenia podróży oraz zwiększenia komfortu korzystania z transportu publicznego.

Wdrożenie powyższych założeń pozwoli na stworzenie zintegrowanego i efektywnego systemu transportowego, który odpowie na potrzeby mieszkańców Małopolski oraz przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionu.

Przewozy kolejowe finansowane przez Województwo Małopolskie realizowane są przez trzech operatorów:

Na trasach obsługiwanych wspólnie przez Koleje Małopolskie sp. z o.o. i POLREGIO S.A. obowiązuje wzajemne honorowanie biletów. Informacja na temat honorowania biletów tych operatorów w pociągach Spółki Koleje Śląskie sp. z o.o. dostępna jest na stronie internetowej (odnośnik).

Aktualne rozkłady jazdy, regulaminy przewozów, a także obowiązujące warunki taryfowe i cenniki biletów dostępne są na stronach internetowych operatorów.

Ogólnopolska wyszukiwarka połączeń kolejowych dostępna jest na stronie zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Portal Pasażera.

Oferty specjalne i pozataryfowe:

1.    Taryfa Małopolska

Podstawowa oferta specjalna obowiązująca w województwie, która opiera się na opłatach determinowanych długością realizowanej podróży (konkretne ceny biletów przydzielone są do odpowiednich przedziałów kilometrowych) – nie ma więc rozdzielenia oferty na poszczególne połączenia.

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych i handlowych.

Dostępne bilety:

  1. jednorazowe na przejazd – w jedną stronę (TAM) oraz „tam i z powrotem” (T/P)
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 100%,
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 30% „Senior”,
  2. grupowe na przejazd w jedną stronę
    • obowiązują przy zakupie minimum 20 identycznych biletów w tej samej relacji oraz według tego samego wymiaru ulgi,
    • oferta kierowana przede wszystkim do szkół, zakładów pracy i grup turystycznych,
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 30% „Senior”,
  3. odcinkowe miesięczne imienne w jedną stronę lub „tam i z powrotem”
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 30% „Senior”,
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 50% „Mały Małopolanin”,
  4. odcinkowe miesięczne na okaziciela „tam i z powrotem”
    • dostępne wyłącznie w wybranych kasach biletowych w przedsprzedaży do 30 dni naprzód,
    • oferta dedykowana do instytucji, przedsiębiorstw itp.,
  5. zintegrowane odcinkowe miesięczne imienne „tam i z powrotem”
    • na łączone przejazdy pociągami oraz pojazdami Komunikacji Miejskiej w Tarnowie – w przypadku nabycia w jednej transakcji dwóch biletów okresowych,
    • z zastosowaniem ulg w części obowiązującej w Komunikacji Miejskiej w Tarnowie, przysługujących na podstawie uchwały Rady Miasta Tarnowa,
    • dostępne wyłącznie za pośrednictwem systemu MKA, aplikacji mobilnej iMKA oraz sprzedaży biletów przez Internet,
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 30% „Senior”,
    • z zastosowaniem ulgi handlowej 50% „Mały Małopolanin”.

Osoby nabywające bilety jednorazowe w ramach przedmiotowej oferty za pośrednictwem aplikacji iMKA korzystają z promocji pn. „taniej w iMKA”, która zapewnia 5% rabatu.

Taryfa Małopolska jest honorowana przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie. Odpowiednikiem Taryfy Małopolskiej w Kolejach Śląskich jest Taryfa Krakowska.

Szczegółowe informacje dotyczące taryfy są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Taryfa Małopolska - Koleje Małopolskie

Taryfa Małopolska - Polregio

Taryfa Krakowska - Koleje Śląskie

2.    Taryfa Górska

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych oraz  z zastosowaniem ulgi handlowej 30% - „Senior” – dla osób, które ukończyły 60 rok życia.

