Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

XVI posiedzenie Rady konsultacyjnej ds. ochrony konsumentów

Biznes i gospodarka
07 marca 2017
Ograniczenie reklam leków i suplementów diety, materiały pirotechniczne oraz wydawanie opinii dotyczących zasadności reklamacji przez specjalistów ds. jakości zatrudnionych przed producentów i dystrybutorów reklamowanych produktów to tematy XVI. posiedzenia Rady konsultacyjnej ds. ochrony konsumentów, które odbyło się 6 marca 2017 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Radzie przewodniczy wicemarszałek Wojciech Kozak.

Okres zimowy to wzmożona częstotliwość reklam leków i suplementów diety – w jednym bloku reklamowym można spotkać kilka reklam podobnych specyfików, a reklamy są często emitowane przed programami dla dzieci. Suplementy diety formalnie nie są uznawane za produkty lecznicze, dlatego podlegają zupełnie innym regulacjom niż leki. Z tego powodu obszar reklamy tych produktów nie jest tak ściśle regulowany jak leków, co może stwarzać pole do nadużyć, wynikających z różnych interpretacji zbyt ogólnych i rozproszonych przepisów. Po dyskusji z udziałem Pana Konrada Drozdowskiego, Dyrektora Generalnego Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, członkowie rady zdecydowali o skierowaniu apelu do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Reklamy w sprawie konieczności podjęcia działań ograniczających częstotliwość i liczbę nadawanych reklam produktów leczniczych i suplementów diety. Treść apelu została przyjęta jednogłośnie.

Również jednogłośnie rada przyjęła stanowisko w sprawie konieczności wprowadzenia dodatkowych przepisów regulujących sprzedaż artykułów pirotechnicznych. Wykorzystanie tego typu materiałów, prowadzić może do poparzeń, zranień, pożarów, a nawet wypadków śmiertelnych. Często ofiarami są dzieci, mimo iż osobom niepełnoletnim takich artykułów sprzedawać nie wolno. Szkodliwy jest również hałas wytwarzany przez fajerwerki. Stres nim wywołany zagraża głównie osobom chorym i starszym oraz małym dzieciom. Wybuchy fajerwerków uwalniają do środowiska wiele toksycznych substancji. Tymczasem obrót tymi wyrobami może się odbywać nie tylko w pomieszczeniach sklepowych, magazynowych, na zapleczach, ale też w pomieszczeniach sprzedaży doraźnej. Brakuje wyraźnych oznaczeń i informacji o szkodliwości tych produktów i zakazie sprzedaży osobom nieletnim.

W ostatniej części spotkania członkowie rady dyskutowali na temat statusu specjalistów ds. jakości obuwia w kontekście wydawania przez nich opinii będących podstawą odrzucenia reklamacji. Do udziału w posiedzeniu zaproszono przedstawicieli krakowskiego oddziału Instytutu Przemysłu Skórzanego, instytucji która organizuje szkolenia m.in. dla specjalistów ds. oceny jakości oraz reklamacji obuwia, wyrobów kaletniczo-galanteryjnych skórzanych i włókienniczych. Kazimierz Nowakowski, pełnomocnik dyrektora oddziału ds. Jakości, Instytutu Przemysłu Skórzanego w Łodzi, oddział w Krakowie wyjaśnił, iż zaświadczenia wydawane przez instytut potwierdzają odbycie kursu, a nie nabycie uprawnień. Producenci obuwia oraz sklepy obuwnicze zwykle zatrudniają pracowników, których zadaniem jest ocena zasadności reklamacji. Osoby te zatrudnione są zwykle na stanowisku specjalisty ds. oceny jakości oraz reklamacji obuwia – nazwa stanowiska nie jest jednak związana z koniecznością nabycia jakiś szczególnych uprawnień potwierdzonych egzaminem, a ich status pracowniczy nie gwarantuje obiektywizmu – spory rozstrzygają na korzyść swojego pracodawcy. Konsumenci często mylą specjalistów z rzeczoznawcami. Członkowie rady zdecydowali o konieczności kontynuowania tematu na kolejnym posiedzeniu rady i przygotowaniu projektu stosownego stanowiska w tej sprawie.

Więcej informacji o radzie: www.malopolska.pl/samorzad/rady/rada-konsultacyjna-ds-ochrony-konsumentow

Galeria zdjęć

Autor: Departament Rozwoju Gospodarczego