Budowa zaplecza jest strategiczną inwestycją, wartą 91 mln zł. W zapleczu będzie obsługiwany tabor województwa, Kolei Małopolskich i Polregio. Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm Budimex S.A. i KZN Rail. Zadanie zostanie zrealizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”, w terminie 18 miesięcy od podpisania kontraktu. Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego jest jedną ze strategicznych inwestycji województwa małopolskiego, mającą na celu całościowe wsparcie regionalnych przewozów kolejowych w Małopolsce.
Budowa zaplecza jest inwestycją absolutnie konieczną, aby Koleje Małopolskie mogły się rozwijać. To jest milowy krok w utrzymaniu dynamicznego rozwoju wojewódzkiej spółki
- zaznaczył marszałek Witold Kozłowski.
W uroczystości wzięli udział Andrzej Adamczyk, minister transportu, Marlena Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, Edward Czesak z zarządu województwa, wojewoda Piotr Ćwik, wicewojewoda Zbigniew Starzec, Bogdan Kondratowicz, prezes Kolei Małopolskich, Jan Tadeusz Duda, przewodniczący sejmiku województwa małopolskiego i Wojciech Grzeszek, radny województwa i przewodniczący małopolskiej "Solidarności".
Zaplecze zaproponuje nowe miejsca pracy dla elektryków, informatyków, magazynierów, rewidentów taboru czy pracowników utrzymania czystości. To duży krok w stronę stworzenia całkowicie niezależnego przewoźnika kolejowego
- zauważył wicemarszałek Łukasz Smółka.
Takie miejsce pozwoli stale kontrolować jakość i systematycznie ją podnosić, przy jednoczesnym zapewnieniu właściwych warunków dla pracowników wykonujących czynności obsługowo-naprawcze taboru. Własne zaplecze serwisowe pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu. Wyeliminuje ryzyko oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów. W ramach inwestycji na terenie o powierzchni 3,38 ha powstanie nowoczesna hala kolejowa o wymiarach 36 x 141 m. Teren na inwestycję wydzierżawiła PKP S.A. na 30 lat.
Hala zostanie wyposażona w niezbędne urządzenia techniczne do obsługi taboru takie jak m.in. suwnica pomostowa, tokarka podtorowa, pojazd szynowo drogowy oraz stanowiska do napiaszczania, wodowania, odfekalniania i odladzania składów taborowych. W zakresie budowy hali powstanie część biurowo-socjalna i warsztatowo–magazynowa, a także myjnia. W jej bezpośrednim sąsiedztwie zaplanowano budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych o przepustowości około 5 dm3/s. W ramach projektu zostanie zmodernizowana sieć sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.