Ofertę stosuje się przy przejazdach na odcinkach:

  • Tarnów – Krynica-Zdrój
  • Tarnów – Jasło
  • Jasło – Krynica-Zdrój
  • Leńcze – Zakopane
  • Sędziszów – Tunel
  • Żywiec – Sucha Beskidzka,
  • Bielsko-Biała Główna – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona
  • Sędziszów – Bukowno Przymiarki
  • Jaworzno Szczakowa - Bukowno
  • Wilczyska – Jasło,
  • Stróże – Polna
  • Zakopane – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona,
  • Kalwaria Zebrzydowska – Leńcze, oraz pomiędzy wszystkimi stacjami na odcinkach łączących się ze sobą, tj. Bielsko-Biała Gł. – Leńcze - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Żywiec/Zakopane, Tarnów – Krynica – Zdrój/ Jasło oraz Sędziszów – Bukowno Przymiarki/Jaworzno Szczakowa;

Dostępne bilety:

  1. jednorazowe na przejazd w jedną stronę lub „tam i z powrotem”
  2. odcinkowe miesięczne imienne na przejazd „tam i z powrotem”

Taryfa Górska jest honorowana przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie. Odpowiednikiem Taryfy Górskiej w Kolejach Śląskich jest Bilet Zakopiański. 

Szczegółowe informacje dotyczące taryfy są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Taryfa Górska - Koleje Małopolskie

Taryfa Górska - Polregio

Bilet Zakopiański - Koleje Śląskie

3.    Bilety czasowe liniowe

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych, a także z zastosowaniem ulgi handlowej 30% „Senior”. Bilety wydawane w ramach oferty uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów w obydwie strony w dowolnej relacji nieprzekraczającej 45 km na obszarze wokół Krakowa (ograniczony stacjami: Kraków Olszanica, Chrzanów, Miechów, Wieliczka Rynek-Kopalnia, Bochnia, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Kalwaria Zebrzydowska, Spytkowice) na którą zostały wydane i są ważne:

  1. 2 godziny – na odległość 15 km,
  2. 6 godzin – na odległość do 25 km,
  3. 8 godzin – na odległość 45 km.

Bilety czasowe liniowe są honorowane przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie.

Szczegółowe informacje dotyczące taryfy są dostępne na poniższych stronach:
Bilety czasowe liniowe - Koleje Małopolskie

Bilety czasowe liniowe - Polregio

Bilety czasowe - Koleje Śląskie

4.    Taryfa Sądecka

Bilet wydany według oferty uprawnia do przejazdów środkami komunikacji miejskiej organizowanej przez Miasto Nowy Sącz, na obszarze Miasta Nowego Sącza i gmin, które przystąpiły do porozumień międzygminnych z miastem Nowy Sącz oraz w pociągach osobowych spółki Koleje Małopolskie i POLREGIO  - w wyznaczonych strefach.

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych i ulgi handlowej 30% - „Senior” – dla osób, które ukończyły 60 rok życia.

Dostępne bilety:

  1. strefowe czasowe
  2. strefowe miesięczne imienne

Obszar obowiązywania oferty:

  • Strefa I-S Nowy Sącz Jamnica – Barcice
  • Strefa II-S Nowy Sącz Jamnica – Piwniczna
  • Strefa III-S Nowy Sącz Jamnica – Andrzejówka
  • Strefa IV-S Nowy Sącz Jamnica – Krynica Zdrój
  • Strefa V-S Nowy Sącz Biegonice – Ptaszkowa
  • Strefa VI-S Nowy Sącz Biegonice – Stróże

Termin ważności biletów czasowych strefowych, w ramach którego możliwe jest podróżowanie zarówno pociągami jak i pojazdami MPK w zależności od numeru strefy wynosi od 60 do 120 minut.

Bilety strefowe czasowe dostępne są w punktach odprawy oraz w automatach biletowych wchodzących w skład Systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA) - w przedsprzedaży do 30 dni naprzód, a w pociągu u obsługi oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnej iMKA – wyłącznie w dniu wyjazdu.

Natomiast bilety strefowe miesięczne imienne można nabyć w punktach odprawy, w pociągu u obsługi oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnej iMKA - w przedsprzedaży do 30 dni naprzód.

Taryfa Sądecka jest honorowana przez Operatorów: Koleje Małopolskie i Polregio.

Szczegółowe informacje dotyczące taryfy są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Taryfa Sądecka - Koleje Małopolskie

Taryfa Sądecka - Polregio

5.    Małopolski bilet dla rodziny

Z Małopolskim biletem dla rodziny weekendowe podróże po Województwie są jeszcze łatwiejsze. Pasażerowie mogą przemieszczać się pomiędzy wybranymi przystankami w niższej cenie w wybraną sobotę, niedzielę lub święto bez ograniczeń.

