Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska rozkręca lato… na rowerze!

Promocja
28 czerwca 2017
Tegoroczne wakacje w Małopolsce upłyną bez wątpienia pod znakiem dwóch kółek. Wszystko za sprawą najnowszej kampanii promocyjnej Województwa Małopolskiego. Pod hasłem „Małopolska na rowery” do jesieni zaplanowano w całym regionie ciekawe eventy rowerowe, rodzinne rajdy i… nietypowe eksperymenty społeczne, w których mieszkańcy zostaną zachęceni m.in. do cyfrowego „detoksu” i porzucenia choć na chwilę swoich smartfonów i tabletów.

W ciągu kilku najbliższych lat w Małopolsce powstanie prawie tysiąc kilometrów nowych ścieżek rowerowych VeloMałopolska. Tak ambitne plany inwestycyjne to jedno – muszą się one jednak łączyć z działaniami bardziej społecznymi. Stąd pomysł na kampanię promocyjną „Małopolska na rowery”. Postanowiliśmy przekonać mieszkańców i turystów do tego, że warto spędzać wolny czas aktywnie – najlepiej na rowerowych wycieczkach po urokliwych zakątkach naszego regionu

podkreśla marszałek Jacek Krupa, który także prywatnie jest entuzjastą turystyki rowerowej.

Rower – sposób na cyfrowy detoks

Głównym założeniem kampanii „Małopolska na rowery” było zwrócenie uwagi na coraz poważniejszy problem uzależnienia od nowoczesnych technologii. Jak wynika z badań, blisko 100 tys. osób w Polsce jest uzależnionych od internetu (Źródło: Kontrola NIK „Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży”, 2016). Sytuacja jest alarmująca szczególnie w przypadku dzieci – 64% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, a 26% posiada własny smartfon czy tablet (Źródło: Badanie „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce”, Fundacja Dzieci Niczyje, 2015.

Chcemy pokazać, że rower to świetna alternatywa dla często marnowanego czasu przed tabletem czy ze smartfonem w ręce. Ruch na świeżym powietrzu, możliwość spędzenia wolnych chwil z najbliższymi, a do tego odkrycia nieznanych rejonów swojego miasta i gminy – to kusząca zachęta, ale dla tych „nieprzekonanych” może być niewystarczająca. Dlatego w ramach kampanii „Małopolska na rowery” dajemy mieszkańcom do ręki gotowe propozycje tras czy wydarzeń, w których udział może wziąć każdy, bez względu na wiek czy kondycję sportową. Jestem pewien, że to przyniesie pozytywny odzew  

– dodaje marszałek Jacek Krupa.

Główne hasło kampanii „Małopolska na rowery” jest parafrazą peerelowskiego „Kobiety na traktory” i nawiązuje do tęsknoty za czasami, gdy rower był niezastąpionym towarzyszem zabaw, a czas wolny spędzało się aktywnie na świeżym powietrzu.

Oficjalnym startem kampanii „Małopolska na rowery” był nietypowy event na krakowskich Bulwarach Wiślanych, który odbył się w środę, 28 czerwca. Mieszkańcy, którzy odwiedzili wtedy okolice dawnego hotelu Forum, mieli okazję nie tylko przetestować za darmo różne typy rowerów, ale też wziąć udział w zaskakujących akcjach. Za sprawą rowerowego mechanizmu i siły własnych mięśni mogli sprawić, że na wielkim plenerowym ekranie wyświetlił się film, a pokrojone owoce… zamieniły się w pyszny koktajl.

Nie ma lepszego regionu do jazdy na rowerze w naszym kraju niż Małopolska! Wymagające podjazdy, szybkie zjazdy i wspaniała nagroda za wysiłek – zachwycające widoki i niesamowita architektura… Kto się jeszcze o tym nie przekonał, musi spróbować jak najszybciej. Zachęcam do tego z całego serca!

– mówił podczas oficjalnego startu kampanii Czesław Lang.

Warto dodać, że kampania ma zasięg ogólnopolski. W największych miastach Polski: Krakowie, Warszawie, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku pojawiło się ponad 100 billboardów. Reklama jest prezentowana także na tramwajach w Krakowie, Warszawie i Katowicach oraz autobusach miejskich w Rzeszowie. Kampania outdoorowa obejmuje swoim zasięgiem także całe województwo małopolskie – ponad 50 billboardów będzie zlokalizowanych w małopolskich miejscowościach. Szacuje się, że film promocyjny, który powstał specjalnie na potrzeby kampanii, obejrzy w telewizji ogólnopolskiej nawet
9 mln osób.

Odkurz rower i zaklepuj termin!

