Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Fundusze Europejskie. Zielony transport Małopolski

Fundusze europejskie
04 maja 2021
Nowoczesne, ekologiczne autobusy, komfortowe węzły przesiadkowe i parkingi Park&Ride, a także kilometry nowych ścieżek rowerowych zakończonych parkingami „Bike&Ride” – Małopolska przeżywa prawdziwą transportową rewolucję. Za sprawą środków unijnych zielony transport w duchu eko systematycznie podbija małopolskie miasta.

Małopolska stawia na eko

Każdy autobus z silnikiem diesla spełniający najniższą normę emisji spalin wycofany z ruchu pozwala na ograniczenie w ciągu roku emisji dwutlenku węgla o 68 787,91 kg. Z kolei czeskie badania wykazały, że gdyby zmniejszyć liczbę samochodów w miastach jedynie o 5 proc., to zanieczyszczenie powietrza spadłoby, aż o połowę.

Nie dziwi więc fakt, że Małopolska ponad 700 mln zł z dostępnych w regionie Funduszy Europejskich skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego. Dzięki temu mieszkańcy otrzymali nowoczesne, przyjazne dla środowiska autobusy, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Działania te przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu.

Jako samorząd stawiamy na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego – dlatego środki unijne inwestujemy w wymianę przestarzałego taboru oraz budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych. To jedna z metod walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce. Nie mam wątpliwości, że mieszkańcy, którzy będą mogli korzystać z wygodnej i nowoczesnej komunikacji publicznej, jeszcze chętniej zostawią swoje samochody w domach

- mówi Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.

Inwestujemy w bezpieczeństwo i czyste powietrze

Zanieczyszczenie powietrza, przekroczone normy hałasu i rosnące natężenie ruchu to zmora nie tylko mieszkańców dużych miast. Dlatego wiele z nich stawia na popularyzację niskoemisyjnego transportu autobusowego. Przy pomocy unijnych środków już kilkanaście małopolskich gmin i samorządów „przesiadło” się na proekologiczny transport miejski. To korzyść zarówno dla pasażerów, bo użytkują nowoczesne pojazdy, jak i dla gmin, bo dzięki wymianie floty na autobusy hybrydowe i elektryczne obniżają koszty transportu miejskiego.

Wszystkie działania gmin, które unowocześniają i rozwijają transport publiczny, są "nieocenione”, jeśli chcemy myśleć o faktycznej poprawie jakości powietrza w Małopolsce

- podkreśla Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski.

Pojazdy kupione przy dużym wsparciu Funduszy Europejskich są wyposażone we wszelkie elektroniczne udogodnienia dla pasażerów, w nowoczesne automaty biletowe, graficzne i głosowe systemy wewnętrznej i zewnętrznej informacji pasażerskiej. Autobusy są również w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Ponadto pojazdy spełniają także niezbędne normy emisji spalin, a zastosowane technologie pozwalają odzyskiwać energię nawet z hamowania.

Po małopolskich drogach już jeździ 361 nowoczesnych i ekologicznych autobusów. Szacuje się, że w efekcie tych inwestycji nastąpi spadek emisji gazów cieplarnianych o ok. 245,3 tys. ton równoważnika C02 rocznie. To korzyść nie do przecenienia.

Parkingi P&R i Bike&Ride

Sprawna komunikacja publiczna to podstawa funkcjonowania miasta aglomeracyjnego. W Małopolsce powstała sieć parkingów typu P&R i B&R. Przykładowe obiekty - jak te wybudowane przy pętlach tramwajowych na Kurdwanowie, Bieżanowie - pomieszczą nawet do 277 samochodów. Każdy, kto posiada bilety okresowe komunikacji miejskiej, może korzystać z parkingów za darmo. Rozwiązanie to stało się możliwe dzięki unijnym dotacjom. Pozwala ono na zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta i przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Dzięki funduszom powstały również parkingi w Wadowicach, Proszowicach, Biskupicach, Swoszowicach, Mościcach oraz w Zabierzowie czy Świątnikach, które również odciążają ruch samochodowy w większych miastach.

Docelowo w Małopolsce powstanie 245 nowych obiektów „P&R”, „B&R” oraz 57 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, powstanie 5 922 miejsc postojowych dla samochodów i 2 697 stanowisk postojowych dla rowerów.

Zielony transport Małopolski

Olkusz

Srebrne, bo Olkusz to „Srebrne miasto”, żółte, bo ten kolor kojarzy się z bezpieczeństwem i nawiązuje do pobliskiej Pustyni Błędowskiej – po drogach Olkusza, Bolesławia, Bukowna i Kluczy jeżdżą 23 nowe autobusy miejskie zakupione w ramach unijnego projektu wartości 28 mln zł. Nowe autobusy są ciche, ekologiczne, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w systemy monitoringu, ładowarki USB, biletomaty, udogodnienia dla osób starszych i z niepełnosprawnościami oraz system nawigacji GPS.

Nowy Sącz

Nowy Sącz stawia na ekologię i ochronę powietrza. 36 nowoczesnych autobusów to większe bezpieczeństwo i komfort dla pasażerów. Wartość inwestycji to 63,5 mln zł.

Kraków

Na ekologię stawia również Kraków, gdzie liczba niskoemisyjnych i bezemisyjnych autobusów stale rośnie. Niemal każdego dnia na ulice miasta wyjeżdża 185 „hybryd” i „elektryków” wartych blisko 300 mln zł. Warto dodać, że Kraków jest jednym z pionierów wykorzystania autobusów elektrycznych.

Tarnów

Tarnów w ramach dwóch projektów wartości 57, 8 mln zł zakupił 45 ekologicznych środków transportu zbiorowego oraz wybudował parking P&R obok dworca kolejowego w Mościcach. Niegdyś jeden z najstarszych taborów w Polsce, dziś dzięki wsparciu środków europejskich plasuje się w czołówce pod względem nowoczesności.

Oświęcim

Mieszkańcy Oświęcimia mogą korzystać z 21 niskoemisyjnych i bezemisyjnych autobusów. W ramach dwóch projektów wartości 30,6 mln zł na przystankach zamontowano także tablice informacyjne.

Wieliczka

Także i inne, nieco mniejsze miasta powoli stawiają na pojazdy niskoemisyjne. Warto podać w tym miejscu przykład Wieliczki, gdzie za ponad 22 mln zł zakupiono 12 autobusów. Wielickie autobusy są nowoczesne: niskopodłogowe i spełniające normy spalin EURO 6. Pojazdy są wyposażone m.in.: w automaty biletowe, klimatyzację, monitoring, gniazda USB do smartfonów, elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miechów

Miechów, najmniejsze miasto w Polsce, doczekało się komunikacji miejskiej i to nie byle jakiej, bo po miechowskich ulicach kursują „elektryki”. Niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, przyjazne dla rodziców z dziećmi. Miechowskie „elektryki” kosztowały 5, 4 mln zł.

Pojazdami najnowszej generacji, spełniającymi najwyższe europejskie standardy emisji spalin mogą się także pochwalić Chrzanów, Gorlice i Nowy Targ.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / Departament Funduszy Europejskich / JS