Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

RWD-8 będzie atrakcją Muzeum Lotnictwa Polskiego

Samorząd
22 maja 2025
Budowa repliki jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa wkroczyła w kluczową fazę. Historyczny model otrzymał już skrzydła i zrekonstruowaną osłonę silnika. Będzie można go podziwiać od 24 sierpnia tego roku.

Egzemplarz, tworzony przez muzealny zespół konserwatorski, będzie częścią powstającej nowej wystawy stałej pod tytułem Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne. Otwarcie zaplanowano 24 sierpnia w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

Replika RWD-8 jest efektownym i wiernym odwzorowaniem legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom specjalistów MLP, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:

  • opłótnić skrzydła
  • zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości
  • odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika

Do końca budowy zostało:

  • wykonanie repliki śmigła
  • ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł
  • pomalowanie kadłuba
  • montaż na ekspozycji

Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa

RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym. Służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.

Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego, na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.

RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:

  • RWD-8 DWL – wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez MLP replika)
  • RWD-8 PWS – wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

Warianty te różniły się m.in. konstrukcją kabin, podwoziem i szczegółami wyposażenia. Samolot przystosowywano również do:

  • lotów nocnych (z reflektorem i oświetleniem pokładowym),
  • szkoleń spadochronowych (z deską do skoków przy prawym boku kadłuba),
  • holowania szybowców (z odpowiednim zaczepem),
  • lotów bez widoczności (z zakrywaną kabiną ucznia).

Trafił nawet na Bliski Wschód

W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.

Niestety żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.

Otwarcie wystawy Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.

Galeria zdjęć