Rozwój regionu zależy w ogromnej mierze od jego dostępności transportowej. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w powstanie jak najszerszej siatki połączeń drogowych, kolejowych oraz lotniczych. Cieszę się, że właśnie tak się dzieje. Ze swojej strony zapewniam, że w ciągu tej kadencji samorządu podejmiemy konsekwentne działania, które będą miały na celu modyfikację przebiegu drogi wojewódzkiej 774 w sąsiedztwie lotniska. To nie tylko ułatwi rozwój lotniska, ale także znacząco poprawi komfort i przepustowość całej sieci dróg po zachodniej stronie Krakowa, usprawni transport lokalny i regionalny, a to przecież zadanie własne Samorządu Województwa Małopolskiego.
– mówił Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, podczas konferencji prasowej, w której wzięli udział: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Wojewoda Małopolski Piotr Ćwik oraz Prezes Zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek
Realizacja zadań opisanych w zatwierdzonym dzisiaj Planie Generalnym lotniska została podzielona na etapy i jest spójna z wdrożoną Strategią grupy kapitałowej spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. Dzięki temu w ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport będzie nadal największym portem regionalnym w Polsce, a krakowskie lotnisko będzie dążyć do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów.
Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice – najważniejsze inwestycje
W 2036 r. Kraków Airport nadal będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa. Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu generalnego jest budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego. Nowa droga startowa będzie miała długość 2800 m i będzie wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą wykonywanie operacji lotniczych w III CAT. Niemniej jednak, realizacja tego założenia wymaga także inwestycji niezależnych od portu m.in. PAŻP, IMGW.
Rozbudowany zostanie terminal pasażerski. We wrześniu podpisano umowę z wykonawcą projektu. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu; po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, konieczne jest bowiem powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i w zastrzeżonej.
Na płycie postojowej docelowo będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Już w 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych.
Zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu Cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim.
W listopadzie br. podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno – funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminala cargo. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu a po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania na podstawie, którego projektant opracuje pełno branżową dokumentację projektową.
Zgodnie z Planem generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.
Prognozy zatrudnienia
Zgodnie z wynikami analizy przeprowadzonej przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI - Airports Council International), oddziaływanie lotnisk na gospodarkę w regionie można podzielić na cztery grupy: bezpośrednie, pośrednie (związane z działalnością firm na lotniskach), wzbudzone (wydatki i inwestycje osób, które czerpią przychód z działalności lotnisk) i katalityczne (wpływ na rozwój przedsiębiorstw i napływ inwestorów). Dzięki rozwojowi Kraków Airport do 2036 roku powstanie w regionie łącznie ponad 10 tysięcy dodatkowych miejsc pracy odzwierciedlających cztery wspomniane wymiary oddziaływania lotniska
na rynek pracy.
Rozwój infrastruktury okołolotniskowej
Lotnisko regionalne, jakim jest Kraków Airport, to ważny element infrastruktury transportowej kraju.
O możliwości obsługi pasażerów decyduje kompatybilna infrastruktura lotniskowa i wokół lotniska tj. m.in. urządzenia nawigacyjne, droga startowa, drogi kołowania, płaszczyzny postojowe (czyli miejsca, na których na lotnisku parkują samoloty), terminal, parkingi, drogi dojazdowe. Rozwiązania komunikacyjne są ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców i pracowników lotniska. Wiele z tych inwestycji wymaga współpracy i dialogu, a decyzje o ich realizacji leżą w kompetencjach różnych podmiotów i instytucji dlatego też rozwój krakowskiego lotniska uwzględniają strategie: Krakowa, Powiatu Krakowskiego, Województwa Małopolskiego, sąsiadujących z lotniskiem gmin.