- W ostatnich tygodniach doszło do poważnego kryzysu na budowie Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie. Z powodu braku środków wykonawca inwestycji wstrzymał prace. W tej sytuacji Zarząd Województwa wraz z Miastem Kraków postanowił udzielić dodatkowych gwarancji kredytowych Spółce Regionalny Dworzec Autobusowy. Ponadto na wniosek Zarządu Województwa Rada Nadzorcza Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wyraziła zgodę na przystąpienie do spółki lokując w niej maksymalnie kwotę 4,5 miliona złotych. Warunkiem przystąpienia MARR do spółki było objęcie uprzywilejowanych udziałów w RDA. Ministerstwo Skarbu, w imieniu PKS odrzuciło ofertę MARR S.A., nie składając żadnej alternatywnej propozycji umożliwiającej kontynuowanie robót. W tej sytuacji planowane na 1 maja oddanie tej potrzebnej Małopolsce inwestycji wydaje się nierealne - tak rozpoczyna się oświadczenie Zarządu Województwa Małopolskiego w sprawie Regionalnego Dworca Autobusowego. Dziś odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Zarządu Województwa poświęcona temu problemowi.
- Budowa została zatrzymana, wykonawca zszedł z placu budowy, a my próbujemy uzgodnić z PKS a właściwie Ministrem Skarbu warunki dokończenia inwestycji. Mamy więc na wyciągnięcie ręki ukończenie kluczowej dla regionu inwestycji a tymczasem grozi nam kolejny "szkieletor" i spore trudności komunikacyjne w Krakowie - podkreślał marszałek Sepioł. – Mam wrażenie, że strona rządowa traktuje samorząd jak dawcę pieniędzy. Nie ma tu mowy o partnerstwie. O próbach porozumienia się samorządu województwa z przedstawicielami Ministerstwa Skarbu mówił wicemarszałek Witold Śmiałek. - W piątek byłem w Warszawie, miałem nadzieję na rozwiązanie problemu. Niestety, krótko mówiąc decyzja ministerstwa była odmowna - poinformował wicemarszałek Witold Śmiałek. O konsekwencjach opóźnienia w budowie Dworca dla ruchu turystycznego i wyprowadzenia ruchu autokarowego poza granice Starego Miasta mówił Jan Bereza, członek zarządu województwa. - Centrum Krakowa może zostać zablokowane dla dużej liczby turystów - ostrzegał Jan Bereza.
Poniżej publikujemy pełny tekst oświadczenia.
OŚWIADCZENIE
ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
W ostatnich tygodniach doszło do poważnego kryzysu na budowie Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie. Z powodu braku środków wykonawca inwestycji wstrzymał prace. W tej sytuacji Zarząd Województwa wraz z Miastem Kraków postanowił udzielić dodatkowych gwarancji kredytowych Spółce Regionalny Dworzec Autobusowy. Ponadto na wniosek Zarządu Województwa Rada Nadzorcza Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wyraziła zgodę na przystąpienie do spółki lokując w niej maksymalnie kwotę 4,5 miliona złotych. Warunkiem przystąpienia MARR do spółki było objęcie uprzywilejowanych udziałów w RDA. Ministerstwo Skarbu, w imieniu PKS odrzuciło ofertę MARR S.A., nie składając żadnej alternatywnej propozycji umożliwiającej kontynuowanie robót. W tej sytuacji planowane na 1 maja oddanie tej potrzebnej Małopolsce inwestycji wydaje się nierealne.
Brak Dworca Autobusowego w Krakowie (dworzec tymczasowy, zlokalizowany przed stacją PKP musi zostać zlikwidowany) wywoła bardzo poważne perturbacje w układzie komunikacyjnym Krakowa. Będzie też istotnym ograniczeniem szans rozwoju ruchu w Małopolsce w nadchodzącym sezonie turystycznym. Dlatego Zarząd Województwa Małopolskiego apeluje do Ministra Skarbu o podjęcie zdecydowanych kroków mających na celu doprowadzenie do rozwiązania kryzysowej sytuacji i przyjęcie oferty Województwa, bądź zaproponowanie alternatywnego rozwiązania umożliwiającego szybkie dokończenie budowy Dworca Autobusowego.
Przypominamy, że Województwo Małopolskie dotąd wsparło budowę kwotą 6 850 tysięcy z Kontraktu Wojewódzkiego, udzieliło spółce RDA pożyczki w wysokości 2 600 tysięcy oraz udzieliło gwarancji kredytowych na kwotę 2 milionów złotych. Kapitał zakładowy spółki na dzień dzisiejszy wynosi 6,148 tysięcy. Tymczasem udział Województwa w spółce RDA to 1 %.