Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Opera Krakowska

Opera KrakowskaArchiwum UMWM

HISTORIA:

Instytucja jest kontynuatorką długiej tradycji kształtowania się życia muzycznego i operowego w grodzie pod Wawelem, za której początek przyjmuje się rok 1628, gdy jedna z podwawelskich drukarni wydała pierwsze libretto operowe w języku polskim. W XX wieku wielkie zasługi dla  krakowskiego życia operowego położył kompozytor i dyrygent Bolesław Wallek-Walewski, którego spektakle operowe wystawiano od 1915 roku z przerwami do wybuchu II wojny światowej na scenie Teatru im. J. Słowackiego. W 1946 roku zespół operowy (bez stałej siedziby) zorganizował pod egidą Towarzystwa Przyjaciół Opery i przy ścisłej współpracy z Filharmonią Krakowską - Walerian Bierdiajew.

Opera jako instytucja powstała w roku 1954 roku. Pierwszym spektaklem w repertuarze był „Rigoletto” Giuseppe Verdiego. W tym samym czasie zawiązało się Towarzystwo Przyjaciół Teatru Muzycznego, które z muzyków istniejącego w Krakowie zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia stworzyło Operetkę.

Obie instytucje wykorzystywały początkowo salę Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48, dawnej austriackiej ujeżdżalni koni. Po kilku miesiącach Opera przeniosła się do Teatru im. Słowackiego, występując tam dwa razy w tygodniu. Operetka natomiast pozostała w Domu Żołnierza. W 1958 roku oba Towarzystwa zostały rozwiązane, a zespoły połączono. Przeszły one pod zarząd miejski jako Miejski Teatr Muzyczny - Opera i Operetka.

W połowie lat 70. instytucja została przemianowana na Krakowski Teatr Muzyczny. Od 1981 roku działała jako Opera i Operetka w Krakowie. W  1999 roku w związku z reformą administracyjną państwa stała się  instytucją samorządową. 3 lata później zyskała miano Opery Krakowskiej. 

Nowy gmach Opery powstał dopiero w latach 2004-2008 ze środków Unii Europejskiej przy wsparciu Województwa Małopolskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Działalność sceny zainaugurowała w dniu 13 grudnia 2008 roku uroczysta premiera „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego.

Diabły z Loudon - scena ze spektaklufot. Jacek Jarczok/Opera KrakowskaDiably z Loudon - scena ze spektaklu

MISJA:

Celem działalności Opery jest współtworzenie oraz upowszechnianie dorobku polskiej opery narodowej i ogólnoświatowej twórczości operowej, operetkowej, baletowej, musicalowej, zapewnienie ochrony dziedzictwa narodowego, a także prowadzenie innych form działalności kulturalnej.

Opowieści Hoffmanna - scena ze spektaklufot. Łukasz Łuszczek/Opera KrakowskaOpowieści Hoffmanna - scena ze spektaklu

DZIAŁALNOŚĆ:

Podstawową formą działalności Opery Krakowskiej jest produkcja i  prezentacja  spektakli operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych oraz spektakli muzycznych dla dzieci.  Obok przedstawień Opera organizuje różnego rodzaju koncerty – „Arie oper świata”,  koncerty muzyki chóralnej, koncerty kolęd,  koncerty sylwestrowe i noworoczne, koncerty karnawałowe, koncerty–recitale wielkich śpiewaków.

Opera Krakowska uzupełnia  podstawową ofertę o szereg działań i inicjatyw, poszerzających  wiedzę i wrażliwość odbiorców. Stworzenie „Galerii na Antresoli” dało możliwość prezentacji wystaw, tematycznie związanych z zagadnieniami  opery. Każdą premierę poprzedzają spotkania z  realizatorami spektakli. Realizuje także bogaty i urozmaicony program edukacyjny dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Przy Operze Krakowskiej działa Chór Dziecięcy i Studio Baletowe. Chór Dziecięcy liczy około 40 dziewczynek i chłopców w wieku od 9 do 14 lat. Występuje w spektaklach i koncertach operowych, jest zapraszany do  udziału w wydarzeniach muzycznych poza siedzibą, nagrywa płyty.

Studio Baletowe kształci dzieci i młodzież w sztuce baletu, jego absolwenci zasilają Balet Opery Krakowskiej jak również  zespoły innych teatrów muzycznych. Uczniowie Studia biorą udział w spektaklach  macierzystej sceny, występują też w licznych imprezach pozateatralnych i konkursach.

Opera wspiera młodych artystów, współpracując ściśle z Akademią Muzyczną w Krakowie. To właśnie operowe deski są miejscem debiutu studentów lub adeptów krakowskiej uczelni – dyrygentów, śpiewaków, instrumentalistów.

Siłą Opery Krakowskiej jest wysoki profesjonalizm twórców, wykonawców i całego zespołu realizacyjnego. Wśród współpracujących  w ostatnich latach artystów,  znajdują się wielkie osobistości światowych i europejskich scen operowych m.in. Aleksandra Kurzak, Małgorzata Walewska, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński, Andrzej Dobber, Robert Gierlach, Wojtek Gierlach, Wojtek Śmiłek, Łukasz Borowicz, Giorgio Madia. W gronie zespołu krakowskiej sceny nie brakuje solistów, których talent prowadzi do występów w najbardziej prestiżowych miejscach muzycznej Polski, m.in. Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Iwona Socha, Tomasz KukAdam Szerszeń. Grono realizatorów – dyrygentów, reżyserów, scenografów i choreografów to wybitni twórcy teatru muzycznego, których markę sprawdziła z powodzeniem polska i niejednokrotnie międzynarodowa publiczność: Laco Adamik, Maria Balcerek, Barbara Kędzierska, Zofia de Ines, Jerzy Stuhr, Emil Wesołowski, Michał Znaniecki, Waldemar Zawodziński.

