Punktem wyjścia jest dla nas głębokie przekonanie, że w produktach, usługach, a także sposobie działania wielu firm i środowisk z Małopolski tkwi wielki, bezcenny potencjał. I tym dobrem chcemy się z Państwem dzielić
- mówi Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.
Przyznawany w ramach programu znak „Made in Małopolska” świadczy o randze, jakości i renomie potwierdzonej przez Samorząd Województwa Małopolskiego. Prawo do posługiwania się tą oryginalną małopolską pieczęcią, na opakowaniach czy stronach internetowych, otrzymują Partnerzy projektu.
Stawiamy na sprawdzone i małopolskie. W ramach „Made in Małopolska” tworzymy przestrzeń promocji dokonań, miejsc, produktów, pomysłów i idei, aby pokazać, jak barwnie wyróżnia się Małopolska. Reguły są partnerskie. Kluczowe jest słowo współpraca. Pokazujemy imponujące efekty pracy naszych mieszkańców oraz naturalny urok, piękno i dynamikę rozwoju Małopolski. Dzięki naszym wspólnym działaniom zyskuje region oraz wszyscy partnerzy akcji
- podkreśla Witold Kozłowski
„Made in Małopolska” przyznawany jest w sześciu kategoriach: Inicjatywy, Miejsca, Smak, Woda, Biznes oraz Dizajn.
Wartościowe inicjatywy
Małopolska to wulkan pozytywnej energii, pulsujący wartościowymi społecznie ideami. To głównie zasługa ludzi, którzy w swojej codziennej działalności stawiają sobie za cel pomoc innym. Małopolska taka jest. Pełna serca, pasji i pomysłów. Z szerokim i barwnym wachlarzem oferty kulturalnej i sportowej oraz nieograniczonym wręcz potencjałem edukacyjnym.
W projekcie „Made in Małopolska” absolutnie nie mogło zatem zabraknąć pozycji „Inicjatywy”. Inicjatywę warto mieć. To pierwszy krok, od którego wszystko się zaczyna. W tę kategorię wpisują się m.in. przedsięwzięcia i akcje o charakterze kulturalnym, sportowym, naukowym czy edukacyjnym.
Niezwykłą wagę przywiązujemy do działań, które integrują ludzi, wzmacniają międzyludzką współpracę. Działania podejmowane razem i na rzecz innych są podstawowym elementem małopolskiej wspólnoty. Tak nam nakazuje wychowanie, tradycja, sumienie i serce. W regionie, którego patronem jest św. Jan Paweł II nie może być zresztą inaczej
- mówi marszałek województwa.
Miejsca, które lubimy
Są miejsca, gdzie czujemy się bezpiecznie i swobodnie. Gdzie oddychamy pełną piersią. Są też takie miejsca, którymi chcemy się pochwalić. Kategoria „Miejsca” w „Made in Małopolska” to właśnie taka gościnna przestrzeń, pozostająca zawsze szeroko otwarta m.in. dla aktywnych samorządów i samorządowych instytucji z terenu województwa małopolskiego. Współpraca obejmuje również właścicieli obiektów czy terenów o szczególnym dla Małopolski znaczeniu promocyjnym.
W Małopolsce wiele jest wyjątkowych miejsc, atrakcji turystycznych, znanych i wartych zobaczenia. W ramach „Made in Małopolska” pokazujemy i promujemy regionalne atrakcje turystyczne. Na naszej liście są pozycje o ugruntowanej renomie. Eksponujemy i chcemy prezentować także kolejne małopolskie perły, obiekty i zakątki, które również mają swój bezcenny klimat i walor unikatowości, ale czekają może jeszcze na szersze odkrycie i postawienie w blasku jupiterów.
Możliwości jest wiele. Malownicza wieś, przyjazne miasto idące z duchem czasu, przytulny pensjonat czy gospodarstwo, w którym dobrostan zwierząt i pasja ludzi łączą się w jednym miejscu, mogą stać się częścią silnej marki Małopolska.
Małopolski Festiwal Smaku
Wśród filarów akcji „Made in Małopolska” jest też szczególnie wdzięczna kategoria „Smak”. Smak w Małopolsce to temat rzeka. Powszechnie przecież wiadomo, że Małopolanie potrafią wyczarować z regionalnych produktów to coś absolutnie wyjątkowego. Tak właśnie smakuje tradycja. Tak właśnie wygląda naturalnie treściwa i zdrowa jak rydz nowoczesna kuchnia.