Oferta skierowana do grup od 2 do 4 osób (w tym co najwyżej dwie osoby dorosłe i co najmniej jedno dziecko do ukończenia 16 roku życia), podróżujących wspólnie w tej samej relacji.

Bilet jednodniowy (24h) uprawnia do przejazdu:

  1. dwóch osób dorosłych i jednego dziecka,
  2. dwóch osób dorosłych i dwojga dzieci,
  3. jednej osoby dorosłej i jednego dziecka,
  4. jednej osoby dorosłej i dwojga dzieci,
  5. jednej osoby dorosłej i trójki dzieci,
  6. dwójki dzieci,
  7. trójki dzieci,
  8. czwórki dzieci.

Małopolski bilet dla rodziny jest wzajemnie honorowany przez Operatorów: Koleje Małopolskie i Polregio.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Małopolski bilet dla rodziny - Koleje Małopolskie

Małopolski bilet dla rodziny - Polregio

6.    Małopolski bilet rowerowy

W ramach oferty podróżny może nabyć bilet na przewóz roweru/hulajnogi pociągami uruchamianymi przez przewoźnika „Koleje Małopolskie” sp. z o.o.

Według oferty wydaje się bilety:

  1. jednorazowe na przewóz roweru
    • w terminie ważności biletów zakupionych na przejazd wg wybranej oferty, z zastrzeżeniem, że w odniesieniu do biletów na przejazd „tam i z powrotem” (na jednym blankiecie) wydaje się jeden bilet na przewóz roweru,
    • w przypadku biletów miesięcznych w ciągu jednego dnia wskazanego przez nabywcę biletu – w terminie ważności biletu na przejazd.
  2. sieciowe miesięczne imienne na przewóz roweru/hulajnogi
    • bilet uprawnia jego właściciela do przewozu roweru/hulajnogi bez względu na rodzaj posiadanego biletu na przejazd. Na podstawie biletu sieciowego miesięcznego imiennego na przewóz roweru/hulajnogi podróżny jest uprawniony do przewozu roweru lub hulajnogi w okresie ważności biletu.

Małopolski bilet rowerowy jest honorowany przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Małopolski bilet rowerowy - Koleje Małopolskie

Małopolski bilet rowerowy - Polregio

7.    Małopolski bilet dla „Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi”

Osoby, posiadające stosowną legitymację dla Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi uprawnieni są do nielimitowanej liczby przejazdów na podstawie:

  1. Biletu dobowego.
  2. Biletu sieciowego miesięcznego imienne

Z oferty mogą skorzystać:

  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi, posiadający status „Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu”, którzy oddali bezpłatnie minimum 20 litrów krwi pełnej lub odpowiadającą tej objętości ilość innych jej składników
  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi I stopnia, którzy oddali bezpłatnie minimum:
    • 18 litrów krwi pełnej lub odpowiadającą tej objętości ilość innych jej składników – w przypadku mężczyzn,
    • 15 litrów krwi pełnej lub odpowiadającą tej objętości ilość innych jej składników – w przypadku kobiet.

Małopolski bilet dla „Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi” jest honorowany przez Operatorów: Koleje Małopolskie i Polregio.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na poniższych stronach:
Małopolski bilet dla "Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi" - Koleje Małopolskie

Małopolski bilet dla "Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi" - Polregio

8.    Małopolski bilet na „Dzień bez samochodu”

W dniu 22 września każdego roku pasażerowie mogą skorzystać z oferty Małopolski bilet „Dzień bez samochodu”, która obowiązuje w pociągach osobowych oraz w Małopolskich Liniach Dowozowych uruchamianych przez Koleje Małopolskie.

Przejazdy wg oferty odbywają się na podstawie biletów nabytych wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej iMKA w cenie 1 zł. Bilet uprawnia również do nieodpłatnego przewozu jednego roweru. Podczas przejazdów autobusami MLD w ramach niniejszej oferty przewóz rowerów jest zabroniony. Oferty nie łączy się z innymi ofertami.

Oferta uprawnia do wielokrotnych przejazdów od godz. 00:01 do 24:00 w dniu obowiązywania oferty.

