Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Regionalny Dworzec Autobusowy

Samorząd
14 marca 2005
Zarząd Województwa Małopolskiego wydał dziś oświadczenie w sprawie Regionalnego Dworca Autobusowego.

- W ostatnich tygodniach doszło do poważnego kryzysu na budowie Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie. Z powodu braku środków wykonawca inwestycji wstrzymał prace. W tej sytuacji Zarząd Województwa wraz z Miastem Kraków postanowił udzielić dodatkowych gwarancji kredytowych Spółce Regionalny Dworzec Autobusowy. Ponadto na wniosek Zarządu Województwa Rada Nadzorcza Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wyraziła zgodę na przystąpienie do spółki lokując w niej maksymalnie kwotę 4,5 miliona złotych. Warunkiem przystąpienia MARR do spółki było objęcie uprzywilejowanych udziałów w RDA. Ministerstwo Skarbu, w imieniu PKS odrzuciło ofertę MARR S.A., nie składając żadnej alternatywnej propozycji umożliwiającej kontynuowanie robót. W tej sytuacji planowane na 1 maja oddanie tej potrzebnej Małopolsce inwestycji wydaje się nierealne - tak rozpoczyna się oświadczenie Zarządu Województwa Małopolskiego w sprawie Regionalnego Dworca Autobusowego. Dziś odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Zarządu Województwa poświęcona temu problemowi.

- Budowa została zatrzymana, wykonawca zszedł z placu budowy, a my próbujemy uzgodnić z PKS a właściwie Ministrem Skarbu warunki dokończenia inwestycji. Mamy więc na wyciągnięcie ręki ukończenie kluczowej dla regionu inwestycji a tymczasem grozi nam kolejny "szkieletor" i spore trudności komunikacyjne w Krakowie - podkreślał marszałek Sepioł. – Mam wrażenie, że strona rządowa traktuje samorząd jak dawcę pieniędzy. Nie ma tu mowy o partnerstwie. O próbach porozumienia się samorządu województwa z przedstawicielami Ministerstwa Skarbu mówił wicemarszałek Witold Śmiałek. - W piątek byłem w Warszawie, miałem nadzieję na rozwiązanie problemu. Niestety, krótko mówiąc decyzja ministerstwa była odmowna - poinformował wicemarszałek Witold Śmiałek. O konsekwencjach opóźnienia w budowie Dworca dla ruchu turystycznego i wyprowadzenia ruchu autokarowego poza granice Starego Miasta  mówił Jan Bereza, członek zarządu województwa. - Centrum Krakowa może zostać zablokowane dla dużej liczby turystów - ostrzegał Jan Bereza.
 Poniżej publikujemy pełny tekst oświadczenia.

 

OŚWIADCZENIE

ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

W ostatnich tygodniach doszło do poważnego kryzysu na budowie Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie. Z powodu braku środków wykonawca inwestycji wstrzymał prace. W tej sytuacji Zarząd Województwa wraz z Miastem Kraków postanowił udzielić dodatkowych gwarancji kredytowych Spółce Regionalny Dworzec Autobusowy. Ponadto na wniosek Zarządu Województwa Rada Nadzorcza Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wyraziła zgodę na przystąpienie do spółki lokując w niej maksymalnie kwotę 4,5 miliona złotych. Warunkiem przystąpienia MARR do spółki było objęcie uprzywilejowanych udziałów w RDA. Ministerstwo Skarbu, w imieniu PKS odrzuciło ofertę MARR S.A., nie składając żadnej alternatywnej propozycji umożliwiającej kontynuowanie robót. W tej sytuacji planowane na 1 maja oddanie tej potrzebnej Małopolsce inwestycji wydaje się nierealne.

Brak Dworca Autobusowego w Krakowie (dworzec tymczasowy, zlokalizowany przed stacją PKP musi zostać zlikwidowany) wywoła bardzo poważne perturbacje w układzie komunikacyjnym Krakowa. Będzie też istotnym ograniczeniem szans rozwoju ruchu w Małopolsce w nadchodzącym sezonie turystycznym. Dlatego Zarząd Województwa Małopolskiego apeluje do Ministra Skarbu o podjęcie zdecydowanych kroków mających na celu doprowadzenie do rozwiązania kryzysowej sytuacji i przyjęcie oferty Województwa, bądź zaproponowanie alternatywnego rozwiązania umożliwiającego szybkie dokończenie budowy Dworca Autobusowego.

Przypominamy, że Województwo Małopolskie dotąd wsparło budowę kwotą 6 850 tysięcy z Kontraktu Wojewódzkiego, udzieliło spółce RDA pożyczki w wysokości 2 600 tysięcy oraz udzieliło gwarancji kredytowych na kwotę 2 milionów złotych. Kapitał zakładowy spółki na dzień dzisiejszy wynosi 6,148 tysięcy. Tymczasem udział Województwa w spółce RDA to 1 %.