W kategorii Smak kluczową rolę odgrywają cenieni małopolscy producenci żywności. Bo to przecież właśnie w tym miejscu potęga smaku bierze swój początek. Na tutejszych ziemiach żywność produkowana jest od pokoleń.
Jakość, naturalność i unikalne receptury produktów regionalnych są niekwestionowanym atutem. Małopolska jest szeroko otwarta na wszystkich i każdy znajdzie tu coś dla siebie. W ramach „Made in Małopolska” wyznajemy i przypominamy też jednak zasadę, że pochodzenie ma znaczenie. W przypadku produkcji żywności założenie to jest ważnym i racjonalnym gwarantem sprawdzonej marki, tradycji i wysokiej jakości
- podkreśla marszałek.
Warto podkreślić, że na liście produktów regionalnych, wpisanych przez Komisję Europejską do stosownych, prestiżowych rejestrów, możemy dziś wyróżnić 15 pozycji pochodzących właśnie z Małopolski. To między innymi: Kiełbasa lisiecka, Obwarzanek krakowski, Jagnięcina podhalańska, Jabłka łąckie czy Karp zatorski... Najlepsze z najlepszych. Kwintesencja tradycji i smaku.
Z kolei na krajowej, ministerialnej Liście Produktów Tradycyjnych, charakteryzujących się ugruntowaną metodą wytwarzania, jakością, wyjątkowymi cechami i właściwościami, znajdujemy aż 232 produkty z Małopolski. Są to m.in Sól wielicka, Rosół polski czy Żurek po krakowsku... Po prostu palce lizać i niebo w gębie.
Same słowa tego smaku, zapachu i kolorów nie oddają. Dlatego tradycyjnie, co roku zapraszamy wszystkich chętnych na Małopolski Festiwal Smaku, który z artystycznym rozmachem gości w różnych miastach i miejscowościach naszego regionu, prezentując to co lokalne i najsmaczniejsze. Małopolski Festiwal Smaku to ważny element promocji regionu, to kolejna okazja do pokazania, że małopolska żywność jest smaczna, zdrowa i różnorodna.
Małopolskie dziedzictwo kulinarne zaprasza i kusi. Produkty spożywcze, opatrzone znakiem „Made in Małopolska”, wpisują się i poszerzają bogatą regionalną ofertę kulinarną i gastronomiczną.
Woda to nasz skarb
Woda oznacza życie. A pod względem tych życiodajnych zasobów Małopolska nie ma sobie równych. Posiadamy najznakomitsze wody mineralne w Polsce, to w Małopolsce znajduje się aż 30 procent wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Nie ma drugiego takiego regionu, który mógłby pochwalić się podobną dostępnością wszystkich typów wód leczniczych i mineralnych. Kolejnym wielkim i niepowtarzalnym skarbem są małopolskie uzdrowiska.
Wybór wód na sklepowych półkach, owszem, jest bardzo szeroki. Butelki często podobne jak dwie krople wody. Sęk w tym, jak nie kupować kota w worku? Jak sięgnąć po jakość i po prostu samo zdrowie? Odpowiedź jest prosta. Warto sprawdzić czy woda pochodzi z Małopolski. Wystarczy zerknąć czy opakowanie zdobi może dyskretnie znak „Made in Małopolska”. To solidna, sprawdzona gwarancja jakości i dobroczynnych właściwości produktu.
„Made in Małopolska” wzmacnia i przypomina o licznych i potwierdzonych walorach wód z tego regionu. „Made in Małopolska” wspiera także regionalnych przedsiębiorców. Dając im do ręki kolejny atut na rzecz zwiększania obecności małopolskich wód mineralnych w ofercie sieci handlowych, w ofercie gastronomicznej i hotelarskiej.
Jak biznes to najlepiej w Małopolsce
Znak „Made in Malopolska” to sygnatura stworzona wręcz dla biznesu. Dobrze przecież wiemy, że stabilna i rozwijająca się gospodarka jest fundamentem każdego państwa i regionu. Dlatego w Małopolsce konsekwentnie i od lat stawia się na dobre gospodarowanie i mądry rozwój. Co widać tu prawie na każdym kroku.
