Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

XVII posiedzenie Rady konsultacyjnej ds. ochrony konsumentów

Biznes i gospodarka
19 czerwca 2017
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich w kontekście prawa energetycznego to główny temat kolejnego posiedzenia Rady konsultacyjnej ds. ochrony konsumentów, które odbyło się 14 czerwca 2017 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Radzie przewodniczy wicemarszałek Wojciech Kozak.

Ustawa z 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823) stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (Dz. Urz. UE L 165 z 18.06.2013, str. 63). Wprowadziła ona narzędzie zapewniające konsumentom możliwość składania wniosków o rozwiązanie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne i szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania.

W maju br. został powołany koordynator ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. Do jego kompetencji należy prowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów między odbiorcami paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym a przedsiębiorstwami energetycznymi oraz między prosumentami będącymi konsumentami a przedsiębiorstwami energetycznymi, które wynikają z umów:

  • przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, gazowej lub ciepłowniczej, w tym przyłączenia mikroinstalacji,
  • o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego,
  • o świadczenie usług przesyłania i dystrybucji ciepła,
    sprzedaży,
  • umów kompleksowych.

Członkowie Rady dyskutowali o efektywności zmian w prawie i praktycznych korzyściach dla klientów. Zdecydowano o zaproszeniu na kolejne posiedzenie przedstawicieli Urzędu Regulacji Energetyki.

Na spotkaniu byli też obecni przedstawiciele Tauron sp. z o. o.. - Biura Rzecznika Praw Klienta oraz Obsługi Klienta, którzy prezentowali przyjęte przez firmę rozwiązania w zakresie rozwiązywania sporów z konsumentami. Dyskutowano również o działaniach edukacyjnych i zmianach w prawie, które można podjąć, by chronić przede wszystkim osoby starsze przed nieświadomą zmianą sprzedawcy prądu i nieuczciwym praktykom sprzedawców.

W kolejnej części posiedzenia, członkowie Rady dyskutowali na temat apelu wystosowanego m.in. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przez Federację Konsumentów oraz Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej w sprawie nieuczciwych praktyk rynkowych firm w zakresie sprzedaży bezpośredniej.

Więcej informacji o Radzie: www.malopolska.pl/samorzad/rady/rada-konsultacyjna-ds-ochrony-konsumentow.

Galeria zdjęć

Autor: Departament Rozwoju Gospodarczego