Małopolski bilet na „Dzień bez samochodu” jest honorowany przez Operatorów: Koleje Małopolskie i Polregio.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Małopolski bilet na "Dzień bez samochodu" - Koleje Małopolskie

Małopolski bilet na "Dzień bez samochodu" - Polregio

9.    Bilet kolejowy Park&Ride

Bilet obowiązuje przez 24 godziny od momentu pobrania biletu kolejowego w automacie (parkometrze) na parkingu P&R i wydawany jest wyłącznie według taryfy normalnej.

Z oferty może skorzystać kierowca, który pobierze bilet kolejowy w automacie (parkometrze) znajdującym się przy wjeździe na parkingi Park&Ride i kontynuuje podróż najbliższym:

  1. pociągiem osobowym w relacji od stacji Krzeszowice do wszystkich przystanków z nazwą Kraków, z wyłączeniem Kraków Lotnisko.
  2. pociągiem osobowym w relacji od stacji Krzeszowice do wszystkich przystanków z nazwą Kraków, z wyłączeniem Kraków Lotnisko oraz pojazdami Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Bilet kolejowy Park&Ride jest honorowany przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na stronie Operatora:
Bilet kolejowy Park&Ride - Koleje Małopolskie

10.  Walka ze smogiem „SMOG-owi mówimy NIE”

Oferta uprawniająca do bezpłatnych przejazdów przez jeden dzień pociągiem – na podstawie oryginalnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego zawierającego wpis ważnych badań technicznych samochodu oraz jednej osoby towarzyszącej podróżnemu – w przypadku wystąpienia dużego zanieczyszczenia powietrza w regionie miasta Krakowa.

Informację o terminach obowiązywania akcji, są zamieszczane na stronach internetowych Kolei Małopolskich i Polregio po komunikacie ogłoszonym przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Bezpłatne przejazdy mogą odbywać się wyłącznie w dniu obowiązywania oferty, w godzinach od 0:00 do 24:00 wyłącznie w relacjach na obszarze Aglomeracji Krakowskiej, ograniczonej stacjami i przystankami: Kraków Olszanica, Wieliczka Rynek Kopalnia, Skawina, Zabierzów, Zastów, Podłęże.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na poniższych stronach Operatorów:
Walka ze smogiem - Koleje Małopolskie

Walka ze smogiem - Polregio

11.   Słowacja +

Oferta obowiązuje przy przejazdach na odcinku Muszyna – Poprad Tatry w pociągach uruchamianych wspólnie przez Koleje Małopolskie i Koleje Słowackie (ZSSK).

Bilety jednorazowe na przejazd w jedną stronę „TAM” wydawane są według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulgi 50% dla dzieci w wieku 6 do 16 lat (dzieci do 6 roku życia odbywają przejazd bezpłatnie).  Do biletu można dokupić bilet na przewóz psa oraz roweru, który jest  ważny w terminie ważności biletu na przejazd.

Bilet w ramach oferty można zakupić w relacji:

  • Muszyna - Plaveč,
  • Muszyna - Stará Ľubovňa,
  • Muszyna - Podolínec,
  • Muszyna - Spišská Belá zastávka,
  • Muszyna - Kežmarok,
  • Muszyna - Studený Potok,
  • Muszyna - Poprad Tatry

Bilety można nabyć u obsługi Kolei Małopolskich przed rozpoczęciem przejazdu w stacji Muszyna, w automatach MKA, aplikacji mobilnej iMKA oraz w sprzedaży przez Internet.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na stronie Operatora:
Słowacja + - Koleje Małopolskie

12.   Połączenie w dobrej cenie

Połączenie w dobrej cenie to oferta obejmująca ponad 300 relacji w całym kraju obsługiwanych pociągami  REGIO, superREGIO i interREGIO marki POLREGIO.

Bilety jednorazowe na przejazd w jedną stronę są sprzedawane z zastosowaniem opłat zryczałtowanych według taryfy normalnej lub z ulgami ustawowymi.

Bilety wg oferty specjalnej PwDC wydaje się na przejazdy we wskazanych relacjach (w dowolnym kierunku). Jeżeli w danej miejscowości występuje więcej niż jedna stacja/przystanek osobowy, ofertę stosuje się do wszystkich stacji/przystanków osobowych w danej miejscowości.

Bilety z ceną zryczałtowaną wydaje się wyłącznie w relacjach, objętych ofertą na przejazdy w jedną stronę w klasie 2 pociągów REGIO lub superREGIO.

