Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w KrakowieArchiwum UMWM

HISTORIA:

Powstałe w 1963 roku muzeum chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest zlokalizowane na historycznym lotnisku Rakowice - Czyżyny, użytkowanym jako pole wzlotów już na przełomie XIX i XX w., od 1912 do 1963 roku służącym do celów wojskowych i komunikacyjnych. Na terenie Muzeum zachowała się częściowo historyczna zabudowa lotniskowa.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowiefot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

MISJA:

Misją Muzeum jest zachowanie dla potomności dziedzictwa polskiego i światowego lotnictwa, opowiadanie o jego fenomenie, kreowanie zainteresowania nauką i techniką oraz wskazywanie pozytywnych wzorców patriotycznych i wychowawczych poprzez upamiętnianie losów i postaw lotników polskich walczących o niepodległość Rzeczpospolitej.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowiefot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

DZIAŁALNOŚĆ:

Muzeum Lotnictwa Polskiego prowadzi działalność wystawienniczą, edukacyjną, naukową, wydawniczą i konserwatorską w celu udostępniania, ochrony i popularyzacji zabytków techniki lotniczej oraz innych artefaktów związanych z lotnictwem, jak dokumenty, mundury, elementy wyposażenia lotniczego i odznaczenia.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowiefot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

ZBIORY I EKSPONATY:

Muzeum jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. Czynne są stałe wystawy w hangarach, obejmujące samoloty z okresu pionierskiego i pierwszej wojny światowej oraz od lat międzywojennych do końca dwudziestego wieku.

Na wystawie Skrzydła Wielkiej Wojny" w Małym Hangarze prezentowana jest kolekcja unikatowych samolotów z czasów I wojny światowej. Niemal wszystkie samoloty z tej kolekcji są jedynymi zachowanymi egzemplarzami tych typów na świecie. Są to głównie samoloty niemieckie. Kilka typów jest związanych z początkami lotnictwa polskiego, ponieważ samoloty takie, zdobyte na zaborcach, stanowiły pierwsze jego wyposażenie i były używane bojowo w walkach z Ukraińcami i bolszewikami tuż po odzyskaniu niepodległości. Na skutek zniszczeń wojennych większość z nich nie jest kompletna. 

Najważniejsza część zbiorów prezentowana jest na nowych wystawach stałych Skrzydła i Ludzie XX wieku”. Jej główna część znajduje się w odrestaurowanym historycznym Hangarze Głównym i obejmuje tło historyczne rozwoju lotnictwa wojskowego od lat 20. do drugiej połowy lat 50. XX w., ze szczególnym uwzględnieniem dwutorowości rozwoju polskiej techniki lotniczej wywołanej zmianami politycznymi po roku 1939. Najcenniejszymi jej eksponatami są polskie samoloty przedwojenne oraz samoloty z okresu II wojny światowej. Ekspozycja przedstawia nie tylko same statki powietrzne, ale również skomplikowane losy polskich lotników i inżynierów lotniczych, którzy wnieśli wkład w rozwój światowego lotnictwa.

Kolejna część tej wystawy to ekspozycja „Magazyny historii”, na którą składają się głównie samoloty ocalałe ze zniszczonego niemieckiego muzeum Deutsche Luftfahrtsammlung, zwanego kolekcją Göringa, które Niemcy ewakuowali podczas wojny z Berlina do Wielkopolski. Są to samoloty z okresu pionierskiego oraz międzywojennego, prezentowane w scenerii, w jakiej je odnaleziono. Obok znajduje się Metamuzeum – wystawa, która prezentuje modele, silniki modelarskie a także prawdziwe samoloty przedstawione jako modele.

Z Metamuzeum przechodzi się do Silnikowni - ekspozycji napędów lotniczych, jednej z największych na świecie, obejmującej niemal cały okres lotnictwa. Są tam nie tylko silniki, ale też statki powietrzne, ciekawe ze względu na napęd. Ekspozycje te mieszczą się w odrestaurowanym garażu 2 Pułku Lotniczego. W odrestaurowanym budynku dawnej spadochroniarni mieści się wystawa archeologii lotnictwa, prezentująca szczątki samolotów zniszczonych w walkach i katastrofach.

Na ekspozycji plenerowej można odbyć spacer „Aleją MiG-ów” i obejrzeć samoloty bojowe, pochodzące z ZSRR i państw zachodnich. Niektóre ich typy do dziś stanowią wyposażenie sił powietrznych różnych krajów, w tym Polski.

Do Muzeum należy również Biblioteka Naukowa i Archiwum im. Heleny i Olgierda Cumftów. Zbiory biblioteczne liczą ponad11 000 książek w różnych językach, 30 000 czasopism, 3249 instrukcji statków powietrznych i silników oraz kilkadziesiąt tysięcy archiwaliów. Stanowią one bezcenne źródło do badania historii polskiego i światowego lotnictwa.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowiefot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

WYDARZENIA I PROJEKTY:

Muzeum organizuje liczne wystawy czasowe w formie stacjonarnej i online, konkursy z nagrodami, promocje książek, realizuje filmy edukacyjne, udostępniane w Internecie, oraz cykl niedzielnych wykładów – Spotkania przy samolocie – w formie stacjonarnej i online oraz zajęcia edukacyjne dla dzieci, młodzieży i studentów.

Przy wsparciu Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa i Województwa Małopolskiego prowadzona jest odbudowa historycznego hangaru nr 5 należącego do 2. Pułku Lotniczego.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowiefot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

KONTAKT:

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

ul. Jana Pawła II 39, 31-864 Kraków
tel. 12 642 40 71
e-mail: 

Kasa/rezerwacja biletów: 12/ 642 87 00 

STRONY INTERNETOWE: 

www.muzeumlotnictwa.pl

Facebook -fb/MuzeumLotnictwa

YouTube -yt/MuzeumLotnictwa

Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie