Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Urzędowe sprawy załatw przez internet

Fundusze europejskie
19 października 2016
Mieszkańcy Małopolski już wkrótce będą mogli załatwić wiele urzędowych spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy połączenie z internetem, żeby sprawniej komunikować się ze swoim urzędem gminy lub powiatu, albo złożyć niektóre dokumenty. Te rozwiązania to kolejny krok do rozszerzania w Małopolsce e-usług w administracji. Tylko w najbliższych latach władze Małopolski przeznaczą na ten cel aż 140 mln euro.

- Administracja, zarówno na poziomie samorządowym, jak i rządowym musi nadążyć za szybkimi zmianami teleinformatycznymi. Rozwijanie w tej dziedzinie e-usług to konieczność. Żyjemy w ciągłym biegu i z tego powodu coraz więcej rzeczy wykonujemy za pośrednictwem internetu. Skoro możemy w ten sposób robić zakupy, to dlaczego nie mielibyśmy załatwiać spraw urzędowych? – mówi Grzegorz Lipiec z zarządu województwa, i dodaje: - Chcemy ułatwiać życie naszym mieszkańcom również poprzez doskonalenie platform internetowych, które usprawnią ich kontakt z urzędami. Dlatego w naszym małopolskim programie operacyjnym zarezerwowaliśmy na ten cel 140 mln euro. Jak zauważa przedstawiciel małopolskiego samorządu, w przypadku Urzędu Marszałkowskiego „e-kontakt” cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców, firm i instytucji. Potwierdza to m.in. stale rosnąca liczba dokumentów, jakie trafiają do urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP. Tylko od 2013 roku tą drogą wpłynęło niemal 5,5 tys. pism. W UMWM działa też Cyfrowa Małopolska, czyli system informatyczny udostępniający 128 procedur, które mieszkańcy mogą załatwić przez internet.

Dzięki rozstrzygniętemu właśnie naborowi do 25 małopolskich samorządów lokalnych trafi ponad 27 milionów złotych pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Największą skutecznością w pozyskiwaniu unijnego dofinansowania wykazały się samorządy z powiatu nowotarskiego, w którym realizowane będą cztery projekty: Miasto Nowy Targ (przyznane dofinansowanie: 796 tys. zł), Powiat Nowotarski (568,5 tys. zł), Gmina Lipnica Wielka (534,5 tys. zł) i Gmina Szaflary (424 tys. zł). Trzy projekty będą realizowane w powiecie krakowskim - Powiat Krakowski (2,65 mln zł), Gmina Skawina (680 tys. zł) i Gmina Zielonki (320,5 tys. zł) oraz w powiecie suskim - Gmina Sucha Beskidzka (730,5 tys. zł), Miasto Jordanów (650 tys. zł) i Gmina Zawoja (560 tys. zł).

Dofinansowanie otrzymają też po dwa projekty z powiatów: chrzanowskiego (Gmina Libiąż - 807 tys. zł i Gmina Trzebinia - 530 tys. zł), oświęcimskiego (Gmina Chełmek - 428 tys. zł i Gmina Brzeszcze - 332 tys. zł), bocheńskiego (Gmina Bochnia - 1,22 mln zł i Gmina Nowy Wiśnicz - 456,5 tys. zł), wielickiego (Gmina Niepołomice - 2,5 mln zł i Gmina Wieliczka - 753,5 tys. zł), limanowskiego (Gmina Łukowica - 295 tys. zł i Gmina Tymbark - 263 tys. zł) oraz wadowickiego (Gmina Wadowice - 963 tys. zł i Gmina Wieprz - 754,5 tys. zł). Ponadto projekty będą realizowane również przez Miasto Tarnów (dofinansowanie w wysokości 6,2 mln zł.), Miasto Kraków (2,57 mln zł) i Gminę Myślenice (1,24 mln zł).

Przyznane dotacje pozwolą rozwijać usługi cyfrowe na szczeblu lokalnym. Dla mieszkańców oznacza to przede wszystkim krótszy czas załatwiania spraw urzędowych czy łatwiejszy sposób komunikowania się z miejscowymi urzędami. Zdobyte dofinansowanie samorządy chcą też przeznaczyć m.in. na: informatyzację postępowań administracyjnych i poprawę bezpieczeństwa danych, rozwijanie systemów elektronicznego obiegu dokumentów, cyfryzację prowadzonych rejestrów czy poprawę elektronicznej dostępności do urzędów dla osób niepełnosprawnych.

Galeria zdjęć