Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?

Biznes i gospodarka
31 października 2017
Umowy sprzedaży energii elektrycznej zawierane poza lokalem przedsiębiorcy (w tym nieuczciwe praktyki niektórych sprzedawców) to główny temat kolejnego, XVIII już, posiedzenia Rady konsultacyjnej ds. ochrony konsumentów, które odbyło się 30 października 2017 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Radzie przewodniczył wicemarszałek Wojciech Kozak.

Gośćmi rady byli: Janusz Gwiazdowski, koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki oraz Łukasz Wroński – dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Od 2007 r. każdy z nas może wybrać sprzedawcę prądu. Aktualnie w Polsce działa ok. 460 podmiotów zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. W efekcie liberalizacji rynku, pojawiło się wiele podmiotów rywalizujących o klientów – nie zawsze uczciwie. Przedstawiciele niektórych firm nie informują, jaki podmiot reprezentują. Sugerują nawet, że działają w imieniu dotychczasowego sprzedawcy energii elektrycznej. Tym samym konsumenci podpisując przedstawiane przez nich dokumenty, nie wiedzą, że zmienili sprzedawcę prądu.
Uczestnicy spotkania dyskutowali o możliwościach wykluczenia z rynku nieuczciwych sprzedawców prądu oraz możliwościach edukowania społeczeństwa (zwłaszcza osób starszych) na temat ich praw.

Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej?

  • zawsze należy zapoznać się z treścią dokumentów przed ich podpisaniem oraz zapewnienić sobie czas na zapoznanie się z warunkami umowy i wyjaśnianie wszelkich wątpliwości z nią związanych z przedstawicielami firmy
  • należy upewnic sie z kim (z jaką firmą) podpisuje się umowę i czy np. Urząd Ochrony Konurencji i Konsuemntów nie wydał ostrzeżenia konsumenckiego dotyczącego tej firmy
  • warto zasięgnięć w tym zakresie rady osób bliskich, sąsiada lub właściwego Rzecznika Praw Konsumenta
  • przed podpisaniem nowej umowy należy zapoznać się z warunkami rozwiązania poprzedniej umowy (terminami), aby ustrzec się przed dublowaniem się umów, tj. sytuacji, gdy dotychczasowa umowa jeszcze nie wygasła a następna weszła już w życie
  • dotychczasowy sprzedawca jest zobowiązany dokonać rozliczeń z konsumentem, który skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy, nie później niż w okresie 42 dni od dnia dokonania tej zmiany
  • trzeba pamiętać, że oferta rynkowa sprzedawcy skierowana do konsumentów korzystających z prawa wyboru sprzedawcy (cena nie jest zatwierdzana przez Prezesa URE), może zawierać także inne opłaty związane z obrotem energią elektryczną np.: opłatę handlową, stawkę stałą ceny
  • konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (m.in. w domu, mieszkaniu lub każdym innym miejscu poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na ulicy, czy zorganizowanym pokazie) może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny, składając na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy przedsiębiorstwu energetycznemu, z którym zawarta została dana umowa.

Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej - dokument opublikowany przez Urząd Regulacji Energetyki

Materiał informacyjny Urzędu Regulacji Energetyki dotyczący nieuczciwych działań niektórych przedstawicieli handlowych sprzedawców energii elektrycznej

Umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy – poradnik Urzędu Ochrony Konurencji i Konsumentów

Informacji na temat funkcjonowania rynku energii elektrycznej oraz sprzedaży i dostarczania energii elektrycznej udziela: Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych

Aktualnie śledztwo dotyczące wyłudzania w latach 2014-2017 pieniędzy przez niektóre firmy świadczące usługi telekomunikacyjne, telemedyczne oraz oferujące sprzedaż energii elektrycznej po korzystnych cenach prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku. Osoby, które zawarły umowy z nieuczciwymi firmami i czują się oszukane ich działaniem, powinny zgosić się ww. Prokuratury (Prokuratura Okręgowa w Płocku, Pl. Obrońców Warszawy 8, 09- 402 Płock  lub telefonicznie: centrala 24/2674 wew. 560 lub 586 (sekretariat), wew.590 (prokurator), wew. 542 (asystenci).

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzięki nowym przepisom każdy konsument potencjalnie może prościej i szybciej rozwiązać swój konflikt. A przedsiębiorca, zgadzając się np. na bezstronną mediację, wzmocnić dobre imię swojej firmy. Dodatkowo unika długotrwałego i kosztownego procesu z konsumentem (więcej informacji na temat pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich). Ustawa dokonała też zmian w ustawie - Prawo energetyczne, powołując m.in. Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetycznej (URE). W ten sposób spory konsumenckie z zakresu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym zostały wyłączone z obszaru działania Inspekcji Handlowych i przekazane do wyłącznej kompetencji stanowiska Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie URE.

Uczestnicy posiedzenie zapoznali się z zadaniami oraz kompetencjami stanowiska koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie URE.

W dalszej części spotkania członkowie rady rozmawiali o efektach apelu Rady w sprawie wprowadzenia dodatkowych przepisów regulujących sprzedaż artykułów pirotechnicznych (obowiązku informowania o ryzyku dla użytkowników i środowiska ze względu na skład surowcowy materiałów oraz konieczność zamieszczania wywieszki informującej o zakazie sprzedaży nieletnim w miejscu sprzedaży materiałów pirotechnicznych) przekazanego do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Krakowie, Komendy Głównej Policji, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Środowiska oraz odpowiedzi Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na stanowisko Rady dotyczące konieczności podjęcia przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Komisję Etyki Reklamy działań ograniczających reklamę leków, medykamentów i parafarmaceutyków.

Rada Konsultacyjna ds. Ochrony Konsumentów to gremium opiniodawczo-doradcze Zarządu Województwa Małopolskiego w zakresie polityki ochrony konkurencji i konsumentów. W jej skład wchodzą przedstawiciele jednostek rządowych i samorządowych, a także organizacji pozarządowych oraz środowiska akademickiego.

 

Galeria zdjęć

Autor: Departament Rozwoju Gospodarczego