Na tę inwestycję mieszkańcy gminy Niepołomice, kierowcy i inwestorzy czekali od lat. Już teraz na drogach wokół Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej panuje ogromny ruch – według badań to nawet 155 tys. pojazdów na dobę! A w ciągu najbliższych lat liczba ta ma się jeszcze zwiększyć – w 2035 roku będzie ich o 70 proc. więcej. Dlatego budowa zachodniej obwodnicy Podłęża i zmiana przebiegu obecnej drogi wojewódzkiej nr 964 jest niezbędna. Szczególnie, że ta ostatnia przebiega teraz przez centrum Niepołomic i w bliskim sąsiedztwie Puszczy Niepołomickiej, objętej ochroną Natura 2000 i tak chętnie odwiedzanej przez turystów czy rowerzystów.
Obwodnice Podłęża i Niepołomic to kolejny krok w naszej konsekwentnej realizacji największego w historii Małopolski planu budowy dróg. Tylko do końca 2023 roku uda się nam dokończyć 14 obwodnic małopolskich miast. Oprócz Podłęża i Niepołomic, będą to m. in. obejścia Wolbromia, Gdowa, Babic, Miechowa czy Zatora
– podkreślał w poniedziałek marszałek Jacek Krupa.
Jak zauważył Roman Ptak, burmistrz Niepołomic, gmina o budowę lepszego połączenia Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej z siecią dróg krajowych i międzynarodowych walczy od 10 lat. W tym momencie na terenie NSI działa 60 dużych firm, w których pracuje już ok. 5 tysięcy ludzi. Z każdym rokiem ta liczba się jednak zwiększa.
Budowa obwodnicy Podłęża jest kluczowa dla powodzenia całego projektu. Bez pieniędzy zewnętrznych nie moglibyśmy sobie pozwolić na tą inwestycję. Dlatego w imieniu swoim oraz mieszkańców pragnę gorąco podziękować za podjęcie tej ważnej decyzji
– powiedział Roman Ptak, burmistrz Niepołomic.
Koszt całej inwestycji – czyli budowy obwodnic Podłęża i „przesunięcia” drogi nr 964 w Niepołomicach, to w sumie 40 mln zł, z czego 34 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Reszta to środki centralne i z budżetu gminy Niepołomice.
Już wiadomo, że całe zadanie ma być realizowane w trybie zaprojektuj i wybuduj – wyłoniona w planowanym przetargu firma przygotuje więc całą inwestycję od projektu aż po położenie asfaltu i ostatnie prace wykończeniowe.
Najważniejszą częścią całego zadania jest wybudowanie zachodniej obwodnicy Podłęża – a dokładniej: 2-kilometrowego odcinka między projektowanym węzłem autostrady A4 a strefą inwestycyjną. Jak wynika z wstępnym planów, wraz z nową drogą powstaną również: estakada nad torami kolejowymi, a także dwa mosty – nad potokami Bogusława i Podłężanka. Planuje się również zmianę przebiegu niepołomickiego odcinka drogi wojewódzkiej nr 964. Na „przesunięcie” trasy czekają szczególnie mieszkańcy Niepołomic, bo po zmianach ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum miasta – w efekcie będzie ciszej, spokojniej i znacznie bezpieczniej.