Lista odcinków objętych ofertą biletów jednorazowych w województwie małopolskim:

  • Kraków – Olkusz
  • Kraków – Bukowno
  • Kraków – Kielce
  • Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski
  • Kraków – Dębica
  • Kraków – Sędziszów Małopolski
  • Kraków – Rzeszów
  • Kraków – Wolbrom
  • Olkusz – Wolbrom

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na stronie Operatora:
Połączenie w dobrej cenie - Polregio

13.  Bilet Dobrych Relacji

Oferta „Polregio” zgodnie z którą, w dowolnej relacji na odcinku Kraków Główny – Wolbrom (przez Trzebinię) oraz Kraków Główny – Olkusz (przez Tunel) obowiązują specjalne ceny biletów jednorazowych na przejazdy w jedną stronę, wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych.

Szczegółowe informacje dotyczące biletu są dostępne na stronie Operatora:
Bilet dobrych relacji - Polregio

14.  Taryfa Podhalańska

Oferta stworzona we współpracy z Nowym Targiem i Zakopanem. Jest skierowana do wszystkich, którzy chcą skorzystać zarówno z połączenia kolejowego na odcinku Nowy Targ – Zakopane, jak i komunikacji miejskiej w Nowym Targu i/lub Zakopanem.

Oferta skierowana jest zarówno do mieszkańców Podhala - uczniów, osób pracujących, jak również do turystów, którzy w szybki i atrakcyjny cenowo sposób chcą przemieszczać się pomiędzy górskimi miejscowościami, leżącymi na trasie Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz z zastosowaniem ulg ustawowych.

W ofercie dostępne są:

  1. Bilety czasowe (60 lub 120 min)
  2. Bilety odcinkowe miesięczne imienne „tam i z powrotem”

Bilety w ramach oferty „Taryfa Podhalańska” są honorowane przez Operatorów: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Szczegółowe informacje dotyczące taryfy są dostępne na stronie Operatora:
Taryfa Podhalańska - Polregio

Oferty  zintegrowane:

Dzięki współpracy Województwa Małopolskiego oraz Gminy Miejskiej Kraków, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia, mieszkańcy regionu od 1 sierpnia 2023 roku mogą podróżować na jednym bilecie pociągami, autobusowymi liniami dowozowymi, autobusami i tramwajami. Wszystko to dzięki zintegrowanej ofercie taryfowej pn. Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany. Bilet Metropolitalny usprawnia poruszanie się po centralnej części województwa, natomiast Małopolski Bilet Zintegrowany ułatwia podróżowanie z dalszych zakątków regionu.

Oferta obejmuje cały obszar, na którym wykonywane są przewozy organizowane przez Miasto Kraków oraz Województwo Małopolskie. Pasażerowie mają do wyboru sześć wariantów biletu miesięcznego – w cenie normalnej i ulgowej. Oferta została tak zaprojektowana, by podróżni mogli ją maksymalnie dopasować do swoich potrzeb. Dostępne są bilety na I Strefę – Miasto Kraków, Strefy od II do V oraz bilet na całą Małopolskę.

Oprócz biletów miesięcznych, przeznaczonych przede wszystkim dla osób regularnie korzystających z publicznego transportu zbiorowego, przygotowana została oferta biletów krótkookresowych tj. 24-godzinnych, 3-dniowych, 7-dniowych i weekendowych.

Okresowe Bilety Metropolitalne dostępne są w dwóch wersjach – jako bilety komunikacji miejskiej oraz jako bilety kolejowe, natomiast okresowe bilety w ramach oferty Małopolskie Bilety Zintegrowane sprzedawane są tylko jako bilety kolejowe. W przypadku biletów komunikacji miejskiej stosowane są ulgi obowiązujące w ramach systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, natomiast dla biletów kolejowych ulgi ustawowe obowiązujące w transporcie kolejowym.

Z myślą o pasażerach okazjonalnie korzystających z publicznego transportu zbiorowego, a także odwiedzających nasz region turystach, przygotowana została specjalna oferta biletów krótkookresowych: 24 h, 72 h, weekendowych i 7-dniowych.

