Małopolska Chmura Edukacyjna to flagowy projekt Województwa Małopolskiego. Jego głównym celem jest współpraca uczelni wyższych ze szkołami ponadgimnazjalnymi, która ma rozbudzić zainteresowania młodzieży kierunkami studiów zgodnymi z inteligentną specjalizacją naszego regionu.
O tym, co wyróżnia zajęcia edukacyjne realizowane w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej mówi Grzegorz Lipiec z zarządu województwa.
Na pewno wybitni nauczyciele akademiccy, którzy posiadają największą wiedzę w danej dziedzinie. To oni prowadzą zajęcia dla uczniów liceów i techników wykorzystując do tego zaawansowany sprzęt umożliwiający dwustronną komunikację. Z drugiej strony te lekcje to znakomita okazja, żeby najlepsze małopolskie uczelnie nawiązały kontakt z najzdolniejszymi uczniami i zainteresowały ich swoimi kierunkami studiów.
W najbliższym konkursie do podziału będzie prawie 8,7 mln zł. Dzięki tym środkom szkoły z Małopolski będą mogły zakupić pomoce dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć on-line. A co może sprawić, że te zajęcia będą wyjątkowe? Na spotkania z biologią przydatne mogą być np. mikroskopy świetlne, które mają specjalny układ optyczny pozwalający na silne powiększanie obrazu. Uczniów z pewnością zainteresują też modele szkieletu człowieka, stetoskopy, materiały i przyrządy niezbędne do prowadzenia hodowli np. świerszczy. Na zajęciach z chemii mogą się natomiast przydać lampy UV, odczynniki, próbki różnych form leków czy przybory niezbędne do przeprowadzania skomplikowanych doświadczeń. Z kolei zajęcia z fizyki uatrakcyjnią uniwersalne multimetry cyfrowe z opcją pomiaru oporu elektrycznego lub np. automatyczne stacje meteorologiczne posiadające funkcję transmisji danych pomiarowych.
Żeby zapewnić dobrą komunikację on-line uczniów z wykładowcą szkoła i uczelnia muszą być wyposażone w odpowiedni sprzęt informatyczny. Dlatego drugim elementem „Chmury” jest projekt realizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, w ramach którego uczelnia doposaża szkoły ponadgimnazjalne w sprzęt umożliwiający pełny udział uczniów w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.
W poprzedniej perspektywy finansowej z lat 2007-2013 przeprowadzono pilotaż MChE. Dzięki dofinansowaniu wyposażono 21 szkół oraz 6 uczelni, które od października 2014 r. realizowały zajęcia dla uczniów. W latach 2015 i 2016 odbyły się dwa konkursy, dzięki którym do MChE dołączyły kolejne szkoły, w których odbywają się zajęcia on-line z biologii, chemii, fizyki, matematyki, informatyki i przedsiębiorczości. Do końca 2016 r. zrealizowano w sumie blisko 550 godzin zajęć on-line oraz 700 godzin zajęć kół naukowych, w których wzięło udział ponad 800 uczniów. Wielu z nich miało okazję uczestniczyć w wykładach i laboratoriach na uczelniach wyższych.
Docelowo w ramach MChE zajęcia mają być realizowane w 12 obszarach tematycznych, a skorzystać z nich ma nawet 24 tys. uczniów ze 130 małopolskich szkół ponadgimnazjalnych. W sumie w ten sposób ma odbyć się nawet 20 tys. godzin zajęć. Opracowanych zostanie ponad 3,3 tys. scenariuszy zajęć, a 2,6 tys. nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych zostanie przeszkolonych w zakresie IT.