Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Może ruszyć budowa Zakopianki z Lubnia do Rabki

22 grudnia 2014
Wojewoda Jerzy Miller przekazał GDDKiA dokument, który otwiera drogę do budowy odcinka drogi S7 z Lubnia do Rabki. Ten odcinek ma długość 16,7 km, szacowany koszt budowy to 3,3 mld zł. W przygotowanie inwestycji było zaangażowanych wiele osób, także marszałek Małopolski Marek Sowa, który uczestniczył w uroczystym przekazaniu pozwolenia na realizację inwestycji drogowej.

 

- To jest bardzo ważny moment – mówił marszałek Sowa – rozpoczyna się najważniejszy etap czyli realizacja inwestycji. Żeby dojść do tego momentu potrzebna była ciężka praca wielu osób, dlatego dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w proces przygotowania tej inwestycji. Dziś pozostaje nam kibicować, aby przetarg został rozstrzygnięty i wykonawca dotrzymał terminu realizacji.

Zakopianka to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Małopolsce. Według pomiarów z 2010 roku przejeżdża tędy średnio 19 600 pojazdów na dobę. Na odcinkach między Lubniem a Skomielną to prawie 15 300 pojazdów na dobę, a między Skomielną i Rabką – 16 133. Dlatego budowa trasy S7 jest niezwykle ważna zarówno dla mieszkańców jak i dla turystów odwiedzających Małopolskę. Odcinek Lubień – Rabka to kontynuacja już zrealizowanej drogi ekspresowej S7 Myślenice – Lubień, która prowadzi do wielu miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych w południowej Małopolsce. Kiedy droga powstanie, znacznie skróci się czas dojazdu, poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży z dużych miast na południe Małopolski. Zakopane, Tatry i Kraków prowadzą w rankingach atrakcyjności turystycznej.

Wojewoda Jerzy Miller podkreślał, że dotychczasowy etap przygotowania dokumentacji był bardzo trudny. – To jest trzeci projekt Zakopianki, do tej pory praca szła jak po grudzie. Teraz jest kluczowy moment bo wszystkie wątpliwości w jaki sposób poprowadzić tę drogę, jak ją zaprojektować, zostały rozwiane. Teraz wszystko zależy od tego ile firm zechce się podjąć tej pracy i jak szybko będziemy mogli przekazać tereny firmom budowlanym.


W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa S-7 od Lubnia do Rabki Zdroju (15,83 km) oraz odcinek drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdroju do Chabówki (0,87 km). Inwestycja została podzielona na trzy odcinki. Powstanie również najdłuższy w Polsce dwukomorowy tunel o długości 2,1 km. GDDKiA ogłosiła już przetargi na wykonanie prac budowlanych – oferty można składać do połowy lutego 2015.


Ewa Tomala – Borucka – dyrektor GDKiA – mówiła, że budowa tego odcinka Zakopianki to ogromne wyzwanie. - Poza tunelem jest 38 mostów, teren mamy górzysty, trudno dostępny. Samo drążenie tunelu to naprawdę będzie bardzo trudne dzieło, warunki gruntowe są bardzo ciężkie. Tak naprawdę o sukcesie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, kiedy dostaniemy pozwolenie na użytkowanie drogi.

Podczas przekazania dokumentu byli obecni także posłowie i senatorowie oraz osoby zaangażowane w prace nad przygotowaniem inwestycji – senator Stanisław Hodorowicz, poseł Józef Lassota, Tomasz Pałasiński – dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie, Rafał Rostecki – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Elżbieta Gabryś – dyrektor Wydziału Infrastruktury w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.

Do pobrania: Prezentacja dotycząca realizacji inwestycji GDDKiA

 

(Biuro prasowe, agry)

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA