J. Krupa: Dzięki polityce spójności poprawiła się jakość życia
Polityka Spójności jest jak dotychczas jedynym instrumentem, który w skuteczny sposób zmusza do współdziałania różne szczeble zarządzania publicznego. Nie mam wątpliwości, że w miarę upływu czasu polityka ta pomogła podnieść poziom życia oraz zwiększyła możliwości gospodarcze w regionach UE. Pozwoliła doskonalić umiejętności i dała szansę na zatrudnienie, zapewniła regionom wsparcie w budowaniu potencjału administracyjnego, stworzyła powiązania między instytutami badawczymi i biznesem
– wyliczał w swoim wystąpieniu marszałek Jacek Krupa, podkreślając, że polityka spójności pomaga regionom UE szybciej się rozwijać.
W czasie obrad Konwentu Marszałków padły też konkretne liczby, które udowadniają, że polityka spójności spełnia swoją rolę.
Jak podaje Komisja Europejska, tylko w okresie programowania 2007-2013 w ramach polityki spójności w całej UE zainwestowano 346,5 mld euro. W efekcie powstało ok. miliona nowych miejsc pracy – to 1/3 spośród wszystkich utworzonych w tym czasie miejsc pracy w UE! Polityka spójności zainwestowała też w 400 tys. małych i średnich przedsiębiorstw czy startup’ów
– mówił marszałek Jacek Krupa, dodając, że Komisja Europejska szacuje, że do 2023 roku każde zainwestowane 1 euro w ramach polityki spójności będzie oznaczało dodatkowe 2,74 euro dla PKB państw członkowskich UE.
M. Schneider: O politykę spójności trzeba będzie walczyć!
- Jestem przekonany, że w najbliższym czasie w Unii Europejskiej rozpocznie się burzliwa dyskusja na temat roli polityki spójności po 2023 roku – bo nie brakuje niestety przeciwników obecnego jej kształtu, którzy podnoszą, że te fundusze można by wydać bardziej efektywnie albo przyszłe dotacje na ten cel przekazywać na zasadzie zwrotnych pożyczek – dodał z kolei Michael Schneider, przewodniczący EPP w Komitecie Regionów.
Jak zauważył przewodniczący EPP, do przyszłości polityki spójności podchodzi z optymizmem. – Dowodów w postaci danych statystycznych nt. jej skuteczności mamy aż nadto – regiony wyraźnie się rozwijają. Myślę więc, że w kolejnych latach powinniśmy się przede wszystkim skupić na tym, w jaki sposób kontynuować politykę spójności. W mojej ocenie decyzje o rozdzielaniu środków na ten cel powinny zapadać w sposób mniej scentralizowany, bo w końcu to regiony same wiedzą, czego im potrzeba – zakończył Schneider.
Robert Dzierzgwa z Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Rozwoju, zauważył z kolei, że potencjalnych scenariuszy kształtu polityki spójności po 2023 roku jest co najmniej kilka.
- W Białej Księdze, którą zaprezentowała niedawno Komisja Europejska, rozważa się aż 5 scenariuszy - od mniej do bardziej optymistycznych. Od kontynuacji obecnych działań, przez wspieranie tylko jednolitego rynku, po Europę wielu prędkości, a nawet... Europę federalną – wyliczał Dzierzgwa, dodając, że w najbliższych miesiącach już rozpoczną się rozmowy o kluczowych kwestiach dla Unii, czyli m.in. przyszłości finansów czy obronności.
Kierunek: przemyślany rozwój
Jak zauważyli uczestnicy Konwentu Marszałków, programowanie rozwoju – zarówno w wymiarze przestrzennym, jaki i społeczno-gospodarczym – staje się coraz bardziej kluczowe dla jakości zarządzania sprawami publicznymi.