1.    Bilet Metropolitalny

    • miesięczne
      • Strefa I
      • Strefa II
      • Strefa III
      • Strefa I+II
      • Strefa II+III
      • Strefa I+II+III
    • 24-godzinne

2.    Małopolski Bilet Zintegrowany

    • miesięczne
      • Strefa I+II+III+IV
      • Strefa I+II+III+IV+V
      • Sieciowy – całe województwo
    • 24-godzinne
    • weekendowe
    • 72-godzinne
    • 7-dniowe

W przypadku biletów weekendowych, do skorzystania z oferty w ramach jednego biletu, jest uprawnionych 5 osób lub 2 osoby dorosłe i 5 dzieci.

Bilety krótkookresowe można zakupić w systemie Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA). W przypadku biletów 24 h obowiązują ulgi ustawowe właściwe dla transportu kolejowego.

Podział na strefy biletowe dostępny jest na stronie Kolei Małopolskich sp. z o.o.

Wykaz środków transportu u poszczególnych partnerów, w których honorowane są bilety zakupione z oferty "Bilet Metropolitalny" oraz "Małopolski Bilet Zintegrowany":

  • Tramwaje i autobusy Komunikacji Miejskiej w Krakowie,
  • Autobusy komunikacji gminnej w Wielkiej Wsi,
  • Pociągi Kolei Małopolskich,
  • Pociągi Polregio,
  • Pociągi Kolei Śląskich,
  • Autobusy Małopolskich Linii Dowozowych,
  • Autobusy WST Wieliczka,
  • Autobusy komunikacji gminnej w Skawinie,
  • Autobusy komunikacji gminnej w Niepołomicach,
  • Autobusy komunikacji gminnej w Zielonkach,
  • Autobusy komunikacji gminnej w Michałowicach.

Bilety są dostępne w systemie pn. Małopolska Karta Aglomeracyjna.

3.    Wspólny Bilet

Oferta stosowana przy przejazdach jednorazowych w komunikacji krajowej, w ramach wybranego przez podróżnego Planu Podróży (odrębny wydruk, wydawany wraz z biletem), realizowana pociągami uruchamianymi, przez co najmniej dwóch przewoźników (z wyłączeniem wagonów z miejscami sypialnymi lub do leżenia) spośród:

  1. PKP Intercity S.A.
  2. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
  3. Polregio S.A.
  4. Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.
  5. Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.
  6. Koleje Dolnośląskie S.A.
  7. Koleje Śląskie Sp. z o.o.
  8. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.
  9. Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
  10. Arriva RP. Sp. z o.o.

Termin Ważności Biletu jest uzależniony od Odległości Taryfowej wskazanej na Bilecie i wynosi odpowiednio:

  • 3 godziny – dla Odległości Taryfowej do 50 km;
  • 6 godzin – dla Odległości Taryfowej od 51 do 100 km;
  • 12 godzin – dla Odległości Taryfowej od 101 km do 300 km;
  • 24 godziny – dla Odległości Taryfowej powyżej 300 km.

Bilet można nabyć z zastosowaniem opłat normalnych lub z Ulgą ustawową.

4.    Wspólny bilet 70-minutowy

Bilet uprawnia do przejazdów pociągami „Kolei Małopolskich” na odcinku Wieliczka Bogucice – Wieliczka Rynek Kopalnia oraz na obszarze obejmującym wszystkie przystanki kolejowe z nazwą Kraków (z wyłączeniem Kraków Lotnisko) oraz w strefie I, II i III środkami Komunikacji Miejskiej w Krakowie przez 70 minut.

W ramach oferty dostępne są bilety wydawane według taryfy normalnej oraz bilety ulgowe, wydawane na podstawie uchwały Zarządu „Koleje Małopolskie” oraz uchwały Rady Miasta Krakowa.

5.    Wspólny Bilet Samorządowy

W ramach oferty wydawany jest bilet imienny według taryfy normalnej, uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów, w ciągu 24 godzin, w pociągach uruchamianych przez niżej wymienionych przewoźników:

  1. Koleje Śląskie Sp. z o.o.
  2. Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
  3. Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
  4. Arriva RP. Sp. z o.o.
  5. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.
  6. Koleje Dolnośląskie S.A.
  7. Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.
  8. Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.

„Wspólny Bilet Samorządowy” uprawnia osobę, której dane zostały na nim zamieszczone, do zniżek w partnerskich instytucjach i obiektach. Aktualną listę instytucji i obiektów, przyznających zniżki posiadaczom „Wspólnego Biletu Samorządowego” wraz z zasadami korzystania z nich, przewoźnicy uczestniczący w ofercie podają do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych.

