– Jednocześnie wzywamy do szczególnego szacunku dla prawdy historycznej i przeciwstawienia się próbom rozmywania odpowiedzialności Niemiec i Związku Sowieckiego za popełnione w czasie II wojny światowej zbrodnie. Przypominamy, iż jej zakończenie nie doprowadziło do powstania w Polsce demokratycznego ładu a decyzje podjęte w Jałcie i Poczdamie sprawiły, że nasza Ojczyzna została, za zgodą koalicjantów, na prawie pól wieku uzależniona od ZSRR – totalitarnego mocarstwa – tak kończy się oświadczenie przyjęte przez Sejmik.
Radni podjęli też rezolucję w sprawie stworzenia warunków do właściwej realizacji zadań z zakresu polityki społecznej. – Sejmik Województwa Małopolskiego wyraża swoje zaniepokojenie z powodu trudności, jakie napotykają jednostki samorządu terytorialnego przy realizacji zadań z zakresu polityki prorodzinnej i społecznej. W wyniku zmian w ustawodawstwie, samorządom gminnym i powiatowym przekazywane są zadania bez zabezpieczenia finansowego na ich realizację. W konsekwencji staje się to zagrożeniem istnienia wielu placówek o charakterze opiekuńczym, zwłaszcza w sytuacji konieczności dostosowania ich do obowiązujących standardów, oraz może powodować niemożliwość realizacji przypisywanych im zadań. (...) Sejmik Województwa Małopolskiego wnosi o przeanalizowanie ustaw z zakresu polityki prorodzinnej oraz wprowadzenie takich zmian, które umożliwiłyby jednostkom samorządu terytorialnego realizację zadań mających na celu wspieranie rodzin i osób najbardziej potrzebujących – przeczytać można w tekście rezolucji.
Sejmik przyjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na objęcie przez Województwo Małopolskie udziałów spółki działającej pod firmą Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie sp. z o.o. – Chcemy skończyć tą inwestycję niezbędną dla Krakowa i Małopolski. Proponujemy rozwiązanie, który na dzień dzisiejszy umożliwia zrealizowanie tej inwestycji – mówił członek Zarządu Województwa Jan Bereza przedstawiając projekt uchwały.
Województwo Małopolskie jest właścicielem 65 udziałów w spółce, których łączna wartość nominalna to 65 tys. zł. Procentowy udział Województwa Małopolskiego w kapitale zakładowym RDA w Krakowie sp. z o.o. wynosi 1,06 proc. Pozostali udziałowcy to Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Krakowie S.A. oraz miasto Kraków. Kapitał zakładowy spółki wynosi obecnie 6 121 000 zł. Celem spółki jest realizacja inwestycji obejmującej budowę regionalnego dworca autobusowego w Krakowie, w tym dworca miejskiego służącego obsłudze wszelkiego rodzaju pasażerskiego transportu kołowego oraz eksploatację tego dworca. Po objęciu przez Województwo Małopolskie 8 000 udziałów, udziałów o wartości nominalnej 1 000 zl każdy, w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie sp. z o.o. w zamian za wkład pieniężny w kwocie do 8 000 000 zł, Województwo będzie posiadało 57,11 proc. udziałów w kapitale zakładowym RDA w Krakowie sp. z o.o. Oprócz wkładów wspólników, finansowano budowę z Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Małopolskiego na 2003 r. oraz z kredytu w wysokości 8 000 000 zł. Środki te pozwoliły na zrealizowanie 90 proc. zakresu rzeczowego inwestycji.
Sejmik zapoznał się też z informacją w sprawie Planu Inwestycyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2005-2006 przedstawioną przez marszałka Janusza Sepioła. Natomiast wicemarszałek Andrzej Sasuła przedstawił ocenę sytuacji na rynku pracy Województwa Małopolskiego w roku 2004 oraz rozliczenie realizacji Małopolskiego Programu Rozwoju Rynku Pracy na lata 2002- 2004. Podjęte zostały także m.in. uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie Województwa Małopolskiego oraz w sprawie przyjęcia zasad zbywania lokali mieszkalnych stanowiących własność Województwa Małopolskiego.
Sejmik przyjął też Program Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Małopolskiego na rok 2005. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w ramach środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, określiło dla Województwa Małopolskiego na rok 2005 limit tych środków w wysokości 16 112 600 zł, w tym na inwestycje kontynuowane – 8 251 000 zlotych, a na zadania nowe – 7 861 600 zł. Do Programu zostało zgłoszonych 111 wniosków, z których dofinansowanie otrzyma 51.
Sejmik przyjął również informację o działalności Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie za rok 2004 oraz podjął uchwałę w sprawie zaopiniowania projektów rozporządzeń Ministra Infrastruktury dotyczących zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych i pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych.