Większość jednostek pracuje bez zakłóceń zgodnie z rekomendacjami Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego w odniesieniu do aktualnej sytuacji epidemiologicznej związanej z pandemią COVID-19 i koniecznością przestrzegania właściwego dystansu społecznego. Podczas wizyty w placówce personel podmiotu leczniczego każdorazowo przeprowadza z pacjentem szczegółowy wywiad, mierzy temperaturę i zachowuje wszelkie środki ostrożności. Warto dodać, że jednostki udzielają teleporad w przypadku gdy obecność pacjenta nie jest bezwzględnie konieczna
– mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.
Aktualnie sytuacja związana z dostępnością i świadczeniem usług medycznych w podmiotach leczniczych wygląda podobnie jak przed epidemią. Zasadnicza zmiana na oddziałach czy w przyszpitalnych poradniach dotyczy restrykcji związanej z reżimem sanitarnym. W placówkach rozsunięto łóżka, przeorganizowano żywienie pacjentów, wprowadzono przerwy pomiędzy zabiegami, wraz z każdorazową dezynfekcją całości sprzętu i sali. Ponadto wprowadzono ograniczenia ilości przyjmowanych pacjentów w celu uniknięcia ryzyka zakażeń, co siłą rzeczy spowodowało wydłużenie kolejek oczekujących na niektóre świadczenia m.in. rehabilitacyjne.
W których jednostkach występują ograniczenia?
˗ Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. św. Ludwika - nie wykonuje badania spirometrycznego,
˗ Wojewódzka Przychodnia Stomatologiczna - zawieszono świadczenia ogólnostomatologiczne w znieczuleniu ogólnym, ilość przyjmowanych pacjentów jest ograniczona,
˗ Ośrodek Rehabilitacji Narządu Ruchu "Krzeszowice" – zamknięto basen dla pacjentów ambulatoryjnych,
˗ Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla – nie wykonuje zabiegów krioterapii ogólnoustrojowej.
Ponadto, w Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym w Andrychowie, ze względu na brak możliwości wykonania pacjentom przy przyjęciu testu w kierunku SARS CoV-2 oraz małej ilości łóżek, występują trudności z realizacją świadczeń w pełnym zakresie.
Apelujemy, by pacjenci korzystali z ustalonych wcześniej terminów. Jednostki informują o rezygnacji z zaplanowanych świadczeń. Pacjenci bowiem przesuwają terminy planowanych wizyt i zabiegów z obawy przez koronawirusem, co wpływa na obniżenie poziomu wykonania umów z Małopolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia
– dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.