Jako gospodarze regionów zdajemy sobie sprawę, jak ważną rolę w rozwoju gospodarczym odgrywają lotniska regionalne. Małopolskie Lotnisko Kraków – Balice jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które przed pandemią COVID-19 obsługiwało 8 milionów pasażerów rocznie. W roku 2020 ilość pasażerów spadła o 69%
– powiedział marszałek Witold Kozłowski.
Marszałek Kozłowski przytoczył także wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie Kraków-Airport, w 2019 r. wśród mieszkańców Małopolski oraz województw ościennych. Jak z niego wynika, 94% respondentów z Małopolski przypisało krakowskiemu lotnisku istotne znaczenie dla regionu. Podobnie postrzegają znaczenie Lotniska w Krakowie-Balicach dla województwa małopolskiego respondenci z pozostałych badanych województw sąsiadujących (mieszkańcy obszaru oddziaływania lotniska tzw. „catchment area”). Wśród czynników związanych z rozwojem lotniska i wpływających na gospodarkę regionu wymieniono :
• turystykę (54,5% respondentów)
• infrastrukturę związaną z transportem (24,9%)
• rozwój biznesu i handlu (20,2%)
• oddziaływanie na rynek pracy (14,8%)
Dlatego tak ważne jest, aby Komitet Regionów, dzięki opinii dotyczącej przyszłości regionalnych portów lotniczych, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej na dramatyczną sytuację regionalnych portów lotniczych w całej Europie
– podkreślił marszałek Witold Kozłowski.
Kończąc swoje wystąpienie, Marszałek Małopolski podkreślił, że niezwykle ważne jest uelastycznienie zasad udzielania pomocy publicznej regionalnym portom lotniczym:
Jestem zdania, że w okresie obowiązywania ograniczeń w podróżowaniu, spowodowanych pandemią, lotniska powinny mieć możliwość uzyskania rekompensaty z tytułu ponoszonych kosztów stałych
- podsumował marszałek Witold Kozłowski.
Ze strony Komisji Europejskiej w dyskusji wzięli udział przedstawiciele działu ds. polityki lotniczej z DG MOVE a także Olivier Jankovec, - dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych w Europie (ACI EUROPE).
Opinia przyszłość regionalnych portów lotniczych — wyzwania i możliwości zostanie teraz poddana konsultacjom, a jej głosowanie przewidziane jest na sesji plenarnej KR z końcem czerwca br.
Podczas posiedzenia przyjęto także priorytety prac komisji COTER na rok 2021, a mianowicie:
• Polityka spójności
• Współpraca transgraniczna i Europejska współpraca terytorialna, w tym strategie makroregionalne
• Transport
• Wieloletnie Ramy Finansowe
• Agenda terytorialna, w tym polityka miejska
W drugiej części spotkania, członkowie komisji COTER debatowali na temat strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz opinii „Doświadczenia i wnioski zebrane przez miasta i regiony podczas kryzysu związanego z COVID-19”. Obrady zakończyła dyskusja na temat działań w zakresie wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu i zaangażowania komisji COTER w pracy grupy roboczej KR „Zielony Ład w Terenie”.