Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska Chmura Edukacyjna: nowe oblicze nauki

Edukacja
31 stycznia 2017
Biologia, chemia, matematyka, budownictwo, przedsiębiorczość, informatyka i języki obce – to tylko kilka wybranych przedmiotów, które uczniowie małopolskich szkół ponadgimnazjalnych mogą realizować podczas zajęć on-line prowadzonych przez wykładowców akademickich z najlepszych uczelni wyższych w naszym regionie. Właśnie takie możliwości daje Małopolska Chmura Edukacyjna. Najbliższy nabór wniosków rozpocznie się w połowie marca, a na dofinansowanie projektów przeznaczono niemal 8,7 mln zł.

Małopolska Chmura Edukacyjna to flagowy projekt Województwa Małopolskiego. Jego głównym celem jest współpraca uczelni wyższych ze szkołami ponadgimnazjalnymi, która ma rozbudzić zainteresowania młodzieży kierunkami studiów zgodnymi z inteligentną specjalizacją naszego regionu.

O tym, co wyróżnia zajęcia edukacyjne realizowane w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej mówi Grzegorz Lipiec z zarządu województwa.

Na pewno wybitni nauczyciele akademiccy, którzy posiadają największą wiedzę w danej dziedzinie. To oni prowadzą zajęcia dla uczniów liceów i techników wykorzystując do tego zaawansowany sprzęt umożliwiający dwustronną komunikację. Z drugiej strony te lekcje to znakomita okazja, żeby najlepsze małopolskie uczelnie nawiązały kontakt z najzdolniejszymi uczniami i zainteresowały ich swoimi kierunkami studiów.  

W najbliższym konkursie do podziału będzie prawie 8,7 mln zł. Dzięki tym środkom szkoły z Małopolski będą mogły zakupić pomoce dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć on-line. A co może sprawić, że te zajęcia będą wyjątkowe? Na spotkania z biologią przydatne mogą być np. mikroskopy świetlne, które mają specjalny układ optyczny pozwalający na silne powiększanie obrazu. Uczniów z pewnością zainteresują też modele szkieletu człowieka, stetoskopy, materiały i przyrządy niezbędne do prowadzenia hodowli np. świerszczy. Na zajęciach z chemii mogą się natomiast przydać lampy UV, odczynniki, próbki różnych form leków czy przybory niezbędne do przeprowadzania skomplikowanych doświadczeń. Z kolei zajęcia z fizyki uatrakcyjnią uniwersalne multimetry cyfrowe z opcją pomiaru oporu elektrycznego lub np. automatyczne stacje meteorologiczne posiadające funkcję transmisji danych pomiarowych.

Żeby zapewnić dobrą komunikację on-line uczniów z wykładowcą szkoła i uczelnia muszą być wyposażone w odpowiedni sprzęt informatyczny. Dlatego drugim elementem „Chmury” jest projekt realizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, w ramach którego uczelnia doposaża szkoły ponadgimnazjalne w sprzęt umożliwiający pełny udział uczniów w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.

W poprzedniej perspektywy finansowej z lat 2007-2013 przeprowadzono pilotaż MChE. Dzięki dofinansowaniu wyposażono 21 szkół oraz 6 uczelni, które od października 2014 r. realizowały zajęcia dla uczniów. W latach 2015 i 2016 odbyły się dwa konkursy, dzięki którym do MChE dołączyły kolejne szkoły, w których odbywają się zajęcia on-line z biologii, chemii, fizyki, matematyki, informatyki i przedsiębiorczości. Do końca 2016 r. zrealizowano w sumie blisko 550 godzin zajęć on-line oraz 700 godzin zajęć kół naukowych, w których wzięło udział ponad 800 uczniów. Wielu z nich miało okazję uczestniczyć w wykładach i laboratoriach na uczelniach wyższych.

Docelowo w ramach MChE zajęcia mają być realizowane w 12 obszarach tematycznych, a skorzystać z nich ma nawet 24 tys. uczniów ze 130 małopolskich szkół ponadgimnazjalnych. W sumie w ten sposób ma odbyć się nawet 20 tys. godzin zajęć. Opracowanych zostanie ponad 3,3 tys. scenariuszy zajęć, a 2,6 tys. nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych zostanie przeszkolonych w zakresie IT.  

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości