Gośćmi rady byli: Janusz Gwiazdowski, koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki oraz Łukasz Wroński – dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Od 2007 r. każdy z nas może wybrać sprzedawcę prądu. Aktualnie w Polsce działa ok. 460 podmiotów zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. W efekcie liberalizacji rynku, pojawiło się wiele podmiotów rywalizujących o klientów – nie zawsze uczciwie. Przedstawiciele niektórych firm nie informują, jaki podmiot reprezentują. Sugerują nawet, że działają w imieniu dotychczasowego sprzedawcy energii elektrycznej. Tym samym konsumenci podpisując przedstawiane przez nich dokumenty, nie wiedzą, że zmienili sprzedawcę prądu.
Uczestnicy spotkania dyskutowali o możliwościach wykluczenia z rynku nieuczciwych sprzedawców prądu oraz możliwościach edukowania społeczeństwa (zwłaszcza osób starszych) na temat ich praw.
Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej?
- zawsze należy zapoznać się z treścią dokumentów przed ich podpisaniem oraz zapewnienić sobie czas na zapoznanie się z warunkami umowy i wyjaśnianie wszelkich wątpliwości z nią związanych z przedstawicielami firmy
- należy upewnic sie z kim (z jaką firmą) podpisuje się umowę i czy np. Urząd Ochrony Konurencji i Konsuemntów nie wydał ostrzeżenia konsumenckiego dotyczącego tej firmy
- warto zasięgnięć w tym zakresie rady osób bliskich, sąsiada lub właściwego Rzecznika Praw Konsumenta
- przed podpisaniem nowej umowy należy zapoznać się z warunkami rozwiązania poprzedniej umowy (terminami), aby ustrzec się przed dublowaniem się umów, tj. sytuacji, gdy dotychczasowa umowa jeszcze nie wygasła a następna weszła już w życie
- dotychczasowy sprzedawca jest zobowiązany dokonać rozliczeń z konsumentem, który skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy, nie później niż w okresie 42 dni od dnia dokonania tej zmiany
- trzeba pamiętać, że oferta rynkowa sprzedawcy skierowana do konsumentów korzystających z prawa wyboru sprzedawcy (cena nie jest zatwierdzana przez Prezesa URE), może zawierać także inne opłaty związane z obrotem energią elektryczną np.: opłatę handlową, stawkę stałą ceny
- konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (m.in. w domu, mieszkaniu lub każdym innym miejscu poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na ulicy, czy zorganizowanym pokazie) może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny, składając na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy przedsiębiorstwu energetycznemu, z którym zawarta została dana umowa.
Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej - dokument opublikowany przez Urząd Regulacji Energetyki
Umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy – poradnik Urzędu Ochrony Konurencji i Konsumentów
Informacji na temat funkcjonowania rynku energii elektrycznej oraz sprzedaży i dostarczania energii elektrycznej udziela: Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
Aktualnie śledztwo dotyczące wyłudzania w latach 2014-2017 pieniędzy przez niektóre firmy świadczące usługi telekomunikacyjne, telemedyczne oraz oferujące sprzedaż energii elektrycznej po korzystnych cenach prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku. Osoby, które zawarły umowy z nieuczciwymi firmami i czują się oszukane ich działaniem, powinny zgosić się ww. Prokuratury (Prokuratura Okręgowa w Płocku, Pl. Obrońców Warszawy 8, 09- 402 Płock lub telefonicznie: centrala 24/2674 wew. 560 lub 586 (sekretariat), wew.590 (prokurator), wew. 542 (asystenci).
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich
10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzięki nowym przepisom każdy konsument potencjalnie może prościej i szybciej rozwiązać swój konflikt. A przedsiębiorca, zgadzając się np. na bezstronną mediację, wzmocnić dobre imię swojej firmy. Dodatkowo unika długotrwałego i kosztownego procesu z konsumentem (więcej informacji na temat pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich). Ustawa dokonała też zmian w ustawie - Prawo energetyczne, powołując m.in. Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetycznej (URE). W ten sposób spory konsumenckie z zakresu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym zostały wyłączone z obszaru działania Inspekcji Handlowych i przekazane do wyłącznej kompetencji stanowiska Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie URE.
Uczestnicy posiedzenie zapoznali się z zadaniami oraz kompetencjami stanowiska koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie URE.
W dalszej części spotkania członkowie rady rozmawiali o efektach apelu Rady w sprawie wprowadzenia dodatkowych przepisów regulujących sprzedaż artykułów pirotechnicznych (obowiązku informowania o ryzyku dla użytkowników i środowiska ze względu na skład surowcowy materiałów oraz konieczność zamieszczania wywieszki informującej o zakazie sprzedaży nieletnim w miejscu sprzedaży materiałów pirotechnicznych) przekazanego do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Krakowie, Komendy Głównej Policji, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Środowiska oraz odpowiedzi Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na stanowisko Rady dotyczące konieczności podjęcia przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Komisję Etyki Reklamy działań ograniczających reklamę leków, medykamentów i parafarmaceutyków.
Rada Konsultacyjna ds. Ochrony Konsumentów to gremium opiniodawczo-doradcze Zarządu Województwa Małopolskiego w zakresie polityki ochrony konkurencji i konsumentów. W jej skład wchodzą przedstawiciele jednostek rządowych i samorządowych, a także organizacji pozarządowych oraz środowiska akademickiego.