Wydarzenie przeprowadzono na granicy powiatów chrzanowskiego i oświęcimskiego, niedaleko mostu w Jankowicach, który pod koniec kwietnia oficjalnie został oddany do użytku. Most powstał w miejscu starej przeprawy, pamiętającej lata 80. XX-wieku, która była w coraz gorszym stanie technicznym. W 2020 roku wprowadzono ruch wahadłowy. Budowę nowego mostu rozpoczęto w marcu 2024 roku, prac nie przerwano w zimie i po 15 miesiącach inwestycja była gotowa do użytku. Zmodernizowano ponad 360 metrów drogi, w tym 273 metrowej długości most. Nowa przeprawa jest większa od poprzedniej.
Jest mi niezmiernie miło reprezentować Zarząd Województwa Małopolskiego w tej uroczystości, pragnę wszystkich pozdrowić od marszałka Łukasza Smółki, który ze względu na swoje obowiązki nie dotarł do nas. Z tego miejsca dziękuję kolegom z zarządu województwa za wspólne podjęcie tak trudnej i ważnej decyzji. Słowa podziękowania kieruję też do ministra Andrzeja Adamczyka z rządu Prawa i Sprawiedliwości. Polski Ład to pierwsza inwestycja w kraju, którą tak pięknie udało się zrealizować. Wielkie podziękowania dla wszystkich pracowników, na czele z dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich i polskiej firmy Nowak Mosty, która szybko, sprawnie i bez żadnych opóźnień wykonała zadanie. W ciągu trzech lat w Małopolsce na mosty, wiadukt i obwodnice przeznaczyliśmy ponad 236 mln zł. Wiemy jakie to ma znaczenie dla rozwoju ekonomicznego i gospodarczego. Małopolskę, która pięknieje, odwiedziło 26 mln turystów. Jako samorządowiec z Małopolski Zachodniej jestem dumna, bo niedawno wbijaliśmy pierwszą łopatę pod budowę obwodnicy Jankowic. Panie wójcie (Robert Warzecha z Babic – przyp. red) jest pan w czepku urodzony, bo tak wiele inwestycji drogowych dzieje się w pobliżu pana gminy. Kolejne marzenia, rodzące się głowach samorządowców są przed nami, czego sobie i Państwu życzę
- powiedziała Iwona Gibas z zarządu województwa.
Pięcioprzęsłowa konstrukcja, z ośmioma 32 tonowymi pojazdami ciężarowymi, wypełnionymi kruszywem, pomyślnie przeszła próby obciążeniowe. Przeprawę - wartą ponad 68 mln zł - wykonano w rekordowym tempie.
Jestem pełen podziwu dla przedsięwzięć, realizowanych w Małopolsce. W latach 90-tych poprzedniego stulecia Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu roku nie mogła się pochwalić takimi wynikami w budowie infrastruktury drogowej, jak dziś robi to Województwo Małopolskie. W tamtych czasach nałożenie tzw. nakładki asfaltu na 10 km odcinku gierkówki czyli drogi A1 było przedsięwzięciem, którym chwalono się tygodniami. Dzisiaj Polska jest wielkim placem budowy, szczególnie inwestycji drogowych i kolejowych. Dzisiaj polscy inżynierowie wpisują się w awangardę światową. Często bywałem na budowach jako minister i widziałem prace prowadzone metodą nawisową (polega na odcinkowym montażu lub betonowaniu prefabrykowanych segmentów ustroju nośnego za pomocą specjalnego urządzenia przesuwnego, czyli tzw. wózka formowania nawisowego – przyp. red). Takie rzeczy widzieliśmy wcześniej tylko w Discovery Channel albo w szczególnych reportażach. Nazywano to ciekawostkami, o których Polacy nie mogli pomarzyć. Wpajano nam, że nie potrafimy, nie umiemy, nie damy rady. Bo wszędzie można, ale nie w Polsce. Dzisiaj polscy technicy i inżynierowie dają dowód, że można.
W Polsce może być lepiej niż w Czechach, Niemczech, Francji czy we Włoszech. Ostatnio odwiedziłem Sofię na zaproszenie prezydenta Bułgarii, który pytał mnie jak to się robi. Bo w Bułgarii też by chcieli, tak jak w Polsce. Odpowiedź jest krótka, trzeba po prostu chcieć. Trzeba pokonać ten imposybilizm, który do niedawna blokował inwestycje w Polsce. Trzeba jednak ruszyć budżet. Bo samorządy chętnie zrealizują potrzeby. Spoglądam na pana starostę, który jest dumny z przebudowy dróg powiatowych. Szanowni Państwo, powstało aż 24 tys. km dróg powiatowych i gminnych, wspieranych przez Fundusz Dróg Samorządowych. Na fotografiach tu przedstawionych inwestycje zostały dofinansowane przez rząd w 68 procentach. Politycy i samorządowcy przyjeżdżają i odjeżdżają, a ci którzy tu cały czas pracowali, zostawili tu kawałek swojego życia. I niech będzie tak jak mówił do mnie minister transportu Republiki Federalnej Niemiec podczas oficjalnego, bilateralnego spotkania w Berlinie. „Społeczeństwo niemieckie ma duże pretensje, że w Polsce buduje się więcej dróg aniżeli w Niemczech, bardziej nowoczesnych. I dodał jeszcze, że za niemieckie pieniądze”. Ze wszystkim miał rację, poza tymi niemieckimi pieniędzmi.
Życzę Państwu pieniędzy, by każdego roku można było realizować kolejne plany i przedsięwzięcia. Żebyśmy byli przykładem dla Europy. Tego też życzę polskim firmom, by miały pracę i perspektywę finansową, nie na rok czy dwa, ale dłużej. Kiedy spoglądam na tę inwestycję mam jeszcze jedną refleksję. Wspominam śp. Grzegorza Stecha, byłego dyrektora ZDW, eksperta i pasjonata w dziedzinie drogownictwa, ale w szczególności prawa, które opisuje procesy inwestycyjne. Zmiana prawa, które pozwalało uprościć inwestycje. Wielki człowiek, dlatego pozwoliłem sobie na tę dygresję.
Jeszcze raz ukłony dla zarządu województwa i samorządowców, którzy znaleźli 32 procent pieniędzy potrzebnych na zrealizowanie wszystkich przestawionych inwestycji
- wyznał Andrzej Adamczyk, poseł na Sejm RP, były minister infrastruktury.
Na oddanie nowego mostu, łączącego gminy Babice i Zator, czekało wielu kierowców, głównie z Małopolski Zachodniej. Drogą wojewódzką 781 przebiega duży ruch tranzytowy z autostrady A4 i Śląska, w Tatry i na Podbeskidzie. W ostatnich latach po otwarciu parków rozrywki w Zatorze i Inwałdzie jeszcze się nasilił, szczególnie w sezonie turystycznym.
Warto dodać, że w ramach zadania wykonano 80 metrową łącznicę rowerową, która będzie połączona planowaną ścieżkę z Wiślaną Trasą Rowerową.
Rozpocznę przekornie, że oto dziś możemy się spotkać na tle kartonowego czeku, jak często słyszeliśmy podczas uroczystości trzy, cztery lata temu, kiedy rząd Prawa i Sprawiedliwości przekazywał dofinansowanie dla jednostek samorządu terytorialnego. To wszystko, co tu widzimy powstało dzięki funduszowi Polski Ład. Inwestycje małe i duże, ale każda była potrzebna. Bo samorządność nie polega na samorządnej biedzie, ale na samorządnej możliwości wykonania najpilniejszych potrzeb społeczności lokalnej. Samorządność nie polega na tym, że państwo abdykuje w zakresie inwestycyjnym. Państwo wspiera aspiracje społeczności lokalnych, właśnie takimi programami. Gratuluję najdłużej urzędującemu w historii III RP ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowie. Sposób i tempo prac przy moście w Janowicach zasługuje na słowa uznania. To robi na mnie ogromne wrażenie, jak potrzebna i istotna była ta przeprawa, dla ruchu turystycznego i drogowego, szczególnie gmin Babice i Zator, ale nie tylko. Jako mieszkaniec, wiem, że inwestycje to jest klucz, który otwiera samorząd na nowe czasy
- podkreślił poseł Mariusz Krystian.
