- Kiedy w 2001 roku na rynku w Starym Sączu podpisywałem dokument o współpracy z sądeckimi samorządowcami, pytano mnie jaki będzie tego efekt. Dzisiaj z dumą mogę powiedzieć, że właśnie ten most, ta obwodnica jest efektem tego dokumentu – powiedział podczas otwarcia Marszałek Nawara, przytaczając krótką historię powstawania tych obiektów. - Częścią podpisanego na starosądeckim rynku porozumienia jest przedmiot naszego dzisiejszego spotkania, a mianowicie otwarcie mostu łączącego docelowo cały układ komunikacyjny z autostradą A4 - dodał Marszałek.
d
Na uroczystość przybyli również radni województwa, przedstawiciele władz Nowego Sącza, powiatu nowosądeckiego, a także samorządowcy oraz mieszkańcy gmin, które połączyła obwodnica. Most i obwodnica, po krótkiej modlitwie, w której uczestniczyli przybyli na otwarcie goście, zostały poświęcone przez biskupa tarnowskiego Wiktora Skworca. Kolejnym punktem uroczystości było podpisanie przez samorządowców oficjalnego dokumentu i umieszczenie w głowicy pylonu (elementu podtrzymującego liny). Przez nowy obiekt jako pierwsi przejechali właściciele zabytkowych motocykli i samochodów. Nowy trakt będzie służył przede wszystkim mieszkańcom Starego Sącza, którzy będą mieli dzięki niemu bliżej do sąsiednich miejscowości: Podegrodzia czy Brzeznej. W trakcie uroczystości miało miejsce również otwarcie nowo wybudowanych rond, ich poświęcenie i nadanie imion. Patronem starosądeckiego ronda obrano Jana Pawła II, a ronda w Brzeznej bł. ojca Stanisława Papczyńskiego.
Fot. Józef Augustyn
Budowa przeprawy mostowej wraz z nowym układem komunikacyjnym – nowo wybudowaną obwodnicą Starego Sącza i nowo wybudowaną drogą była największą inwestycją drogową realizowaną w Małopolsce w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Koszt całości przedsięwzięcia to 57 milionów złotych. 36,5 miliona złotych to pieniądze z Unii Europejskiej (ZPORR), a 20,5 miliona złotych to środki Województwa Małopolskiego. Most pod względem inżynierskim stanowi pierwszą tego typu konstrukcję zrealizowaną na terenie Polski. Most na Dunajcu w Starym Sączu to połączenie konstrukcji beton sprężony - stal - beton sprężony oraz wprowadzenie kabli sprężających powyżej poziomu mostu. Dzięki wprowadzeniu takiego rozwiązania uzyskano ażurowe dźwigary o ciekawym wyglądzie oraz dużą rozpiętość przęsła przy niewielkiej wysokości ustroju nośnego.
Dane techniczne mostu:
długość: 328.8 m
szerokość pomostu: 14.2 m
rozpiętość głównego przęsła: 143.0 m
wysokość pylonów (od terenu): 28.2 m
maksymalna masa pojazdu dopuszczonego do ruchu po moście: 60 t
(mkraw, jaug)