Bez sprawnego systemu programowania interwencji publicznych, w tym właśnie planowania przestrzennego, nie ma mowy o skutecznym rozwoju danego regionu. Jednym z pomysłów mających m.in. zwiekszyć efektywności programowania rozwoju jest właśnie zintegrowanie planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego. To jednak koncepcja, która pomimo swojej obecności w debacie publicznej od lat, do dzisiaj nie doczekała się wdrożenia
– zauważył marszałek Jacek Krupa. Jak dodał – otwierając wspólną dyskusję – w ostatnich miesiącach, m.in. w związku z pracami nad Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) oraz Kodeksem Urbanistyczno-Budowlanym (KUB), znów prowokuje się do wymiany myśli strategów oraz planistów.
Swoimi opiniami w tym temacie podzieli się również m.in. Piotr Żuber, radca generalny w ministerstwie rozwoju czy prof. dr hab. Tadeusz Markowski, kierownik Katedry Zarządzania Miastem i Regionem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, przewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk.
Z myślą o artystach teatralnych
Pierwsza część obrad Konwentu Marszałków zakończyła się wystąpieniem Olgierda Łukaszewicza, prezesa ZASP – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji. Apelował w nim do marszałków, by zainteresowali się m.in. potrzebą utworzenia samorządowej reprezentacji organizatorów teatrów publicznych.
Polityka senioralna - w stronę aktywnego starzenia się
W trakcie obrad podczas Konwentu Marszałków gospodarze województw dyskutowali także o Srebrnej Gospodarce i wyzwaniach, jakie stoją przed regionami w związku ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa. Dyskusję prowadził wicemarszałek Wojciech Kozak. Przeczytaj więcej o polityce senioralnej.
Nowelizacja ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
Obecna na obradach gospodarzy województw Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Dialogu Społecznego omówiła postęp prac nad nowelizacją ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Apelując do marszałków o poparcie tej inicjatywy mówiła, że Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego pozostają pod ich kuratelą. To nakłada też większą odpowiedzialność za te ciała opiniodawcze w zakresie zadań związków zawodowych i organizacji pracodawców.
Stanowiska przyjęte podczas Konwentu Marszałków
II Konwent Marszałków w Małopolsce zakończyło przyjęcie 10 wspólnych stanowisk. Wśród nich poruszono m.in. kwestie dotyczące ochrony środowiska i tzw. Lex Szyszko, czyli ustawy o ochronie przyrody, a także zagadnienia obejmujące kulturę i ochronę dziedzictwa kulturowego, transport drogowy i kolejowy oraz świadczenia socjalne.
Przyjęte stanowiska do pobrania poniżej.
Kolejny Konwent Marszałków – ostatni, któremu będzie przewodniczyć Województwo Małopolskie - odbędzie się pod koniec czerwca w Krynicy-Zdroju.
Zobacz także:
Galeria zdjęć
- Stanowisko w sprawie realizacji zadań z zakresu administracji rządowej nałożonych na samorząd województwa ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych (DOC)
- Stanowisko w sprawie zwiększenia środków unijnych na zakup taboru kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu (DOC)
- Stanowisko w sprawie podjęcia rozmów z Komisją Europejską w zakresie zmiany noty COCOF (DOC)
- Stanowisko w sprawie podniesienia znaczenia szkół policealnych oraz sprzeciwu wobec wprowadzenia niekorzystnych zmian w sposobie finansowania szkół publicznych kształcących w zawodach medycznych (DOC)
- Stanowisko w sprawie umorzenia udziałów Banku Gospodarstwa Krajowego bez wynagrodzenia w funduszach poręczeniowych funkcjonujących w poszczególnych województwach (DOC)
- Stanowisko w sprawie rozważenia możliwości wprowadzenia zmian do rozporządzeń wykonawczych Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (DOC)
- Stanowisko w sprawie wprowadzenia uregulowań normatywnych dotyczących źródła zwrotu przez marszałków województw nadpłaty wraz z jej oprocentowaniem z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska oraz innych o podobnym charakterze (DOC)
- Stanowisko w sprawie potrzeby określenia charakteru prawnego kosztów upomnień (DOC)
- Stanowisko w sprawie zmiany ustawy o ochronie przyrody (DOC)
- Stanowisko w sprawie naboru wniosków w ramach Działania 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury VIII osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (DOCX)