Opera Krakowska przyciąga publiczność z rozległego obszaru Południowej Polski i całego kraju. Dużą grupę odbiorców stanowią turyści i cudzoziemcy. W wydarzeniach uczestniczy około 100 tys. osób rocznie, średnia frekwencja wynosi blisko sto procent. Podczas sezonu krakowska scena otwiera się dla widza około dwustu razy.

Rokrocznie Opera Krakowska, jej produkcje, projekty, programy edukacyjne oraz artyści z nią związani są laureatami konkursów m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury, Międzynarodowego Konkursu Dance World Cup, „Słoneczników”, przyznawanych przez portal CzasDzieci.pl, Marki Radia Kraków, międzynarodowych konkursów wokalnych i instrumentalnych. W czerwcu 2015 r. Opera Krakowska została uhonorowana Medalem „Cracoviae Merenti”, najwyższym odznaczeniem za szczególne zasługi dla Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Opera Krakowska jest zapraszana na sceny kraju i zagranicy, m.in. w Trondheim i Kuwejcie,  w miastach  Małopolski: Tarnowie, Nowym Sączu, Suchej Beskidzkiej (Zamek) czy w Oświęcimiu. Regularnie bierze udział w Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, występowała także na Festiwalu w Łańcucie czy Festiwalu im. S. Moniuszki w Kudowej-Zdroju, współorganizowała także Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju.

Kandyd - scena ze spektaklufot. Łukasz Łuszczek/Opera KrakowskaKandyd - scena ze spektaklu

REPERTUAR:

Pierwsze dziesięciolecie Opery Krakowskiej we własnej siedzibie przy ul. Lubicz 48 zaowocowało 53 premierami, 80 koncertami, 13-ma edycjami festiwali (Letni Festiwal Opery Krakowskiej, Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, Festiwal Krzysztofa Pendereckiego), ponad 50-ma wystawami, niezliczonymi spotkaniami: z realizatorami premier, z artystami obchodzącymi jubileusze, śpiewakami, występującymi gościnnie, postaciami, związanymi z dziejami krakowskiej sceny.

W repertuarze Opery Krakowskiej znajduje się obecnie 37 spektakli: 22 opery, 5 operetek, 6 baletów i 4 przedstawienia muzyczne dla dzieci.  Są to dzieła kompozytorów polskich i obcych, tworzących od renesansu po współczesność.

Sen nocy letniej - scena ze spektaklufot. Katarzyna Kornecka/Opera KrakowskaSen nocy letniej - scena ze spektaklu

WYDARZENIA I PROJEKTY:

Od ponad 20 lat Opera organizuje swój Letni Festiwal, pokazując własne spektakle w plenerach lub zabytkowych wnętrzach Krakowa i okolic. Tradycją festiwalu stały, prezentowane na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu koncerty pt. „Arie oper świata” oraz międzynarodowe gale baletowe „Grand pas!”. W ostatnich latach powstały w ramach festiwalu trzy wielkie, plenerowe widowiska – „Baron cygański” (2008) na hipodromie obok Zamku w Niepołomicach, „Carmina Burana” (2013) na Wawelu i „Skrzypek na dachu” (2014) na krakowskim Kazimierzu.

Opera Krakowska jest przychylna inicjatywom twórczym. Powołana dla tego rodzaju projektów „Scena - Opera Studio” sprzyja niekonwencjonalnym formom sztuki muzycznej i artystycznym eksperymentom. Tu powstała „Podróż zimowa” Schuberta/Barańczaka, „Cabaret lunaire” do muzyki Arnolda Schönberga z Agatą Zubel w roli głównej, „Teresica – una pasión”, opera serenata, nawiązująca do kultury hiszpańskiego Złotego Wieku czy spektakl z udziałem podopiecznych Domów Opieki Społecznej „Szukając Leara. Verdi”.

Oprócz przedstawień muzycznych, oper i baletów, przygotowywanych z myślą o młodej widowni, Opera Krakowska prowadzi bogaty program edukacyjny w dwóch cyklach dla dzieci: „Spotkania w Operze. Poranki”„Profesor Wiolinek”. W ofercie skierowanej do dorosłych znajdują się warsztaty terapeutyczne  dla kobiet w ciąży „Z muzyką od poczęcia”.

Norma - scena ze spektaklufot. Łukasz Łuszczek/Opera KrakowskaNorma - scena ze spektaklu

KONTAKT:

Opera Krakowska

ul. Lubicz 48, 31-512 Kraków
tel.: 12/ 29-66-200, fax. 12/ 29-66-103
e-mail: 

Kasa/rezerwacja biletów: 12 296 62 60 (61)

STRONY INTERNETOWE

www.opera.krakow.pl

Facebook -fb/operakrakow

YouTube - yt/OperaKrakowska

Logotyp Opery