Małopolska ma olbrzymi potencjał rozwojowy. Jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Polsce. Współczesna Małopolska to przede wszystkim kreatywni, dobrze wykształceni ludzie, ambitne i innowacyjne firmy oraz znakomita infrastruktura. Bezcennym małopolskim atutem jest tak bogate zaplecze badawczo-rozwojowe oraz kadra naukowa, intelektualna siła czołowych w kraju szkół i uczelni, dzięki którym możliwa staje się realizacja każdego celu i zadania
- mówi marszałek województwa Witold Kozłowski.
Samorząd województwa wspiera wraz z partnerami działających i inwestujących w Małopolsce przedsiębiorców. Jednym z mechanizmów i narzędzi wsparcia jest znak „Made in Małopolska”. Ta pieczęć potwierdza wysoką jakość, zwiększa prestiż i rozpoznawalność firm, umacniając zarazem wizerunek Małopolski jako idealnego pod wieloma względami miejsca do prowadzenia biznesu.
W Małopolsce dbamy o dobry klimat dla przedsiębiorczości. To świetne miejsce na rozmowy o gospodarce oraz połączenie w praktyce zdobyczy nauki z dochodowym biznesem. Regularnie angażujemy się w organizację różnorodnych wydarzeń gospodarczych o zasięgu międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym. Szukamy nowych możliwości i synergii. Ta aktywność, otwartość, uczy i stale procentuje.
Małopolski Festiwal Innowacji, Małopolska Noc Naukowców czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to cieszące się renomą i dużym zainteresowaniem wydarzenia, które mają zachęcać, popularyzować i inspirować. W Małopolsce sprawnie funkcjonują również fora specjalistycznej, eksperckiej dyskusji jak Małopolska Rada Innowacji i Małopolska Rada Gospodarcza. Sprawdzonym narzędziem o dużych możliwościach i sile oddziaływania jest wspierające przedsiębiorców od lat Centrum Business in Małopolska, powołane wspólnie z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego i Krakowskim Parkiem Technologicznym. Głównym zadaniem Centrum Business in Małopolska jest właśnie przygotowanie kompleksowej oferty dla inwestora, wspieranie eksportu i międzynarodowej ekspansji firm z Małopolski.
Dizajn. To dobrze wygląda
Skojarzeń z Małopolską nie trzeba długo szukać. Misternie wykonane stroje ludowe z pięknymi zdobieniami, koronki i hafty, rzeźba ludowa czy obrazy malowane na szkle - to owoce tutejszego tradycyjnego rzemiosła, które stają się też inspiracją współczesnego wzornictwa przemysłowego. To jeden z elementów unikalnego dziedzictwa regionu.
„Dizajn”, czyli filar wieńczący projekt „Made in Małopolska”, stworzono również po to, by promować i chronić pracę rękodzielników oraz twórców, którzy nadają tym tradycyjnym wzorom drugie życie, wykorzystując je we współczesnych projektach i kreacjach. Akcja „Made in Małopolska” w sektorze Dizajn skupia instytucje, rzemieślników, projektantów i autorów, ale także wydarzenia, dzięki którym Małopolska słynie jako region sprzyjający artystom i twórczym przedsięwzięciom.
W tym miejscu warto również nadmienić, że całemu projektowi pod szyldem „Made in Małopolska” towarzyszy oryginalny i wysmakowany system identyfikacji graficznej, czerpiący wprost z unikatowego dziedzictwa kulturowego Małopolski.
Partnerów „Made in Małopolska” można poznać odwiedzając dedykowaną projektowi stronę www.madein.malopolska.pl.
- Mam stuprocentową pewność, że to co małopolskie jest dobre. Drodzy Państwo, po produkt czy usługę ze znakiem „Made in Małopolska” można sięgać śmiało! - podkreśla marszałek Witold Kozłowski.
Natomiast doświadczeni Małopolanie mawiają też, że szczęściu czasem trzeba pomóc. Dlatego zachęcam również małopolskich przedsiębiorców, a także twórców, organizacje i samorządy z Małopolski, do udziału w akcji „Made in Małopolska”. Współdziałamy. Osiągamy efekt synergii. Zyskujemy wszyscy! Bo niczego lepszego, niż z Małopolski, nie znajdziecie
- dodaje marszałek Witold Kozłowski.