Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Najnowocześniejszy dworzec w Małopolsce

Transport
10 czerwca 2020
Komfortowy, dostępny, proekologiczny i nawiązujący do historii miejsca. To najważniejsze atrybuty dworca kolejowego w Oświęcimiu, otwartego na nowo dla podróżnych.

Budynek został wybudowany od podstaw w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP S.A. Dzięki temu w Oświęcimiu powstał nowoczesny i funkcjonalny obiekt, pozwalający sprostać oczekiwaniom podróżnych. Budynek architektonicznie dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jest stricte do obsługi pasażerów. Mieszczą się w niej poczekalnia, ogólnodostępne toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe. W tej części znajduje się również zaplecze biurowe Straży Ochrony Kolei. W drugiej części, tzw. miejskiej, zlokalizowano cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą założenia architektonicznego jest wieża z podświetlanym w nocy zegarem. - Otwarcie dworca w Oświęcimiu jest kolejnym potwierdzeniem całościowej modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej w naszym kraju. Obiekt posiada nie tylko nowoczesne i funkcjonalne założenie architektoniczne, ale również jest zaprojektowany w zgodzie ze współczesnymi trendami w architekturze - podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Ciekawym akcentem na elewacji jest poddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65. Została ona przeniesiona z holu wyburzonego dworca. Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaika kwietna, składająca się aż z 2500 roślin, znajdująca się na placu przed dworcem i będąca jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau. Przed dworcem zaaranżowano pasujący do modernistycznej bryły budynku plac, składający się z dwóch części. Pierwsza z mozaiką, jest typowym placem miejskim z ławkami oraz przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku. Druga część stanowi parking dla 81 samochodów oraz 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscem postojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.

Komfortowy, proekologiczny, nawiązujący do historii Miasta Pokoju i co ważne dostosowany do nowoczesnego taboru kolejowego – to niezwykle istotne cechy nowego dworca. Jest pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących, ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille'a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrza dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu

- wyliczył zalety nowego obiektu wicemarszałek Łukasz Smółka.

Przy budowie dworca uwzględniono również potrzeby najmłodszych podróżnych i ich rodziców. Stworzono dla nich specjalną poczekalnię, gdzie dostępne są zabawki, a na ścianie wyeksponowano mapę Polski z motywami kolejowymi, na której zaznaczono lokalizację dworca. Opiekunowie z dziećmi mają również dedykowaną toaletę wyposażoną w przewijak. - Mieszkańcy i turyści w pełni docenią walory nowego obiektu, stanowiącego nową jakość w dosłownym tego słowa znaczeniu. Cieszę się, że Małopolska infrastruktura kolejowa zyskuje na estetyce i funkcjonalności – zaznaczyła Iwona Gibas, radna województwa małopolskiego.

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenia nagrzewania  budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku. Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano gruntowe pompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Na tym proekologiczne rozwiązania się nie kończą. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet.  Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, mają również funkcję retencyjną. Tym samym ograniczają możliwość zalania obszaru dworca podczas nawalnych opadów.

To dla nas ważne wydarzenie, gdyż dworzec był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, czyli dworców nowoczesnych, funkcjonalnych, komfortowych, energooszczędnych, ekologicznych, bezpiecznych i przystosowanych do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami i opiekunów z małymi dziećmi. To nowa jakość w sposobie budowy dworców i myślenia o nich. Mamy nadzieję, że dworzec spodoba się mieszkańcom Oświęcimia i turystom oraz będzie ważnym miejscem na mapie komunikacyjnej miasta i regionu, służąc lokalnej społeczności – podsumował Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru.

Dworzec w Oświęcimiu jest drugim po Miechowie obiektem, udostępnionym podróżnym po modernizacji w województwie małopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Inwestycja kosztowała 13,5 mln zł. Została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa. Wykonawcą robót było konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowlane „Mazur”, Sławomir Mazur Firma Budowlana „Mazur” oraz PB Mazur sp. z o.o.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM/ PKP S.A.