Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Program Wykonawczy 2009-2011 dla Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego

Gospodarka

Program Wykonawczy 2009-2011 dla Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego (zwany dalej Programem Wykonawczym) powstał w ramach umowy zawartej pomiędzy Departamentem Transportu, Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (zwanym dalej DGI), z dniem 1.05.2009 r. Departamentem Gospodarki i Społeczeństwa Informacyjnego (zwanym dalej GSI) i HMR Consulting w dniu 25 listopada 2008 r.

Przedmiotowy Program Wykonawczy nie aspiruje do całościowego opisania wielowymiarowej problematyki budowania innowacyjności w Małopolsce. Nie jest też jego rolą analiza i konstruowanie podejść teoretycznych związanych z działaniami zorientowanymi na dynamizowanie procesów „nasycania” regionalnej gospodarki zasobami wiedzy. Jego celem podstawowym jest przedstawienie propozycji działań, których realizacja w okresie 2009-2011 w stopniu największym może przyczynić się do osiągnięcia celów ustanowionych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego (zwanej dalej RSI). Celem równie ważnym w przypadku Programu Wykonawczego, jak zaproponowanie katalogu działań, jest projekcja zasad i instrumentów koordynacji procesu implementacji ww. działań oraz metodologii ich monitorowania i ewaluacji. Program Wykonawczy stanowi zatem dokument służący operacyjnemu opisaniu procesu wdrażania RSI w latach 2009-2011. Innymi słowy idzie o udzielenie odpowiedzi na pytania: jakie działania i dlaczego należy podjąć, kto i jak powinien je wdrażać, jak działania te monitorować i oceniać. Odpowiedzi na te pytania stają się szczególnie ważne z trzech zasadniczych powodów. Po pierwsze, wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki małopolskiej to podstawowy sposób na dynamiczny rozwój województwa i jego transformację w kierunku regionu wiedzy. Po drugie, w czasach narastających turbulencji gospodarczych, jakość interwencji podejmowanych przez Samorząd Województwa stanowić będzie o zdolności regionu do ograniczania ich negatywnych efektów. Po trzecie, wysoka dynamika wydatkowania środków strukturalnych (co w żadnej mierze nie może oznaczać wydatkowania cechującego się niską jakością) tworzy szansę dla pozyskania dodatkowych środków strukturalnych w oparciu o mechanizm wprowadzonych przez MRR.