Szczegółowe cenniki oraz warunki taryfowe dostępne są na stronach:

Sprawozdania dotyczące zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, w zakresie publicznego transportu zbiorowego, których organizatorem jest Województwo Małopolskie (od 2018 r.) dostępne na są na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Małopolskiego, w zakładce "Organizacja publicznego transportu zbiorowego".

Zestawienie środków finansowych przeznaczonych przez Województwo Małopolskie na realizację zadań związanych z organizowaniem i dotowaniem kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2008 – 2017 oraz 2017-2025, można natomiast pobrać poniżej.

Zdjęcie przedstawia pociąg Kolei Małopolskich, stojący przy peronie na dworcu kolejowymKoleje Małopolskie sp. z o.o. / Źródło: Archiwum UMWM

W celu realizacji zadań przewozowych w regionalnym transporcie kolejowym w grudniu 2013 roku Samorząd Województwa Małopolskiego powołał Spółkę Koleje Małopolskie sp. z o. o. (Uchwała Nr XLIV/705/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 grudnia 2013 r. oraz Uchwała Nr 1518/13 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 grudnia 2013 r.). Spółka ta jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego reprezentowany przez Zarząd Województwa Małopolskiego.

Główne cele działalności Spółki Koleje Małopolskie to:

  1. realizacja wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w tym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozem,
  2. rozwijanie nowoczesnego transportu kolejowego na terenie województwa małopolskiego,
  3. wykorzystanie węzłów przesiadkowych Parkuj i Jedź (P+R) z innymi przewoźnikami,
  4. zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,
  5. wprowadzenie cykliczności przewozów,
  6. zwiększenie komfortu podróży,
  7. integrowanie transportu publicznego,
  8. zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego,
  9. zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko poprzez przejęcie ruchu pasażerskiego z transportu drogowego przez transport kolejowy,
  10. doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego,
  11. poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności,
  12. zakup i modernizacja taboru kolejowego.

Zdjęcie przedstawia pasażerów wsiadających do pociągu na dworcu kolejowymRozwiązania transportowe przyjazne środowisku / Źródło: Archiwum UMWM

Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) to przedsięwzięcie organizacyjno-techniczne, mające na celu uruchomienie szynowego systemu transportowego na terenie województwa małopolskiego z wykorzystaniem istniejącej sieci kolejowej. Obecnie funkcjonują trzy linie SKA:

  • SKA1: Kraków Lotnisko (Krakow Airport) – Kraków Główny (Main Station) – Wieliczka Rynek-Kopalnia (Salt Mine);
  • SKA2: Sędziszów – Kraków Główny (Main Station) – Zator – Oświęcim;
  • SKA3: Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny (Main Station) – Tarnów.

Od momentu uruchomienia pierwszych połączeń, Szybka Kolej Aglomeracyjna cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych. Atrakcyjne rozkłady jazdy, nowoczesny tabor oraz konkurencyjne ceny biletów przyczyniły się do systematycznego wzrostu liczby pasażerów korzystających z tego środka transportu.

W grudniu 2024 roku Szybka Kolej Aglomeracyjna uroczyście obchodziła jubileusz 10-lecia swojej działalności. W ciągu dekady funkcjonowania SKA świadczyła usługi przewozowe przez 3652 dni, obejmując swoim zasięgiem 90 stacji zlokalizowanych na obszarze dwóch województw. W tym okresie zrealizowano znaczącą pracę przewozową wynoszącą 23 miliony pociągokilometrów. System SKA obsługiwany jest przez flotę 47 nowoczesnych składów, które łącznie wykonały 565 tysięcy kursów, przewożąc 61 milionów pasażerów.

Te imponujące statystyki potwierdzają, że Szybka Kolej Aglomeracyjna stała się kluczowym elementem systemu transportu publicznego, przyczyniając się do poprawy dostępności komunikacyjnej regionu, a także wspierając rozwój ekologicznego transportu kolejowego.

Baner Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej

Integralnym elementem systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej jest projekt Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA). MKA jest nowoczesnym rozwiązaniem dającym możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a docelowo również z innych usług.

