Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Święto wirtualnych muzeów Małopolski

Fundusze europejskie
24 marca 2021
Małopolski Instytut Kultury zaprezentował nową odsłonę portalu muzea.malopolska.pl. W wydarzeniu uczestniczyła Iwona Gibas z zarządu województwa.

W pierwszej części wydarzenia podsumowano projekt „Wirtualna Małopolska” i zainaugurowano działanie nowego portalu.

Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich i środkom Województwa Małopolskiego portal ma nowy wygląd, funkcjonalności i rozwiązania. A przede wszystkim mnóstwo nowych treści

- podkreśliła Iwona Gibas z zarządu województwa.

Duet artystyczny Elektro Moon Vision zaprezentował animację 3D, stworzoną specjalnie na tę okazję, z wykorzystaniem cyfrowych obiektów.Podczas prezentacji w Muzeum Etnograficznym specjaliści opowiedzieli o różnych aspektach wykorzystywania zasobów Wirtualnych Muzeów Małopolski.- Zapewnienie przyszłym pokoleniom dostępu do bezcennych dóbr kultury, a także płynącej z nich radości i inspiracji, jest jednym z celów projektów wspieranych z funduszy UE. Technologie cyfrowe oferują szereg rozwiązań, które pozwalają na realizację inwestycji związanych z dziedzictwem kulturowym na miarę XXI wieku. Koncepcje wirtualnych muzeów oraz podobne przedsięwzięcia stale zyskują na popularności. Wszystko dzięki popularyzacji założenia, że gdy widz nie może dotrzeć do muzeum, to muzeum powinno przyjść do widza. Cieszymy się, że Małopolska wykorzystuje innowacje cyfrowe w ochronie bezcennego dziedzictwa kulturowego Europy – podkreślił Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Wirtualne Muzea Małopolski (WMM) to projekt realizowany przez Małopolski Instytut Kultury (MIK) w Krakowie (finansowany ze środków europejskich) we współpracy z muzeami, galeriami i instytucjami z regionu. To przedsięwzięcie unikalne w skali krajowej. W jednym miejscu zgromadzono cyfrowe odwzorowania ponad 2500 eksponatów z blisko 50 muzeów i galerii. Są wśród nich zarówno tak znane, jak Zamek Królewski na Wawelu czy Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, jak i mniej znane, a warte odkrycia, jak Muzeum Ślusarstwa im. Marcina Mikuły w Świątnikach Górnych.

Skarby z całego świata

W zasobach WMM znalazły się tak ważne symbole regionu jak szopki krakowskie, Światowid ze Zbrucza czy waza z Bronocic, z najstarszym znanym wizerunkiem wozu na kołach. Ale WMM to także fascynujące zbiory, niekoniecznie typowo małopolskie: kolekcja afrykanistyczna z Olkusza; kolekcja romska z Muzeum Okręgowego w Tarnowie; judaica z wielu małopolskich muzeów, także te z przedwojennego Oświęcimia; perfumy i ich opakowania, czyli zapach luksusu z Fundacji Zbiorów Rodziny Sosenków. W końcu są także dzieła sztuki współczesnej, takie jak Trzeci Zasiew Teresy Murak - wisząca w sali ekspozycyjnej lniana suknia, porośnięta żywą, codziennie podlewaną rzeżuchą.

Zobacz z bliska

Technologia umożliwia dokładne przyjrzenie się obiektom, maksymalne do nich zbliżenie i poznanie każdego szczegółu bez obawy o zniszczenie cennych eksponatów. Dzięki drobiazgowej digitalizacji, a następnie wizualizacji na portalu, można podziwiać wręcz pojedyncze nitki, z których utkano słynne wawelskie arrasy Zygmunta Augusta. O najwyższej jakości świadczy fakt, że trójwymiarowe publikacje WMM stale znajdują się w światowych zestawieniach najlepszych realizacji w swojej dziedzinie, obok zasobów z tak prestiżowych instytucji jak British Museum.

Dziedzictwo stale w obiegu

Ponad 2000 zdigitalizowanych obiektów znajduje się w domenie publicznej. Twórcy mogą umieszczać je we własnych wizualizacjach, animacjach, grach czy filmach. Dzięki WMM np. od słynnych głów wawelskich, dzieli ich teraz kilka kliknięć. - Wyobrażam sobie, że przy ich użyciu powstaną nowe projekty, które w następnym stuleciu same znajdą się w którymś z małopolskich muzeów – mówi Paweł Szelest z Regionalnej Pracowni Digitalizacji MIK. - Albo zostaną wydrukowane na drukarkach 3D, tak aby również osoby niedowidzące mogły ich doświadczyć, a dzieci bezkarnie domalować im wąsy – dodał Szelest. Do działania inspirują też liczne materiały edukacyjne, które oferuje portal.

Kultura dostępna dla wszystkich

Portal znacząco ułatwia poznawanie dziedzictwa osobom z niepełnosprawnościami. - Nieustannie pracujemy nad tym, by dzieła były prezentowane w sposób dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz osób ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością intelektualną – mówi Monika Rożek z WMM. Przy modernizacji uwzględniono rozwiązania zgodne ze standardami WCAG 2.0 (w tłumaczeniu na język polski: wytyczne dotyczące ułatwień w dostępie do treści publikowanych w Internecie). Portal zapewnia m.in.: interfejs dla osób niewidzących, nagrania w technice audiodeskrypcji (aktualnie dla 500 obiektów) oraz nagrania audio: rozmowy ze specjalistami i oprowadzania po wystawach tematycznych w wykonaniu znanych głosów (m.in. Roberta Makłowicza i Krzysztofa Globisza).

Nowe konteksty

Wirtualne wystawy umożliwiają zobaczenie eksponatów w nowych kontekstach i relacjach. Zaproszeni przez nas specjaliści z różnych dziedzin (m.in. Tadeusz Sławek, Dariusz Czaja, Olga Stanisławska) przyglądają się cyfrowym zasobom i zestawiają je w autorskie kolekcje. Ich interpretacje mogą zaskoczyć zarówno aktualną tematyką, jak i innowacyjnym spojrzeniem na dziedzictwo. Podobnie każdy użytkownik jest zaproszony do tworzenia własnych kolekcji.

Galeria zdjęć