- To wydarzenie precedensowe w naszej akcji – mówiła Agata Wacławik-Wejman z Google Polska. – Dwa miasta w jednym województwie, w tym jedno miasto wojewódzkie – jedyne w Polsce – otrzymują tę nagrodę. Dziś podkreślamy szczególną rolę mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy wykorzystują aktywnie internet do wzmocnienia swojej działalności, do zwiększenia obrotów i możliwości dotarcia do odbiorców.
Kraków i Wieliczka mogą być wzorem do naśladowania dla innych miast w Małopolsce i w Polsce pod względem rozwoju małych i średnich firm w internecie. Badanie Google eMiasta przeprowadzono w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców we wszystkich województwach w Polsce, mierząc poziom aktywności w internecie lokalnych firm z sektora MŚP. Dodatkowo, poza małymi miastami do 100 tys. mieszkańców, przebadano również miasta wojewódzkie, wyłaniając w osobnym rankingu najbardziej „internetowe pod względem przedsiębiorczości” wojewódzkie eMiasto.
- Małopolska pod względem demograficznym jest jednym z najmłodszych województw – mówił wicemarszałek Wojciech Kozak. - I to widać także w przedsiębiorczości. Ilość mikro, małych i średnich przedsiębiorstw sprawiła, że gdy Europa miała kłopoty i przeżywała kryzys gospodarczy, my dawaliśmy radę.
Ranking eMiast powstał w oparciu o wyniki badania przeprowadzonego przez firmę badawczą IPSOS, w którym przedsiębiorcy odpowiadali na pytania związane z ich działalnością biznesową online. Kryteria, jakimi kierowano się przy tworzeniu zestawienia Google eMiasta to m.in. fakt posiadania przez firmy własnej strony internetowej, dostosowania jej do użytkowników urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów), prowadzenie działań sprzedażowych za pośrednictwem sklepu internetowego, prowadzenie działań reklamowych w internecie czy obecność w serwisach społecznościowych.
- Ta nagroda jest tak naprawdę nagrodą dla naszych przedsiębiorców – mówiła Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa. - W naszym mieście jest ok 120 tys. małych przedsiębiorstw, z czego 112 to takie firmy, które zatrudniają do 9 osób. To cieszy, że te firmy tak dobrze rozumieją potrzebę korzystania z możliwości jakie daje inernet. (…) Cieszę się, że Kraków – miasto o wielowiekowej tradycji – stał się rozpoznawalny jako Kraków nowoczesny i kreatywny. To jest nowa marka dla Krakowa i do tego chcemy zmierzać, żeby był postrzegany jako miasto, w którym rozwija się przedsiębiorczość.
Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł: - Wieliczka to ok. 7 tysięcy małych przedsiębiorców. To duża siła w porównaniu do innych miast i na pewno zazdroszczą nam dzisiaj, że tak dobrze to idzie. A siłę naszych przedsiębiorców można zobaczyć choćby wpisując firmy w wyszukiwarkę. My staramy się wykorzystać wszystkie dostępne środki na wyrównywanie szans, żeby nie było białych plam i wszędzie można było korzystać z internetu.
Dlaczego Google przyznaje nagrodę eMiasta?
Google od wielu lat angażuje się w działania edukacyjne na temat internetu skierowane do małych i średnich firm w całej Polsce. W ramach akcji Internetowa Rewolucja Google wraz z partnerami organizuje bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Dotychczas w akcji wzięło udział ponad 50 tys. firm, a ponad 7,5 tys. przedsiębiorców i studentów z 23 miast z całej Polski wzięło udział w szkoleniach Internetowej Rewolucji. Potrzeby prowadzenia działań edukacyjnych na temat możliwości, jakie daje firmom internet, są nadal duże. Zwłaszcza w mniejszych miastach. Zaledwie połowa małych i średnich firm w Polsce posiada stronę internetową. Jeszcze mniej przedsiębiorców sprzedaje swoje produkty i usługi przez internet lub prowadzi działania promocyjne w sieci. Również niewielu z nich postrzega internet jako narzędzie ekspansji zagranicznej. Dlatego w 2013 roku, poza kontynuacją projektu pod hasłem Internetowa Rewolucja bez Granic, Google zdecydował się na uhonorowanie tych miast, które mogą być wzorem dla innych w obszarze przedsiębiorczości online.