Małopolska Karta Aglomeracyjna to w pełni spersonalizowany nośnik, na którym można zapisywać usługi transportowe dostępne w systemie MKA tj. bilet na pociąg, tramwaj, autobus, a także parking P&R. Używając karty MKA w Krakowie, pasażerowie mają możliwość korzystania z krakowskiego systemu parkingów P&R

Małopolska Karta Aglomeracyjna to również aplikacja mobilna – iMKA. Dostępna jest dla systemów operacyjnych: iOS oraz Android. W systemie Małopolska Karta Aglomeracyjna istnieje również możliwość zakupu usług z wykorzystaniem AppClip – innowacyjnego rozwiązania dedykowanego dla użytkowników Apple iPhone/iPad.

Pasażerowie mają możliwość wyboru Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej w tradycyjnej formie karty plastikowej lub aplikacji mobilnej.

System MKA wdrażany jest systematycznie – obecnie MKA daje możliwość korzystania z:

  • usług przewozowych świadczonych w transporcie kolejowym przez Spółki: Koleje Małopolskie sp. z o.o., POLREGIO S.A. i Kole Śląskie sp. z.o.o.
  • Małopolskich Linii Dowozowych obsługiwanych przez Spółkę Koleje Małopolskie sp. z o.o.;
  • systemów komunikacji miejskiej funkcjonujących w:
    • Krakowie,
    • Chrzanowie,
    • Miechowie
    • Nowy Targu,
    • Oświęcimiu,
    • Tarnowie,
    • Wieliczce,
    • Zakopanem;
  • autobusowej komunikacji gminnej organizowanej przez:
    • Gminę Gdów,
    • Gminę Michałowice,
    • Gminę Zielonki;
  • parkingów P&R.

Docelowo system MKA obejmie m.in. linie autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, a w przypadku zainteresowania również prywatnych przewoźników, systemy transportu miejskiego w poszczególnych miastach, strefy płatnego parkowania, bilety innych operatorów i organizatorów.

Więcej informacji na temat Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej dostępnych jest na stronie: Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Począwszy od roku 2003 Województwo Małopolskie dokonuje zakupu taboru wykorzystywanego do obsługi połączeń kolejowych na terenie Małopolski uzyskując poprawę komfortu podróżowania i jakości oferty przewozowej.

Zakupione pojazdy są udostępniane operatorom świadczącym usługę w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.

Województwo Małopolskie jest właścicielem 45 pojazdów, w tym 42 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych:

  1. Trzy autobusy szynowe z napędem spalinowym (serie SA109 i SA133). Pojazdy te zostały udostępnione do realizacji przewozów kolejowych na terenie województwa pomorskiego.

     Zdjęcie przedstawia pociąg serii SA109 w czasie przejazduAutobus szynowy z napędem spalinowym serii SA109
    Zdjęcie przedstawia pociąg serii SA133 w czasie przejazduAutobus szynowy z napędem spalinowym serii SA133
  2. Sześć trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN63A) – zakup zrealizowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.

    Zdjęcie przedstawia pociąg serii EN63A na peronieElektryczny zespół trakcyjny serii EN63A
  3. Sześć trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN64) oraz czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN99)  – zakup zrealizowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.

    Zdjęcie przedstawia pociąg serii EN64 w czasie przejazduElektryczne zespoły trakcyjne serii EN64Zdjęcie przedstawia pociąg serii EN99Elektryczny zespół trakcyjny serii EN99 

  4. Pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN79) oraz osiem czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN78) – zakup realizowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020.

Zdjęcie przedstawia pociąg serii EN78Elektryczny zespół trakcyjny serii EN78

Zdjęcie przedstawia pociąg serii EN79 na peronieElektryczny zespół trakcyjny serii EN79

  1. Cztery czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne (seria EN76B) – zakup realizowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

       Zdjęcie przedstawia Elektryczny zespół trakcyjny serii EN76BElektryczny zespół trakcyjny serii EN76B

  1. Dziewięć czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (seria EN78A) – zakup realizowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020.

       Zdjęcie przedstawia Elektryczny zespół trakcyjny serii EN78AElektryczny zespół trakcyjny serii EN78A

W dniu 12 kwietnia 2023 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego zostało zamieszczone ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia przez Województwo Małopolskie postępowania o udzielenie zamówienia na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.

Z powyższym ogłoszeniem można zapoznać się pod tym adresem: OGŁOSZENIE.