W wydarzeniu wzięli również udział Robert Warzecha, wójt Babic, Bartłomiej Gębala, starosta powiatu chrzanowskiego, Rafał Kostecki, regionalny dyrektor ochrony środowiska w Krakowie i Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
10 najważniejszych inwestycji w Małopolsce, związanych z budową obwodnic i mostów
- Przebudowa mostu w ciągu DW 968 na Kamienicy w Szczawie
- Przebudowa mostu w ciągu DW 968 na Kamienicy w Szczawie
- Przebudowa mostu w Kośnych Hamrach na potoku Cicha Woda, w ciągu DW 961
- Budowa mostu w Poroninie na potoku Poroniec, w ciągu DW 961
- Przebudowa mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w Bednarce
- Przebudowa mostu w ciągu DW 966 na Stradomce wraz z dojazdami i budową chodnika w Kobylcu i Brzezowej
- Przebudowa mostu na potoku Czerwony w ciągu DW 981 w Grybowie
- Przebudowa wiaduktu w ciągu DW 780 w Libiążu
- Przebudowa mostu na Wiśle w ciągu DW 781 w Jankowicach
- Budowa obwodnicy Hubenic, Kozłowa i Borusowej w ciągu DW 973
Całkowita wartość wszystkich inwestycji: 236 mln 580 tys. 920 zł
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: 161 mln 423 tys. 750 zł
Okres realizacji zadań: październik 2022 – maj 2025
Szczegóły inwestycji:
- Zakres prac: rozbiórka i budowa nowego mostu, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego, przebudowa infrastruktury technicznej (kanalizacja deszczowa, branża elektryczna, oświetlenie). Długość mostu - około 30 m. Koszt: 9 697 033 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego mostu, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego, przebudowa/ budowa infrastruktury technicznej (teletechniczna, wodociągowa, kanalizacja deszczowa, elektryczna, oświetlenie). Długość mostu - ok 30 m. Koszt: 10 279 772 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego mostu, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego; rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 961, wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz budowa sieci uzbrojenia terenu w Kośnych Hamrach (kanalizacja deszczowa, sieć teletechniczna). Długość mostu - 48 m. Koszt: 9 678 180 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego mostu, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego; rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 961, wraz z chodnikiem oraz ścieżką rowerową oraz budowa sieci uzbrojenia terenu w Poroninie (branża teletechniczna, elektroenergetyczna z oświetleniem; kanalizacja deszczowa). Długość mostu - 61 m. Koszt: 19 889 192 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego mostu, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 993 Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla, wraz z budową chodnika oraz infrastrukturą techniczną (kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny). Długość mostu - 38 m. Koszt: 9 433 984 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego mostu, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 966 wraz z budową nowego mostu z niezbędną infrastrukturą (branża teletechniczna, kanalizacja deszczowa). Długość mostu - 80 m. Koszt: 27 121 816 zł.
- Rozbudowa droga wojewódzka nr 981 wraz z niezbędną infrastrukturą (kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny, sieć elektroenergetyczna, teletechniczna). Długość mostu – około 26 m. Koszt: 4 989 092 zł.
- Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad DW 780, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 780 wraz z infrastrukturą techniczną (branża elektryczna, teletechniczna, kanał technologiczny, kanalizacja deszczowa). Długość mostu - około 8 m. Koszt: 5 846 508 zł.
- Rozbiórka wraz z budową mostu stałego, budowa i rozbiórka mostu tymczasowego, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 781 wraz budową chodnika, ścieżki rowerowej oraz niezbędną infrastrukturą (kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny, siec teletechniczna). Długość mostu - 273 m. Koszt: 68 716 057 zł.
- Zakres: Łączna długość wybudowanego odcinka drogi wojewódzkiej wynosi 2 770,95 m, w tym 2 593,44 m jako odcinek stanowiący obwodnicę Hubenic i Kozłowa oraz 177,51 m jako odcinek stanowiący dowiązanie obwodnicy do obecnego przebiegu DW 973, przez Borusową w kierunku Buska Zdroju.
W ramach zadania przebudowano/rozbudowano istniejące drogi w zakresie niezbędnym do połączenia drogi oraz przebudowano/wybudowano niezbędną infrastrukturę (kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa, sieć gazowa średniego ciśnienia, sieć elektroenergetyczna niskiego i średniego napięcia, sieć teletechniczna oraz oświetlenie uliczne). Koszt: 70 649 283 zł.