Małopolska stawia na eko
Każdy autobus z silnikiem diesla spełniający najniższą normę emisji spalin wycofany z ruchu pozwala na ograniczenie w ciągu roku emisji dwutlenku węgla o 68 787,91 kg. Z kolei czeskie badania wykazały, że gdyby zmniejszyć liczbę samochodów w miastach jedynie o 5 proc., to zanieczyszczenie powietrza spadłoby, aż o połowę.
Nie dziwi więc fakt, że Małopolska ponad 700 mln zł z dostępnych w regionie Funduszy Europejskich skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego. Dzięki temu mieszkańcy otrzymali nowoczesne, przyjazne dla środowiska autobusy, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Działania te przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu.
Jako samorząd stawiamy na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego – dlatego środki unijne inwestujemy w wymianę przestarzałego taboru oraz budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych. To jedna z metod walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce. Nie mam wątpliwości, że mieszkańcy, którzy będą mogli korzystać z wygodnej i nowoczesnej komunikacji publicznej, jeszcze chętniej zostawią swoje samochody w domach
- mówi Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.
Inwestujemy w bezpieczeństwo i czyste powietrze
Zanieczyszczenie powietrza, przekroczone normy hałasu i rosnące natężenie ruchu to zmora nie tylko mieszkańców dużych miast. Dlatego wiele z nich stawia na popularyzację niskoemisyjnego transportu autobusowego. Przy pomocy unijnych środków już kilkanaście małopolskich gmin i samorządów „przesiadło” się na proekologiczny transport miejski. To korzyść zarówno dla pasażerów, bo użytkują nowoczesne pojazdy, jak i dla gmin, bo dzięki wymianie floty na autobusy hybrydowe i elektryczne obniżają koszty transportu miejskiego.
Wszystkie działania gmin, które unowocześniają i rozwijają transport publiczny, są "nieocenione”, jeśli chcemy myśleć o faktycznej poprawie jakości powietrza w Małopolsce
- podkreśla Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski.
Pojazdy kupione przy dużym wsparciu Funduszy Europejskich są wyposażone we wszelkie elektroniczne udogodnienia dla pasażerów, w nowoczesne automaty biletowe, graficzne i głosowe systemy wewnętrznej i zewnętrznej informacji pasażerskiej. Autobusy są również w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Ponadto pojazdy spełniają także niezbędne normy emisji spalin, a zastosowane technologie pozwalają odzyskiwać energię nawet z hamowania.
Po małopolskich drogach już jeździ 361 nowoczesnych i ekologicznych autobusów. Szacuje się, że w efekcie tych inwestycji nastąpi spadek emisji gazów cieplarnianych o ok. 245,3 tys. ton równoważnika C02 rocznie. To korzyść nie do przecenienia.
Parkingi P&R i Bike&Ride
Sprawna komunikacja publiczna to podstawa funkcjonowania miasta aglomeracyjnego. W Małopolsce powstała sieć parkingów typu P&R i B&R. Przykładowe obiekty - jak te wybudowane przy pętlach tramwajowych na Kurdwanowie, Bieżanowie - pomieszczą nawet do 277 samochodów. Każdy, kto posiada bilety okresowe komunikacji miejskiej, może korzystać z parkingów za darmo. Rozwiązanie to stało się możliwe dzięki unijnym dotacjom. Pozwala ono na zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta i przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Dzięki funduszom powstały również parkingi w Wadowicach, Proszowicach, Biskupicach, Swoszowicach, Mościcach oraz w Zabierzowie czy Świątnikach, które również odciążają ruch samochodowy w większych miastach.
Docelowo w Małopolsce powstanie 245 nowych obiektów „P&R”, „B&R” oraz 57 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, powstanie 5 922 miejsc postojowych dla samochodów i 2 697 stanowisk postojowych dla rowerów.
Zielony transport Małopolski
Olkusz
Srebrne, bo Olkusz to „Srebrne miasto”, żółte, bo ten kolor kojarzy się z bezpieczeństwem i nawiązuje do pobliskiej Pustyni Błędowskiej – po drogach Olkusza, Bolesławia, Bukowna i Kluczy jeżdżą 23 nowe autobusy miejskie zakupione w ramach unijnego projektu wartości 28 mln zł. Nowe autobusy są ciche, ekologiczne, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w systemy monitoringu, ładowarki USB, biletomaty, udogodnienia dla osób starszych i z niepełnosprawnościami oraz system nawigacji GPS.
Nowy Sącz
Nowy Sącz stawia na ekologię i ochronę powietrza. 36 nowoczesnych autobusów to większe bezpieczeństwo i komfort dla pasażerów. Wartość inwestycji to 63,5 mln zł.
Kraków
Na ekologię stawia również Kraków, gdzie liczba niskoemisyjnych i bezemisyjnych autobusów stale rośnie. Niemal każdego dnia na ulice miasta wyjeżdża 185 „hybryd” i „elektryków” wartych blisko 300 mln zł. Warto dodać, że Kraków jest jednym z pionierów wykorzystania autobusów elektrycznych.
Tarnów
Tarnów w ramach dwóch projektów wartości 57, 8 mln zł zakupił 45 ekologicznych środków transportu zbiorowego oraz wybudował parking P&R obok dworca kolejowego w Mościcach. Niegdyś jeden z najstarszych taborów w Polsce, dziś dzięki wsparciu środków europejskich plasuje się w czołówce pod względem nowoczesności.
Oświęcim
Mieszkańcy Oświęcimia mogą korzystać z 21 niskoemisyjnych i bezemisyjnych autobusów. W ramach dwóch projektów wartości 30,6 mln zł na przystankach zamontowano także tablice informacyjne.
Wieliczka
Także i inne, nieco mniejsze miasta powoli stawiają na pojazdy niskoemisyjne. Warto podać w tym miejscu przykład Wieliczki, gdzie za ponad 22 mln zł zakupiono 12 autobusów. Wielickie autobusy są nowoczesne: niskopodłogowe i spełniające normy spalin EURO 6. Pojazdy są wyposażone m.in.: w automaty biletowe, klimatyzację, monitoring, gniazda USB do smartfonów, elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Miechów
Miechów, najmniejsze miasto w Polsce, doczekało się komunikacji miejskiej i to nie byle jakiej, bo po miechowskich ulicach kursują „elektryki”. Niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, przyjazne dla rodziców z dziećmi. Miechowskie „elektryki” kosztowały 5, 4 mln zł.
Pojazdami najnowszej generacji, spełniającymi najwyższe europejskie standardy emisji spalin mogą się także pochwalić Chrzanów, Gorlice i Nowy Targ.