Czerwcowy event na Bulwarach Wiślanych to dopiero początek rowerowej przygody. Przez całe wakacje  będzie okazja wziąć udział w Rodzinnych Rajdach Rowerowych. W tym roku zaplanowano je w 9 małopolskich miejscowościach: Przeciszowie (8 lipca), Ciężkowicach (9 lipca), Wojniczu (16 lipca), Zakliczynie (22 lipca), Rabce-Zdroju (30 lipca), Korzennej (6 sierpnia), Nowym Wiśniczu (27 sierpnia), Wygiełzowie k. Chrzanowa (3 września) i Pleśnej (10 września). Na uczestników czeka 27 ciekawych tras, które są dostosowane do różnych możliwości kondycyjnych zawodników – zarówno pod względem dystansu, jak i stopnia trudności. Łącznie do przejechania jest ponad 300 km. Co ważne, rodzinne rajdy rowerowe to nie tylko przejazd, ale też sporo dodatkowych atrakcji. Na uczestników czekają gry, zabawy, konkursy, występy i pokazy plenerowe. Tylko w tym roku odbędzie się 45 wydarzeń towarzyszących! Warto też dodać, że rajdy są organizowane w Małopolsce przez samorząd województwa od 2014 roku. Dotychczas wzięło w nich udział aż 8,5 tys. osób.

Na tym nie koniec. Na terenie Małopolski powstało już blisko 180 km Wiślanej Trasy Rowerowej, dlatego też jeszcze tego lata ruszy pilotażowy projekt Małopolska TOUR, który zakłada organizację rajdów rowerowych  w bliskim sąsiedztwie wybudowanej Wiślanej Trasy Rowerowej. Tu w planach będą rajdy w Alwerni, Szczucinie i w Oświęcimiu. Ostatnie z tych miast będzie gospodarzem finału rowerowych zmagań i kampanii „Małopolska na rowery”, zaplanowanego na 10 września. Z myślą zarówno o kolarzach – amatorach, jak i zawodowcach, przygotowano sporo atrakcji, m.in. zawody sportowe, zabawy dla najmłodszych, pokazy i piknik rowerowy.

Gotowy na eksperyment?

„Małopolska na rowery” to także sporo niebanalnych i nieoczywistych akcji. Przez cały okres trwania kampanii zaplanowano społeczne eksperymenty, które dotyczą problemu cyfrowego uzależnienia oraz motywują na różne sposoby do jazdy rowerem.

Jeden z nich jest już w toku – właśnie została wybrana zwycięska rodzina, która zgłosiła się w konkursie cyfrowego „resetu”. Na apel Małopolski – która w zamian za „odcięcie” się na 6 dni od nowoczesnych technologii, oferowała rodzinne wakacje w kompleksie Bukovina Resort, odpowiedziało ponad 30 rodzin! Finalnie w eksperymencie wezmą udział Państwo Latosowie z Olkusza. Jak piszą o sobie: „tata Rafał to specjalista ds. Twittera, uzależniony od sprawdzania firmowego maila, mama Monika - spec. ds. Facebooka, córka Dominika - spec. ds. Youtube, Snapchata i Musical.ly i syn Wojtek - specjalista ds. Minecrafta”. Do konkursu ogłoszonego przez Województwo Małopolskiego zgłosili się, bo… chcieli sprawdzić czy wytrzymają. W zgłoszeniu napisali szczerze: „Czasem wydaje się, że dostęp do Internetu jest nam potrzebny bardziej niż spanie, jedzenie, picie. Czy potrzebny jest nam cyfrowy reset? Z pewnością”.

Wrażenia, odczucia i refleksje rodziny przed, w trakcie i po cyfrowym resecie będą przedstawione w postaci filmu – relacji. 

Szukasz inspiracji? Sprawdź, co polecają pasjonaci dwóch kółek

Z myślą o rowerzystach przygotowany został też specjalny miniserwis www.malopolska.pl/narowery, gdzie można znaleźć informacje o najważniejszych wydarzeniach rowerowych, mapy tras rowerowych w Małopolsce, materiały multimedialne, a także indywidulane relacje z przejazdów po ścieżkach rowerowych tworzone przez pasjonatów.

Komunikacja w ramach „Małopolska na rowery” jest również prowadzona w social mediach – na oficjalnych kanałach Małopolski na Facebooku, Instagramie, Youtube i Snapchacie. Warto podkreślić, że kampanię wspiera także Blowek – znany młodzieżowy youtuber, który ma obecnie ponad 2,6 mln subskrybentów.

Partnerami kampanii są: Bukovina Resort, Kryniczanka, Roweryrolki.pl, Superior.

Zobacz:

Małopolska rozkręca lato na rowerze!

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM