Eksperci zwracają uwagę, iż osoby wspierające chorych, a w szczególności osoby dotknięte zaburzeniami psychicznymi, muszą nauczyć się postępować tak, aby chory czuł ich życzliwość, wyrozumiałość, szacunek i zaufanie. Powinni więc pełnić rolę doradców chcących zrozumieć problemy emocjonalne pacjentów. Warunkiem takiego rodzaju pomocy jest dobra komunikacja z chorym.
Odpowiedzią na te zidentyfikowane potrzeby jest autorski projekt szkoleniowy Szpitala Babińskiego z dziedziny komunikacji interpersonalnej skierowany do personelu medycznego/niemedycznego, mającego kontakt z pacjentami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne oraz rodzinami pacjentów.
Wszystkie osoby zainteresowane szkoleniami: lekarze, pielęgniarki, farmaceuci i pracownicy rejestracji z Małopolski i województwa mogą kontaktować się z Jolantą Chmielarczyk - Wdówką, telefon: 504-947-744, e-mail: oraz korzystać ze strony projektu: www.kontaktwleczeniu.pl.
Coraz więcej Polek i Polaków cierpi na zaburzenia psychiczne. Wyzwania cywilizacyjne, stres, natłok zadań i bycie on-line nie sprzyjają, co gorsze, są przyczyną pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego wielu osób. Według danych z ZUS, w ciągu ostatnich sześciu lat liczba wolnych dni, które pracownicy wzięli z powodu zaburzeń psychicznych, wzrosła o ponad 70 procent.
Według prof. Janusza Heitzmana, wiceprzewodniczącego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, zaburzenia psychiczne zajmują drugie miejsce wśród najczęstszych problemów zdrowotnych, zaraz za chorobami serca. Jest to także konsekwencja wielu lat zaniedbań w systemie edukacji i profilaktyki zdrowia psychicznego.
Zwiększenie występowania chorób i zaburzeń psychicznych wiąże się w konsekwencji z większą ilością pacjentów/ klientów korzystających z usług służby zdrowia, nie tylko wyspecjalizowanych przychodni psychiatrycznych ale i ośrodków zdrowia, lekarzy pierwszego kontaktu, czy też pracowników rejestracji czy aptek.
Z badań i rozmów, które przeprowadzili eksperci Szpitala Babińskiego wynika, iż pracownicy służby zdrowia, w tym zwłaszcza lekarze, pielęgniarki, pracownicy rejestracji, farmaceuci widzą dużą potrzebę podniesienia własnych kompetencji w pracy z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi: „brakuje nam narzędzi, wiedzy, w jaki sposób poprowadzić pacjenta który ma trudności i zaburzenia psychiczne lub jest w kryzysie; często brakuje nam wiedzy ale i czasu na to aby spokojnie móc porozmawiać z pacjentem, czasem dopiero po czasie, pojawia się refleksja, że dana osoba ma zaburzenia psychiczne i że powinniśmy poświęcić jej więcej czasu, lub inaczej pokierować rozmową."
Zadanie jest finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.